کلیات لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق به صورت مشروط رأی آورد

رحیم زارع در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی با اشاره به گزارش کمیسیون تلفیق درباره لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ اظهار داشت:  لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ دولت بر اساس قوانین به کمیسیون تلفیق ارجاع و با حضور مسئولان دستگاه‌های ذیربط مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و آنچه به عنوان مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه ارائه می‌شود نتیجه رأی‌گیری و مجموع نظرات اعضای این کمیسیون است. هر چند برخی افراد با  کلیات لایحه دولت موافق نبودند اما به صورت مشروط کلیات این لایحه رأی آورد و اصلاح شد.

وی با اشاره به مقایسه آماری لایحه بودجه و گزارش کمیسیون تلفیق، افزود: رقم درآمدها در لایحه دولت ۳۱۷هزار میلیارد تومان بود که بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق به ۴۵۵ هزار میلیارد تومان تغییر یافت.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه اظهار داشت: دولت در بخش واگذاری های دارایی‌های سرمایه‌ای ۲۵۲ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته بود که این مبلغ در مصوبه کمیسیون به ۳۶۸ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد. همچنین در مورد واگذاری دارایی‌های مالی دولت در لایحه ۲۰۸ هزار میلیارد تومان در نظر گرفت که کمیسیون تلفیق آن را با ۳۷۰ هزار میلیارد تومان تغییر داد.

زارع با بیان اینکه جمع منابع عمومی در لایحه دولت ۸۴۱ هزار میلیارد تومان بود که ما در تلفیق این مبلغ را به هزار و ۱۹۴ هزار میلیارد تومان تغییر دادیم، افزود: درآمدهای اختصاصی ۸۸ هزار میلیارد تومان در لایحه در نظر گرفته شده بود که به ۹۵ هزار میلیارد تومان در کمیسیون تلفیق تبدیل شد.  

وی با اشاره به اینکه منابع بودجه عمومی دولت در لایحه ۹۲۹ هزار میلیارد تومان بود که در کمیسیون تلفیق بودجه به هزار و ۲۸۹ هزار میلیارد تومان تبدیل شد، تاکید کرد: سرجمع بودجه شرکت‌ها و بودجه عمومی دولت در لایحه ۲ هزار و ۴۹۱ هزار میلیارد تومان بود که در کمیسیون تلفیق به ۲ هزار و ۸۵۱ هزار میلیارد تومان تبدیل شد البته اقلامی که دو بار در بودجه شرکت‌ها و در لایحه عمومی دولت محاسبه شده، کسر می‌شود و منابع بودجه کل کشور در لایحه ۲ هزار و ۴۳۵ هزار میلیارد تومان پیشنهاد شده بود که در کمیسیون تلفیق به ۲ هزار و ۷۹۵ هزار میلیارد تومان تغییر یافت.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه گفت: نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی که در برنامه ششم توسعه ۱۰ درصد دیده شده بود در لایحه دولت ۵.۹ درصد پیشنهاد شد و در مصوبه تلفیق به ۸.۲ درصد تغییر یافت.

زارع اضافه کرد: نسبت مالیات به کل منابع بعد از شفاف سازی ارقام در لایحه دولت ۲۹.۵ درصد پیشنهاد شد ودر مصوبه به ۲۸.۶ درصد تبدیل شد. در مورد نسبت منابع حاصل از نفت ۲۳.۷ در لایحه دولت عنوان شد که در مصوبه تلفیق به ۱۸ درصد تغییر یافت.

وی افزود: در مورد استفاده از منابع صندوق توسعه ملی ۷۵ هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه پیشنهاد شد که به ۴۶ هزار میلیارد تومان تغییر پیدا کرد یعنی ۳۹ هزار میلیارد تومان این رقم در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری تقلیل پیدا کرد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه با اشاره به اینکه مالیات بر اصناف تا سقف صد میلیون تومان شد و مالیات بر خانه‌های خالی در لایحه ۲۰۰ میلیارد تومان و در کمیسیون تلفیق ۲ هزار میلیارد تومان مشخص شد، افزود: مستمری کمیته امداد و بهزیستی در لایحه بودجه ۷ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان و در کمیسیون تلفیق ۱۹ هزار میلیارد تومان مشخص شد و اجازه دادیم دو میلیون نفری که پشت صف برای تحت پوشش قرار گرفتن قرار دارند، این تعداد نیز تحت پوشش قرار گیرند.

