واکنش هنگ‌کنگ درباره موضع‌گیری انگلیس براساس "بیانیه مشترک"

به گزارش خبرگزاری رویترز، ترزا چنگ، وزیر دادگستری هنگ کنگ در حالی این اظهارنظر را مطرح کرده که بر اساس بیانیه مشترک، طرح اولیه‌ای برای چگونگی اداره این دولتشهر پس از پیوستن مجدد در سال ۱۹۹۷ به چین مطرح شده است.

این مقام ارشد در دولت هنگ کنگ این مطلب را پیش از تغییرات در برنامه صدور ویزای انگلیس به شهروندان این دولتشهر منتشر کرد که به ساکنان هنگ کنگ اجازه می‌دهد تا پاسپورت‌های ملی انگلیس (برون مرزی) را برای زندگی، تحصیل و کار در انگلیس برای مدت پنج سال نگه دارند و در نهایت درخواست شهروندی این کشور را ارائه دهند.

وضعیت پاسپورت‌های ملی انگلیس (برون مرزی) در ۱۹۸۷ و مختص به ساکنان هنگ کنگی توسط دولت لندن ایجاد شد.

وزیر دادگستری هنگ کنگ همچنین از قول "شی فنگ"، کمیسیونر سابق وزارت خارجه چین در امور هنگ کنگ گفت: انگلیس هیچ حق نظارت،‌ حاکمیت و قضاوت در امور هنگ کنگ را پس از بازگرداندن این دولتشهر به چین بر اساس بیانیه مشترک ندارد.

اعمال قانون امنیت ملی جدید توسط چین در هنگ کنگ در ژوئن سال گذشته میلادی باعث شد تا انگلیس به سه میلیون سکنه این دولتشهر پیشنهاد مهاجرت دهد و آنها بتوانند از ۳۱ ژانویه سال جاری میلادی برای پاسپورت مذکور اقدام کنند.

دولت‌های چین و هنگ کنگ این تغییرات در ویزا را مورد انتقاد قرار داده و می‌گویند پاسپورت‌های مذکور را به عنوان سند معتبر سفر از روز یکشنبه ۳۱ ژانویه دیگر به رسمیت نمی‌شناسند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.