به نقل از آناتولی، پس از آنکه دادگاهی در روسیه «آلکسی ناوالنی» منتقد معروف این کشور را به بیش از سه سال زندان محکوم کرد، دولت بریتانیا روز سه شنبه خواستار «آزادی فوری و بدون قید و شرط» این چهره اپوزیسیون روسیه شد.

«دومینیک راب» وزیر خارجه انگلیس در بیانیه‌ای اعلام کرد: «حکم ناخوشایند امروز، یک قربانی مسمومیت را به جای عاملان آن هدف قرار داد و نشان داد که روسیه در عمل به ابتدایی‌ترین تعهدات هر عضو مسئول جامعه بین‌الملل قصور ورزیده است».

وزیر خارجه انگلیس همچنین خواستار آزادی «تمام معترضان صلح جو و روزنامه نگارانی شد که ظرف دو هفته گذشته بازداشت شده‌اند».

گفتنی است، روز سه شنبه دادگاهی در مسکو ناوالنی را به اتهام نقض آزادی مشروط به دو سال و هشت ماه زندان محکوم کرد. وکلای مدافع ناوالنی اعلام کردند که علیه این حکم دادگاه فرجام خواهی می‌کنند.

گفتنی است، ناوالنی ۴۴ ساله پس از مسمومیت ادعایی با گاز اعصاب نوویچوک در کشور آلمان تحت درمان قرار گرفت و پس از طی دوران نقاهت، روز هفدهم ژانویه ۲۰۲۱ به مسکو بازگشت.

وی در بدو ورود به فرودگاه مسکو از سوی نیروهای پلیس روسیه دستگیر شد. مقامات روسیه می‌گویند که ناوالنی حکم آزادی مشروط مربوط به محکومیت خود به جرم فساد و اختلاس در سال ۲۰۱۴ را زیرپا گذارده است.

این در حالی است که پیش از این نیز، روابط لندن- مسکو در پی الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴ و پس از آن، مسمومیت ادعایی و وخامت حال «سرگئی سکریپال» جاسوس دوجانبه و سابق روس و دخترش در شهر سالزبوری انگلیس در سال ۲۰۱۸ رو به تیرگی گرایید.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.