زارع گفت: هزینه‌های درمان ناباروری و حمایت از زنان سرپرست خانوار در لایحه نیامده بود که جمعاً ۸۷۵ میلیارد تومان در کمیسیون تلفیق برای آن اختصاص پیدا کرد. همچنین سهم گازرسانی برای روستاها که پروژه‌هایشان نیمه تمام مانده و مناطق کوهستانی و صعب‌العبور از محل ۱۴.۵ درصد سهم نفت در لایحه دولت ۱۵۰۰ میلیارد تومان بود اما مصوبه تلفیق این سهم را به دو هزار میلیارد تومان رساند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه تاکید کرد: پرداخت یارانه سود تسهیلات در لایحه دولت ۷ هزار میلیارد تومان بود اما در کمیسیون تلفیق ۳۲ هزار میلیارد تومان تعیین شد، در بحث محرومیت زدایی در لایحه دولت در تبصره ۱۴ و بخش‌های دیگر دیده نشده بود که یک ۱۸ هزار میلیارد تومان و ۲۵۰۰ برای آب وگاز روستاها در نظر گرفته شد، در جمع ۲۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شد، همچنین برای تقویت مدارس با خرید تبلت و تقویت مدارس استثنایی و هنرستان‌ها و خوراک شبانه‌روزی آنها ۷۷۵ میلیارد تومان در لایحه دولت در نظر گرفته شده بود اما طبق مصوبه تلفیق دو هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شد.

زارع گفت: برای کاهش آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان و یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برای فعالیت‌های اجتماعی و تقویت بنیه فرهنگی در کمیسیون تلفیق اضافه شد.

وی تاکید کرد: برای کنترل فضای مجازی توسط ۲۶ دستگاه گفته شده ۳ هزار میلیارد تومان اضافه شد همچنین معادل ریالی دو میلیون تن قیر برای راه‌های فرعی روستایی و روکش آسفالت معابر و بهسازی روستاها و نوسازی مدارس و ... در کمیسیون تلفیق اضافه شد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه افزود: برای یارانه نان و خرید تضمینی گندم ۲۲ هزار میلیارد تومان در لایحه دولت در نظر گرفته شده بود و در تلفیق نیز همین ۲۲ هزار میلیارد تومان رأی موافق داده شد. همچنین برای کاهش فقر و حمایت از  قانون جامع حمایت از معلولان و قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران ۱۵ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان در لایحه دولت در نظر گرفته شده بود و در تلفیق نیز همین عدد در نظر گرفته شد.

زارع بیان کرد: در لایحه دولت ۵ هزار میلیارد تومان برای مسکن محرومان و همچنین رزمندگان معسر دیده شده بود که در کمیسیون تلفیق نیز همین ۵ هزار میلیارد تومان تصویب شد، همچنین برای حمایت از زنان سرپرست خانوار و خانواده زندانیان ۹۰۰ میلیارد تومان از محل تبصره ۱۴ در تلفیق اضافه شد. هزینه آب، برق و گاز مشترکان کم مصرف مناطق محروم و مدارس و مساجد و پایگاه‌های مقاومت و کلانتری‌ها بخشودگی پیدا کردند و هزینه‌های آنها در حد اجرای اصلاح الگوی مصرف رایگان است.

وی گفت: مالیات بر خانه‌های لوکس و گرانقیمت برای ساخت مسکن محرومین، مددجویان و تسهیلات بانکی، نوسازی مسکن روستاها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر در لایحه دولت ۹۰ هزار میلیارد تومان و در کمیسیون تلفیق نیز ۹۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه با اشاره به اینکه همچنین تسهیلات اشتغالزایی، کمیته امداد و بهزیستی با اولویت زنان سرپرست خانوار در لایحه دولت ۱۰ هزار میلیارد تومان با بازپرداخت ۵ ساله و کمیسیون تلفیق ۱۳ هزار میلیارد تومان با بازپرداخت ۷ ساله در نظر گرفته شد، اظهار داشت: همچنین تسهیلات قرض‌الحسنه اشتغالزایی ایثارگران ۸۰۰ میلیارد تومان در لایحه تلفیق بود و هزار میلیارد تومان با بازپرداخت ۵ ساله و ۷ ساله تلفیق تغییر پیدا کرد.

