تقویم انتخابات ۱۴۰۰ از زبان رئیس ستاد انتخابات

جمال عرف معاون سیاسی و رئیس ستاد انتخابات کشور صبح امروز (شنبه) در نشست خبری به مناسبت دهه فجر ضمن تبریک ولادت حضرت فاطمه (س) و آغاز دهه فجر و پیروزی انقلاب اسلامی اظهار داشت: یک رئیس جمهور غیرمنطقی و مستکبر در چنین ماهی کنار رفت و امیدوار هستیم دولت جدیدی که در آمریکا کار را شروع می کند از سنت گذشته عبرت بگیرد.

وی عنوان کرد: سال ۹۹ که به یک معنا مصادف با سال ۲۰۲۰ بود برای جمهوری اسلامی سرنوشت ساز بود و دو اتفاق مهم در آن روی داد. یکی پاندومی کرونا که تمام جهان را درگیر کرد و در عین حال تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه و استراتژی فشار حداکثری خودش را نشان داد.

رئیس ستاد انتخابات کشور در ادامه با بیان اینکه مهمترین اتفاقی که فراروی کشور وجود دارد انتخابات ۱۴۰۰ است، گفت: در این انتخابات دولت جدیدی که به عنوان قوه مجریه سر کار خواهد آمد و هم انتخابات شوراها و میان دوره‌ای خبرگان و مجلس شورای اسلامی را خواهیم داشت که امیدواریم با مشارکت خوب مردم همراه باشد.

معاون سیاسی وزیر کشور تصریح کرد: تقویم انتخابات به این شرح است که در ۱۹ اسفند ماه تقویم انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا شکل می‌گیرد و ثبت نام ها و تشکیل هیئت های اجرایی انجام خواهد شد. کسانی که باید ثبت نام کنند باید موارد را براساس اطلاعیه‌ها انجام دهند.‌ در ۸ فروردین ۱۴۰۰ نیز انتخابات میاندوره‌ای را داریم و تقویم این انتخابات هم مدت‌ها شکل گرفته است و در نهایت ۲۱ اردیبهشت دستور اجرایی انتخابات ریاست جمهوری زده می‌شود و وزارت کشور چند ماه پرکاری خواهد داشت.

عرف در رابطه با نحوه ثبت نام‌ها و نحوه برگزاری انتخابات گفت: قاعدتاً در تمام دنیا یکی از نهادهایی که تخت تاثیر کرونا قرار گرفت نهاد انتخابات بود. ثبت‌نام قطعا به شکل الکترونیکی و غیرحضوری خواهد بود و افرادی که علاقمند هستند ثبت نام خواهند کرد و نهایتا به موجب قانون که باید فرد حضور پیدا کند در حد چند دقیقه برای احراز هویت حضور خواهد یافت.

[تقویم انتخابات ۱۴۰۰ از زبان رئیس ستاد انتخابات کشور/ زمان رأی‌گیری افزایش می‌یابد]

وی افزود: در خصوص تبلیغات تلاش بر کاهش تجمعات خواهد بود و براساس پروتکل های ابلاغی وزارت بهداشت باید کمترین تجمعات را داشته باشیم و فضای تبلیغات را به حوزه رسانه و فضای مجازی ببریم. شاید مهمترین قسمت برای ما همین تبلیغات باشد. ما ۲۰ روز تبلیغات داریم که مشکل‌ترین قسمت برای ما خواهد بود. اگر این ها را پشت سر بگذاریم، روز انتخابات با چارچوب هایی که داریم برگزار خواهد شد.

رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: قانون به ما اجازه افزایش روز رأی گیری را نداد اما افزایش زمان امکان‌پذیر است و احتمال دارد کار رأی گیری را زودتر شروع کنیم که فرصت بیشتری برای مردم وجود داشته باشد تا مشارکت کنند.

معاون سیاسی وزیر کشور در رابطه با برگزاری انتخابات الکترونیک بیان کرد: در رابطه با دو طرحی که مجلس شورای اسلامی داشت تا این لحظه در خصوص انتخابات شوراها براساس آخرین جلسات نتیجه این بود که این طرح به این انتخابات نخواهد رسید و برای انتخابات شوراها براساس قانون گذشته عمل خواهیم کرد.

در مورد طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری تا جایی که در جریان هستم ایرادهایی بر عدم تطبیق و صدق کلی در مجمع گرفته شده است. ایرادها به مجلس داده شده و مجلس باید برطرف کند و به شورای نگهبان بفرستد و به نظر می‌رسد این طرح هم به انتخابات نخواهد رسید.

عرف تاکید کرد: در آخرین جلسه‌ای که با شورای نگهبان داشتیم به این جمع بندی نرسیدیم که در انتخابات پیش رو از صندوق الکترونیک استفاده کنیم اما با هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها به توافق رسیده‌ایم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.