واکنش ربیعی به دیدار ظریف با طالبان /مخالفت جدی ایران با حضور عربستان در مذاکرات هسته‌ای

علی ربیعی سخنگو دولت در نشست خبری خود در پاسخ به سوالی در واکنش به اصرار رئیس‌جمهور فرانسه مبنی بر اضافه شدن عربستان به مذاکرات هسته‌ای با ایران ملحق شدن اعضای جدید در گفتگوهای پیش‌تر انجام شده به طور کامل منتفی است. ما پیش‌تر گفتگوهایی در این زمینه داشتیم و توافقاتی کردیم و روال هم کاملا مشخص شده است.

او ادامه داد: این درخواست‌ها به غیر از پیچیده کردن و به جز آوردن متغیرهایی که صلح و امنیت منطقه ما را به خطر بیاندازد، اثر دیگری ندارد. تنها یک سناریو درباره برجام وجود دارد و آن بازگشت هرچه سریعتر آمریکا به برجام و التزام هرچه بیشتر اعضای توافق هسته ای از جمله فرانسه به تعهداتشان مطابق نص صریح توافق است. ما همیشه در استقبال از گفتگوهای منطقه ای پیشتاز بودیم و همچنان دست ما به سوی همه همسایگان برای حل و فصل اختلافات دراز است و تنها کشورهای منطقه هستند که صلاحیت تامین امنیت منطقه را دارند. ما در این مسیر به مداخلات کشورهای فرامنطقه ای نیاز نداریم.

 ربیعی همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه علت حضور هیئت سیاسی طالبان در تهران و دیدار با وزیر امور خارجه چه بوده و آیا دستاوردی برای کشورمان داشته است یا خیر؟}: سفر هیئت طالبان به ایران اولا با هماهنگی دولت افغانستان و در تدوام این سیاست همیشگی ایران مبنی بر رایزنی با همه گروه‌های سیاسی در افغانستان و به منظور تقویت صلح و ثبات در این کشور صورت گرفته است.

او گفت: به موجب برخورداری از مرزهای طولانی و پیوندهای تاریخی، مسائل افغانستان به طور مستقیم بر امنیت ما همانند سایر همسایگان افغانستان موثر است. به همین دلیل نمی‌توانیم نسبت به ناامنی و بی‌ثباتی در افغانستان بی اعتنا باشیم.

ربیعی گفت: این مساله به معنای وجود یک رابطه ویژه بین ما و گروه طالبان نیست و جمهوری اسلامی آمادگی دارد تا با هماهنگی با دولت افغانستان با همه گروه‌های سیاسی و قومی که در شرایط کنونی در آینده سیاسی این کشور نقش دارند، رایزنی کند و آنها را به مشارکت در گفتگوهای ملی برای رسیدن به صلح پایدار تشویق کند.

او گفت: هدف از این دیدار رسیدن به اطمینان نسبت به حمایت همه گروه‌های سیاسی از جمله طالبان از دولت مرکزی و تقویت روند صلح و تحکیم در افغانستان بوده است. ما می‌خواهیم اطمینان پیدا کنیم که طالبان در مسیر صلح و پرهیز از خشونت مصمم است.

ربیعی ادامه داد: دیدار با هیئت طالبان بیش از هر چیزی نشانه این اعتقاد همیشگی ما به این واقعیت است که چالش های امنیتی در افغانستان راه حل نظامی ندارد و در عین حال سیاست اصولی ما کما فی السابق تابع این قاعده بنیادی است که صلح در افغانستان باید بدون دخالت قدرت های فرامنطقه ای و در چارچوب خاص و اراده مردم افغانستان از همه اقوام و گروه‌ها انجام بپذیرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.