نگرانی از افزایش شمار افراط‌ گرایان مسلح در آلمان

افزایش صدور مجوز حمل سلاح برای افراط گرایان راست گرای شناخته شده توسط نهادهای آلمانی در سال ۲۰۲۰میلادی موجب نگرانی شده است.

خبرگزاری د. پ.آ. آلمان امروز با اشاره به این موضوع نوشت: همانطور که دولت فدرال در پاسخ به یک پرسش گروه پارلمانی حزب چپ ها اعلام کرده تا اواخر ماه دسامبر (اوایل دی) مقامات امنیتی در سراسر آلمان حدود ۱۲۰۰ افراط گرای راست گرا یا مظنون به فعالیت راست‌گرایانه را شناسایی کرده اند که به طور قانونی سلاح دارند. این نشان دهنده افزایش تقریبا ۳۵ درصدی نسبت به پایان سال ۲۰۱۹ است.

«مارتینا رنر» عضو پارلمان آلمان از حزب چپ ها گفت: این افزایش شمار سلاح، تهدید فزاینده از سوی نئونازی ها و نژادپرستان را اثبات می کند. این سیاستمدار مسائل داخلی که خود بارها توسط افراط گرایان راست مورد تهدید قرار گرفته است، افزود: همانطور که انتظار می رفت، اقدامات سرویس مخفی تا کنون برای کاستن از مسلح شدن افراط گرایان کاری از پیش نبرده است.

در همین حال تعداد شهروندان عادی که سلاح دارند، از سال گذشته بدون تغییر باقی مانده است. در اکتبر (مهر ماه) گذشته وزارت کشور آلمان در پاسخ به سوال کتبی نماینده پارلمانی چپ ها اظهار داشت که این افزایش احتمالاً تا حدی به دلیل افزایش تعداد فعالان در زمینه افراط گرایی راست گرایانه است. در گزارش نهاد حفاظت از قانون اساسی آلمان برای سال ۲۰۱۹، شمار افراد دارای پتانسیل افراط گرایی راست گرا در این کشور ۳۲ هزار و ۸۰ نفر تخمین زده شده است.

افزایش نگرش های راست گرایی افراطی در آلمان به ویژه ایالت های شرقی این کشور سبب نگرانی مقام های این کشور شده است. نتیجه یک مطالعه که توسط متخصصان دانشگاه لایپزیگ انجام شده نشان می دهد نسبت افرادی که دارای یک دید کاملاً ثابت روشن افراط گرایانه هستند از سال ۲۰۱۸ از ۸.۵ به ۹.۵ درصد افزایش یافته است.

با توجه به تحقیقات منظم و گسترده ای که توسط مرکز تحقیقات دموکراسی در دانشگاه لایپزیگ انجام شده است، الگوهای قابل مقایسه ای در ابعاد دیگر دیگری نیز وجود دارد که نگرش های ضد دموکراتیک و افراط گرایان راست را به تصویر می کشد که طبق آن نسبت افرادی که در شرق از یک دیکتاتوری استبدادی جناح راست حمایت می کنند از ۷ درصد به ۸.۸ درصد افزایش یافت داشته است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.