نبیه بری: مشکل از خارج نیست، از خودمان است

به گزارش سایت العهد لبنان، نبیه بری، رئیس‌ پارلمان لبنان اظهار کرد: بعد از اتفاقات طرابلس در شمال و بیان مرجعیات معنوی برای نجات کشور تشکیل دولت متخصصان شروع شد که راه به جایی نبرد و اکنون سوالاتی درباره سکوت من در این باره مطرح شده است.

وی افزود: در حال حاضر باید به افکار عمومی بگوییم بدانید که مانع تشکیل دولت از خارج نیست از خود ماست چون باید روی تشکیل دولت متخصصان توافق شود که وابستگی حزبی، جناحی یا وابستگی به افراد نداشته باشند و فراکسیون توسعه و آزادی وابسته به بری متعهد به این معیار است و اسامی را ارائه کرد که نه به نفع آن بود و نه علیه آن. از نظر ما این مبدا باید بدون استثنا در مورد همه اجرا شود.

بری تاکید کرد:، هیچ کسی نباید به یک سوم تضمین کننده (ضامن) یا معطل دست یابد چون در این صورت ارزشی برای تشکیل دولت متخصصان باقی نخواهد ماند. نه شرکا و نه دولت مورد اعتماد داخل و خارج نخواهد بود. از این درک گروه‌ها باید راه‌حل‌هایی را پیشنهاد دهند که برای همه منصفانه باشد و اول لبنان را در نظر بگیرند و کارشکنی در رفتن به سمت یک سوم معطل است.

او این سوال را مطرح کرد که آیا می‌اندیشیم و پند می‌گیریم؟ یا به دنبال سرزمین‌مان در گورستان‌های تاریخ می‌گردیم؟

بری گفت: البته من هرگز ناامید نمی‌شوم و به راه ادامه می‌دهم.

این در حالی است که ریاست‌جمهوری لبنان تکذیب کرد که میشل عون، رئیس‌جمهوری خواستار یک سوم معطل باشد. در بیانیه این نهاد آمده است، محافل سیاسی و اطلاع‌رسانی اصرار دارند ترویج کنند که میشل عون خواستار دستیابی به یک سوم معطل است که همین منجر به تاخیر تشکیل دولت شده است اما این حرف صحت ندارد.

ثلث معطل یا یک سوم تضمینی به یک سوم به اضافه یک کرسی پارلمان اطلاق می‌شود. (یک سوم معطل یا ضامن بنا به تعبیر برخی، یعنی دستیابی اقلیت به یک سوم کرسی‌های وزارتی به اضافه یک و این مانع از آن می‌شود که اکثریت تصمیم‌های مهم و سرنوشت‌ساز را به تنهایی بگیرد و تک‌روی کند به خصوص که قانون اساسی لبنان شرط کرده مصوبات دولت باید با رای یک سوم اعضای دولت تصویب شود تا لازم الاجرا باشند.)

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.