منحنی بازدهی اوراق دولتی در 13 بهمن

سقوط نرخ سود در یک بازار مهم

کدخبر: ۳۹۰۱۱۳
اقتصاد نیوز: نرخ سود در یک بازار مهم ریزش کرد. در بازار بدهی که نرخ کشف‌شده در آن مبنایی برای سایر بازارها است نرخ سود با کاهش 1.3 درصدی به کانال 17 درصد سقوط کرد.
سقوط نرخ سود در یک بازار مهم

به گزارش اقتصاد نیوز ، برخی بازارها نقش معیار را دارند در ایران بازار ثانویه اوراق دولتی با وجود آنکه عمق زیادی ندارد اما سیگنالی برای نرخ سود مورد انتظار در بازار است؛ زیرا سرمایه‌گذاران اوراق را بر مبنای توقع خود از آینده تنزیل می‌کنند. این بازار در روز یک شنبه با نرخ سود 19.3 درصد برای اوراق با سررسید یک سال کار خود را شروع کرد

این شروع در مقایسه با روز شنبه گرچه کاهش بود اما به جهت مقداری بسیار ناچیز بود زیرا در حد یک‌دهم درصد ثبت شد.

در بازار بدهی وقتی نرخ سود کاهش می‌یابد به معنای افزایش قیمت است. به نظر می‌رسد در بازار تقاضای برای خرید اوراق با سررسید یک‌ساله بالا رفته است و در مقابل به دلیل این‌که رابطه قیمت و نرخ بهره در این بازار معکوس است نرخ بازدهی پایین آمده است. روند کاهشی نرخ سود در بازار امروز نیز ادامه یافت اما شتاب افت بیش از روز گذشته بود. نرخ بازده اوراق با سررسید یک سال با 1.3 درصد کاهش به 17.96 درصد رسید.

یکی از دلایل کاهش نرخ سود می‌تواند به کوچ صندوق‌های سرمایه‌گذاری به این بازار بازگردد. معمولاً در برهه‌هایی که بورس نوسانی و رو به نزول است صندوق‌ها تمایل پیدا می‌کنند بخشی از سرمایه خود را تبدیل به اوراق کند.

N6 (1)

رکوردشکنی معکوس در نرخ سود

نرخ سود 17.96 درصد در زمستان امسال سابقه نداشته و آخرین رکورد نرخ سود در کانال 17 درصد به هفته سوم آذر بازمی‌گردد. از آن تاریخ به بعد نرخ سود در بالای کانال 17 درصد قرار داشته است. کاهش این نرخ در بازار می‌تواند علامتی برای کاهش انتظار بازدهی در میان‌مدت باشد.

البته هر چه در میان‌مدت بازدهی تعدیل‌شده برای سررسیدهای بالای یک سال هنوز انتظارات به جمع‌بندی نرسیده است. رفتار امروز سرمایه‌گذاران در بازار بدهی نشان می‌دهد آن‌ها در سررسیدهای بالای یک سال بااحتیاط بیشتری قدم برمی‌دارند. در روز شنبه اوراق دو و سه سال به ترتیب با یک‌دهم و 4 دهم کاهش به ترتیب به 20.25 و 21.48 درصد رسید؛ اما امروز نرخ بازده اوراق با سررسیدهای دو و سه سال با افزایش 5 دهم و 4 دهم درصد به ترتیب به 20.75 و 21.90 درصد رسیدند.

N1 (1)

جهش حجم معاملات در بازار بدهی

در پایان معاملات امروز بازار بدهی حجم معاملات با جهش چشمگیر 220 درصدی به 372 میلیارد تومان رسید. این افزایش به دلیل حجم معاملات در دو نماد اخزا 816 و اخزا 904 بود.این در حالی است که حجم معاملات خرد بازار بدهی با 18 درصد کاهش به 125 میلیارد تومان رسید

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید