فلاحت پیشه: نمایندگی‌های خارجی ایران در پرداخت قبوض آب و برق و گاز هم با مشکل مواجه هستند

سخنگوی سازمان ملل متحد اخیراً گفته است که ایران در سال ‌جاری، با توجه به مسدود شدن کانال‌های انتقال منابع مالی توسط آمریکا، از مدت‌ها پیش با خزانه‌داری سازمان ملل در مورد معرفی یک کانال امن از سوی سازمان مذکور در حال مذاکره بوده است.

بر همین اساس، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم، درباره مساله پرداخت حق عضویت ایران گفت: بر اساس کنفرانس دامبارتن اوکس (Dumbarton Oaks Conference‎) یا گفت‌وگوهای واشینگتن درباره سازمان صلح و امنیت بین‌المللی که آگوست ۱۹۴۴ در منطقه «دامبارتن اوکس» شهر واشینگتن برگزار شد، چند کشور اصلی که بنیان سازمان ملل را گذاشته بودند این اختیار را به یکدیگر دادند که کشورهای نزدیک به خود و کشورهایی را که قابلیت کمک در عرصه بین‌المللی را دارند به کنفرانس بعدی دعوت کنند.

او ادامه داد: کنفرانس بعدی کنفرانس سان‌فرانسیسکو بود و طنز تلخ تاریخ اینکه آمریکا از ایران برای حضور در این کنفرانس دعوت کرد و ایران به دعوت آمریکا در سان‌فرانسیسکو، به عضو موسس سازمان ملل متحد تبدیل شد.

فلاحت‌پیشه با اشاره به فراز و فرودهای تاریخی ایران طی سال‌های عضویت در سازمان ملل گفت: از زمان کنفرانس سان‌فرانسیسکو، به رغم اینکه در دوره‌هایی ایران درگیر جنگ و تحریم بود، تاخیر و فاصله‌ای در پرداخت حق عضویت ایران رخ نداد و در تمام طول این مدت ایران به عنوان عضو موسس به صورت مستمر حق عضویت خود را پرداخت کرد.

این استاد علوم سیاسی دانشگاه با اشاره به سوءاستفاده آمریکا از سهم قابل توجه پرداخت اعتبارات سازمان ملل گفت: سهم آمریکا طی این سال‌ها از ۳۹ و نیم درصد از بودجه سازمان ملل متحد به دلیل کارشکنی‌های متعدد به کمتر از ۱۸ درصد رسیده، اما ایران همواره سهم خود را پرداخت کرده است.

چرا پرداخت سهم ایران با مشکل مواجه شده است؟

فلاحت‌پیشه درباره تاخیر اخیر در پرداخت سهم عضویت ایران در سازمان ملل توضیح داد: واقعیت امروز این است که تحریم‌های وحشیانه ترامپ باعث شد نمایندگی‌های خارجی ایران در پرداخت قبوض آب و برق و گاز با مشکل مواجه شوند و یکی از مشکلات نمایندگی‌های ما این بود که نمی‌توانستند قبوض برق خود، اجاره‌ها و غیره را پرداخت کنند چه برسد به حق عضویت سازمان ملل متحد.

مجلس دهم اعتبار پرداخت حق عضویت را تصویب کرده بود

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم همچنین گفت: حق سهم سازمان ملل متحد بخشی از بودجه پیشنهادی دولت در سال ۹۹ بود که در مجلس دهم نیز تصویب شد.

او ادامه داد: بنابراین بودجه و اعتبار مربوط به این بخش تصویب شده بود و حتی به این شکل نبود که تحت عنوان کسری بودجه قرار گرفته باشد.

دارو نمی‌توان خرید اما راه خرید کالای لوکس باز است!

فلاحت‌پیشه با اشاره به مشکلات پرداخت از سوی ایران تحت تحریم‌های شدید دوران ترامپ گفت: کاری که آمریکا و دشمنان ایران انجام دادند این بود که در جاهایی که باید ایران پرداخت‌هایی صورت می‌داد سیاسی‌بازی می‌کردند؛ یعنی می‌بینیم که بر اساس تحریم‌ها راه را بر دارو بسته‌اند، اما کالاهای لوکس هنوز وارد کشور می‌شود و مشکلی برای پرداخت‌های آن وجود ندارد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی آمریکا در پایان با اشاره به این موضوع که «اصل قضیه به مساله تحریم‌های وحشیانه وزارت خزانه‌داری آمریکا برمی‌گردد» ابراز امیدواری کرد: امیدواریم اولین کارهای اساسی بایدن پایان دادن به ماموریت بیش از ۴۰۰ مامور وزارت خزانه‌داری آمریکا به عنوان نگهبانان تحریم‌های ظالمانه ایران باشد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.