بورل: روسیه باید به تعهدات بین‌المللی خود عمل کند

«جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز یکشنبه در پیامی توییتری همانند آمریکا با نقض منشور ملل متحد به مداخله در امور داخلی روسیه پرداخت.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه در این خصوص نوشت: از بازداشت های گسترده و استفاده غیرمتناسب از زور علیه معترضان و روزنامه نگاران در روسیه ابراز تاسف می‌کنم.

وی در این خصوص ادامه داد: روسیه باید به تعهدات بین‌المللی خود عمل کند.

این در حالیست که وزارت خارجه روسیه امروز یکشنبه در پی اظهارات وزارت خارجه آمریکا درباره اعتراضات غیرقانونی در مسکو به واشنگتن هشدار داده بود.

در بیانیه صادره از سوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به مداخله جویی های «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا تصریح شده است: آمریکا دخالت در امور داخلی روسیه را متوقف کند.

گفتنی است که وزیر خارجه آمریکا با تکرار مواضع مداخله‌جویانه کشورش در امور داخلی مسکو ساعاتی پیش در پیامی توییتری نوشت: ایالات متحده استفاده ادامه‌دار مقام‌های روسیه از تاکتیک‌های خشونت‌آمیز علیه تظاهرات مسالمت‌آمیز و خبرنگاران برای دومین هفته متوالی را محکوم می‌کند. ما بار دیگر درخواست خود از روسیه درباره آزادی الکسی ناوالنی و افرادی که برای اعمال حق مبتنی بر حقوق بشر خودشان بازداشت شده‌اند را تکرار می‌کنیم.

هواداران الکسی ناوالنی امروز یکشنبه به بهانه درخواست آزادی او در دو شهر روسیه دست به تظاهرات زدند؛ در همین رابطه پلیس روسیه به هواداران الکسی ناوالنی هشدار داد که در تظاهرات امروز شرکت نکنند.

طبق این گزارش، پلیس و نیروهای امنیتی پیشتر تعدادی از نزدیکان و متحدان الکسی ناوالنی را بازداشت کرده و محدودیت‌هایی برای رفت و آمد در سطح مسکو را نیز اعمال کردند.

ایرینا ولک سخنگوی وزارت کشور روسیه دیروز شنبه به هواداران الکسی ناوالنی هشدار داده بود که با حضور در هرگونه تجمعی محدودیت درباره کرونا را نقض خواهند کرد.

سخنگوی وزارت کشور روسیه گفت: کسانی که این مقررات را نقض کنند با اتهامات کیفری روبرو خواهند شد.

الکسی ناوالنی منتقد غربگرای حکومت روسیه، دو هفته پیش به محض بازگشت از آلمان در فرودگاه بازداشت شد. او اواخر تابستان گذشته در پی مسمومیت با گاز اعصاب نووی‌چوک به آلمان منتقل شده بود.

مسمومیت و بازداشت وی بهانه ای شد تا بار دیگر کشورهای غربی حملات تندی را علیه روسیه انجام داده و مسکو را عامل مسمومیت ناوالنی معرفی کنند! روسیه دست داشتن در مسمومیت این منتقد را تکذیب کرده است.

به دنبال بازداشت الکسی ناوالنی، هفته گذشته تظاهرات اعتراضی در ۱۰۰ شهر روسیه برگزار شد. آسوشیتدپرس، تظاهرات هفته گذشته در حمایت از الکسی ناوالنی را بزرگترین و گسترده ترین تظاهرات در روسیه طی سالهای گذشته خوانده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.