گوترش: انتظار یک راهکار فوری برای برجام را ندارم

«آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل گفت که انتظار یک راهکار فوری برای مناقشه توافق هسته‌ای ایران را ندارد.

گوترش شامگاه پنجشنبه طی نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره احتمال حضورش به عنوان میانجی برای رفع بن‌بست برجام بین ایران و آمریکا گفت: «کارهای زیادی هست که باید انجام شود ولی انتظار راهکار فوری را ندارم».

به نوشته خبرگزاری فرانسه، وی در این باره توضیح داد: «معتقدم که همگان و تمام کسانی که برجام را امضا کردند و دیگر شرکای آن باید با یکدیگر همکاری کنند تا بلاتکلیفی‌ها را رفع کنند و با موانع و دشواری‌ها رو به رو شوند».

دبیر کل سازمان ملل اضافه کرد: «اینکه اوضاع به تدریج در حال حرکت به سمت داشتن یک توافق است، اطمینان بخش است؛ توافقی که برای صلح و ثبات خلیج [فارس] و تمام جهان ضروری است».

گوترش با تاکید بر اهمیت توافق هسته‌ای ایران، ادامه داد: «برجام یک پیروزی بزرگ دیپلماتیک و مؤلفه ضروری برای صلح و ثبات خلیج [فارس] بود و از اینکه این توافق اکنون زیر سوال قرار گرفته، متاسف هستیم».

بر اساس این گزارش، وی همچنین افزود: «مشخص است که دشواری‌ها و موانعی به دلیل خروج آمریکا و اتخاذ اقدامات بیشتر (اعمال تحریم‌ها) در مسیر برجام وجود دارد. همزمان ایران نیز تدابیری را برای توسعه توانمندی‌های هسته‌ای خود اتخاذ کرد».

پیش از این، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه دولت جدید آمریکا در اولین نشست خبری خود، با تاکید بر لزوم بازگشت ایران به پایبندی به تعهدات برجامی، گفت از بازگشت به توافق هسته‌ای به عنوان بستری برای مذاکرات و توافق گسترده‌تر استفاده می‌کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.