حسین امیرعبداللهیان دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین الملل روز گذشته(یکشنبه، ۱۲ بهمن ماه) با هنیس پلاسخارت نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور عراق دیدار و گفت و گو کرد.

امیرعبداللهیان در ابتدای این دیدار، ضمن تاکید بر روابط عمیق و راهبردی میان دو کشور، گفت: مناسبات تهران و عراق همواره روند دوستانه و رو به رشدی دارد.

دستیار ویژه رییس مجلس و مدیرکل بین الملل همچنین بر اهمیت تداوم فعالیت یونامی در هماهنگی با نهادهای قانونی از جمله مجلس و دولت عراق تاکید کرد.

وی بر همین اساس تصریح کرد: تلاش برخی کشورها از جمله آمریکا و عربستان سعودی در استفاده مدیریت شده و ابزاری از تروریسم و دامن زدن به ناامنی و رشد آن در عراق و منطقه از جمله علل نا امنی ها در عراق و منطقه است.

امیرعبداللهیان توجه به جایگاه مهم مرجعیت و حمایت از روند سیاسی و انتخاباتی عراق را یک فرصت مهم برای همه عراقی ها برشمرد.

مدیرکل بین‌الملل مجلس در ادامه با اشاره به ترور آمریکایی سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس عنوان کرد: سازمان ملل متحد برای تضمین امنیت منطقه باید به مسئولیت بین المللی خود در ماجرای ترور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس -قهرمانان بزرگ ملی و بین المللی مبارزه علیه تروریسم- عمل کند.

وی در ادامه با بیان اینکه دشمنان بار دیگر امنیت عراق را هدف قرار داده اند، تاکید کرد: باید با ریشه ها و عوامل افراط گرایی و تروریسم مبارزه کرد.

امیرعبداللهیان با انتقاد از رفتار دوگانه کاخ سفید افزود: آمریکا باید از رویکرد مبتنی بر استاندارد دوگانه در بازی سیاسی-امنیتی و تقویت تروریسم دست بردارد.

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران با قدرت از امنیت ‌و ثبات عراق حمایت می کند و ما امنیت عراق را امنیت ایران می دانیم و به طرف هایی که به دنبال رشد مجدد تروریسم در عراق، سوریه و منطقه هستند هشدار جدی می دهیم.

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل با اشاره به انتخابات پارلمانی پیش روی عراق اظهار داشت: ما به رأی و تصمیم‌ مردم عراق احترام می گذاریم؛ امروز عراق نمونه ای از دموکراسی در منطقه است.

هنیس پلاسخارت: ریشه داعش باید از میان برداشته شود

هنیس پلاسخارت نیز در این دیدار گفت: ریشه های تروریسم باید از میان برداشته شود و با شکست نظامی داعش نمی توان امیدوار بود که هسته اصلی آنها از بین رفته باشد.

وی افزود: عراق در شرایطی قرار دارد که می تواند برای خود تصمیم بگیرد و با رفع اختلافات موجود، انتخابات خود را برگزار کند.

پلاسخارت در ادامه با بیان اینکه بحث ناامنی در عراق فقط منحصر به داعش نیست و متاسفانه عوامل دیگری در آن نقش دارد، عنوان کرد: ما نیز معتقدیم ترور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس تاثیرات زیادی بر دو ملت و منطقه داشته است.

نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور عراق در پایان خاطرنشان کرد: سازمان ملل به دنبال برقراری صلح و امنیت است و برای برگزاری یک انتخابات آرام در عراق تمام تلاش خود را خواهد کرد. این به معنای دخالت در امور عراق نیست، بلکه فقط نظارت خواهیم داشت تا یک انتخابات سالم برگزار شود که برخواسته از رای مردم است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.