به نقل از رسانه های عراقی، اداره محلی استان واسط گفت که این استان موافقت دولت مرکزی برای گشودن گذرگاه «الشهابی» در مرز با ایران را کسب کرده است که باعث کاهش شلوغی گذرگاه زرباطیه (مهران) در مرز با ایران و کسب درآمد جدیدی برای استان واسط خواهد شد.

گذرگاه الشهابی ناحیه «شیخ سعد» در جنوب شهر کوت مرکز استان واسط عراق را به استان ایلام ایران وصل می کند.

«ماجد العتابی» مدیر اطلاع رسانی استان واسط گفت که گشودن این گذرگاه جدید بستگی به تکمیل موافقت های ادارات ذیربط و آمادگی آن و میزان ایمنی در برابر وقوع سیل دارد که اداره منابع آبی گزارش مربوط به آن را در دست تهیه دارد.

وی در گفت وگو با روزنامه الصباح افزود: عملیات آسفالت جاده ارتباطی بین گذرگاه الشهابی و ناحیه شیخ سعد به طول ۴۰ کیلومتر انجام و برای تردد خودروها آماده شده است.

برپایه این گزارش، این گذرگاه جدید از داخل مرز عراق ۷۰ کیلومتر با گذرگاه زرباطیه فاصله دارد اما فاصله آن از داخل مرز ایران تا گذرگاه زرباطیه (مهران) به خاطر پستی و بلندی و ناهمواریهای موجود، ۲۰۰ کیلومتر است.

العتابی افزود: گذرگاه جدید نزدیکتر به شهرهای مقدس کربلای معلی و نجف اشرف است و همچنین باعث تامین منابع مالی جدیدی برای استان واسط خواهد شد.

برپایه این گزارش، گذرگاه مرزی زباطیه در بخش بدره در ۹۰ کیلومتری شهر کوت در مراسم اربعین سال گذشته شاهد پذیرش بیش از سه میلیون زائر ایرانی بود و به گفته العتابی، گذرگاه جدید آماده پذیرش دو هزار نفر در روز و حدود دو میلیون نفر در مناسبات دینی خواهد بود و این گذرگاه به سالن های پذیرش و کیوسک های صدور روادید و همه وسایل و لوازم معمول مورد استفاده در گذرگاههای دیگر مجهز شده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.