اذعان مقام پیشین آمریکا به شکست سیاست‌های واشنگتن در سوریه

«جفری ویلتمن» در این مصاحبه که امروز (یکشنبه) بر روی پایگاه اطلاع رسانی شرق الاوسط قرار گرفت، خواستار آزمایش رویکرد جدیدی مبتنی بر برنامه‌های ملموس، مشخص و شفاف که بر اساس آن‌ها بشار اسد رئیس جمهور سوریه نتواند برای انجام اصلاحات سیاسی از آن‌ها سرباز زند به جای تحریم‌های یکجانبه آمریکا شد.  

ویلتمن که سال ها پیش درباره پرونده‌های زیادی با دولت سوریه مذاکره کرده است، در این گفت وگو که بصورت تلفنی انجام شده، گفت: حکومت «اسد» دیگر بصورت نظامی و با شورش و قیام تهدید نمی‌شود، بلکه وضعیت بد اقتصادی بزرگترین تهدید (دولت دمشق) است.  

وی با بیان اینکه غیر واقعی است که سیاست تغییر نظام مبتنی بر کوتاه مدت باشد، اظهار داشت: سیاست آمریکا باید مبتنی بر تلاش برای تشویق حکومت سوریه به موضوعات اصلی و رفتارهایش باشد.  

ویلتمن که هم اکنون در مرکز «بروکنگز» کار می‌کند، سمت‌های دستیار دبیرکل سازمان ملل در امور سیاسی و دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور خاورمیانه را بر عهده داشت، در پاسخ به سوالی درباره شایعاتی مبنی بر اینکه وی نماینده جدید آمریکا در پرونده سوریه خواهد شد، با صراحت تاکید کرد که در این باره هیچ کس از طرف دولت بایدن با او تماس نگرفته است.  

وی با بیان اینکه «به نظر من تعیین نماینده امور سوریه در اولویت دولت بایدن نیست» ادامه داد: «اما سوالات زیادی وجود دارد مبنی بر اینکه تکلیف چیست؟ چه کسی مسئول است؟ حمایت سیاسی از نماینده؟ وجود دارد، اما هیچ کس با من تماس نگرفته است».  

دستیار وزیر اسبق امورخارجه آمریکا با اشاره به اینکه پرونده سوریه از نظر بایدن در اولویت نیست در عین حال تصریح کرد که این بخشی از پرونده‌های اولویت دار دیگر مانند روسیه، ایران و حمایت از متحدان منطقه‌ای است.  

وی در پاسخ به این پرسش که وضع سوریه را چطور می‌بیند، گفت: نکات خاصی وجود دارد از یکسو میزان خشونت و جنگی که طی یک دهه سوری‌ها را آزار داده است، به دلایلی از جمله تفاهم روسیه - ترکیه و پاسخ نیروهای نظام به حضور نیروهای ترکیه در ادلب موجب شده در طول یک سال گذشته تعداد نیروهای ترکیه در ادلب کاهش یابد و در هر صورت از نظر فعالیت نظامی، عقب نشینی وجود دارد؛ از سوی دیگر، وضعیت اقتصادی و انسانی سوریه به دلایل مختلفی از جمله فروپاشی اقتصاد، جنگ، خونریزی و عوامل اقتصادی و اجتماعی به سرعت رو به وخامت است.  

این مقام اسبق وزارت امور خارجه آمریکا در این گفت وگو با بیان اینکه من در دولت (بایدن) نیستم و موضع دولت را بیان نمی‌کنم، اذعان کرد، غیر منطقی است که سیاست آمریکا در قبال نظام سوریه بر اساس "تغییر رژیم" باشد، زیرا «اسد» امروز از نظر کنترل نظامی قویتر از گذشته است، بنابر این سیاست آمریکا باید مبتنی بر تلاش برای تشویق و همکاری با موضوعات بزرگتر از سیاست و رفتارهای رژیم دمشق باشد.  

وی با بیان اینکه درباره سیاست‌های آمریکا در سوریه با  بسیاری از دوستانم اختلافات عمیقی دارم تصریح کرد: باید اعتراف کنم که سیاست آمریکا در قبال سوریه در دوران مدیریت من، تنها قسمت موفق جنگ علیه داعش و شکست آن از نظر جغرافیایی در عراق و سوریه است.  

ویلتمن افزود: آنچه از سیاست آمریکا در قبال سوریه باقی ماند به نتایج ملموسی که منافع ما را تامین کند، منجر نشد.  

وی با اعتراف به اینکه سیاست آمریکا نتوانست تغییری ایجاد کند که نگرانی‌های سیاستمداران آمریکایی در خصوص رفتار نظام سوریه را برطرف کند، افزود: بله من این را می‌گویم که سیاست‌های آمریکا در سوریه شکست خورد و البته یکی از اهداف این تحریم‌ها نشان داد که سیاست‌های اسد تا چه حد غیرقابل قبول است.  

دستیار وزیر اسبق امورخارجه آمریکا در بخشی از این مصاحبه با اشاره به اینکه آمریکا در قبال سوریه باید سیاست‌های دیگری را به دور از سیاست‌های کوتاه مدت که تغییر نظام سوریه را هدف قرار می دهد در نظر بگیرد و به سیاست‌هایی که تغییر رفتار رژیم را هدف قرار می‌دهد روی آورد.

وی همچنین به ارتباط ایران و حزب الله با سوریه اشاره کرد و مدعی شد: آنچه ما پیشنهاد می‌کنیم برخی از مشکلات مربوط به رفتار حکومت سوریه را برطرف می‌کند و از درد و رنج مردم این کشور می‌کاهد؛ اگر پاسخ دمشق به آن مثبت باشد، یک دروازه برای گفت وگو درباره  سایر مسائل فراهم می‌کند.  

"ما باید واقع بین باشیم؛ روابط ایران و دمشق امروز عمیق‌تر از قبل از سال ۲۰۱۱ است و یک شبه از بین نخواهد رفت، بنابر این باید بسیاری از درها برای رسیدگی به همه مسائل باز شود."  

ویلتمن در پاسخ به این پرسش که به نظر شما در اولویت‌های بایدن سوریه در کجا قرار دارد؟، اظهار داشت: من در دولت بایدن نیستم، اما اولویت‌های دولت جدید آمریکا، محلی است، اما از وزارت امور خارجه (آمریکا) انتظار دارم که روابط با چین، توافق هسته‌ای با ایران و کره شمالی، روسیه و همچنین حفظ متحدان و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) جزء اولویت‌ها باشد.  

مقام پیشین وزارت امور خارجه آمریکا با تاکید بر اینکه سوریه یک اولویت [برای آمریکا] نیست، در عین حال گفت، اما با همه اولویت‌ها ارتباط دارد. من سوریه را در اولویت‌های اصلی قرار نخواهم داد، اما این بخشی از مسائل دیگر است و باید درباره نحوه برخورد با سوریه تصمیم گیری شود.  

این مقام سابق آمریکایی در حالی از شکست داعش توسط آمریکا صحبت کرده که گویا فراکوش کرده که مقامات واشنگتن این گروه خشن تروریستی را ۹ سال پیش برای نابودی مردم و دو کشور سوریه و عراق ایجاد، تجهیز و سازماندهی کردند. یادآوری این نکته به این مقام سابق آمریکایی و دیگر مقامات این کشور ضروری است که بدانند، گروه تروریستی داعش توسط جبهه مقاومت اسلامی به فرماندهی سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی شکست خورد نه آمریکا.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.