زارع تاکید کرد: اشتغالزایی تسهیلات توسط بنیاد برکت هزار میلیارد تومان در لایحه دولت و سه هزار میلیارد تومان در کمیسیون تلفیق در نظر گرفته شد. تسهیلات قرض‌الحسنه اشتغالزایی توسط بسیج سازندگی و سپاه در مناطق کم برخوردار در لایحه دولت نیامده بود که در کمیسیون تلفیق ۵ هزار میلیارد تومان برای آن در نظر گرفته شد.

وی افزود: برای وام ازدواج نیز ۵۰ میلیون تومان مد نظر لایحه به ۷۰ میلیارد تومان تبدیل شد و طبق تبصره آورده شده و جوانان پسر زیر ۲۵ سال و دختران زیر ۲۴ سال ۱۰۰ میلیون تومان دریافت می‌کنند. به تسهیلات قرض الحسنه اشتغالزایی، هزار میلیارد تومان در کمیسیون تلفیق اضافه شد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه با بیان اینکه همچنین اشتغالزایی توسط بنیاد مسکن در مناطقی که نرخ بیکاری بالاتری دارند در کمیسیون تلفیق دو هزار میلیارد تومان اضافه شد، اظهار داشت: همچنین تسهیلات قرض‌الحسنه برای بیماران صعب‌العلاج و زوج‌های نابارور و ... از ۵۰۰ میلیارد تومان در لایحه دولت به دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در کمیسیون تلفیق تقلیل پیدا کرد.

زارع اضافه کرد: کمیسیون تلفیق به انتشار اوراق مالی اسلامی اقدام کرد که ۲۷ هزار میلیارد تومان در منابع و مصارف برای  حوزه‌های کشاورزی از جمله آب و مهار آب‌های و آبخیزداری، مبارزه با ریزگردها، تولید واکسن دامی، کشت یکپارچه واشتغال روستایی اضافه کردیم و اوراق مالی اسلامی احداث و تجهیز و تکمیل فضاهای آموزشی که در لایحه دولت دو هزار میلیارد تومان آمده بود که در کمیسیون تلفیق هزار و ۸۵۰ را در اختیار آموزش و پرورش و ۱۵۰میلیارد تومان را در اختیار دانشگاه فرهنگیان قرار دادیم.

وی همچنین درباره نرخ ارز محاسباتی در لایحه دولت، افزود: سهم دولت از نفت ۱۷.۳ میلیارد دلار است که مبلغ ۸ میلیارد دلار آن برای کالاهای اساسی و دارو با نرخ ۴ هزار و ۲۰۰ تومان در نظر گرفته شده بود.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه با بیان اینکه ۱۱.۵ را ضرب در ۱۷.۳ میلیارد دلار کرده که شده ۱۹۹ اما نحوه محاسبه آن این است که ۹.۳ میلیارد دلار را ضرب در ۱۷ و ۵۰۰ و ۸ میلیارد دلار را ضرب در ۴۲۰۰ کرده است، تاکید کرد: اگر ۴۲۰۰ آورده‌ایم دیگر نباید میانگین بگیریم، یعنی ۵ نرخ ارز در لایحه دولت آمده است یعنی ۴۲۰۰ تومانی، ۱۱ و ۵۰۰، ۱۷ و ۱۵۰، ۱۷ و ۵۰۰ و یک نرخ هم بر اساس سامانه ETS یا سامانه معاملات الکترونیکی در تبصره‌های ۱ و ۴ آمده است.

زارع گفت: سیاست کمیسیون تلفیق ارز تک نرخی بود و هدف ما از این کار جلوگیری از فساد ناشی از رانت ارزی بود و این کمیسیون قیمت ارز را ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان در نظر گرفت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.