نماینده پیشین مجلس: اگر دولت زرنگ باشد بودجه را به این سادگی‌ها اصلاح نمی‌کند

روز گذشته در پی بررسی لایحه بودجه در صحن مجلس، کلیات لایحه بودجه توسط نمایندگان رد شد. عزت الله یوسفیان ملا، نماینده پیشین مجلس، در خصوص رد گزارش کمیسیون تلفیق توسط مجلس گفت: دولت بودجه را اصلاح کرده و می‌فرستد اما در نهایت زمان و هزینه به همراه دارد. نظر چند اقتصاددان را بپرسید که همین رد شدن لایحه بودجه چقدر هزینه بر کشور وارد می کند. من نمی خواهم بگویم دولت یا مجلس مقصر است ولی وقتی رای داده و رد می شود همین کلمه رد میلیاردها تومان به ملت تحمیل کرد.

او به برنا گفت: همین برق و زمانی که برای مصاحبه در این خصوص مصرف می‌شود از آن برگه کاغذی که نوشته شده تا بحث هایی که می شود، همه هزینه است. دولت و مجلس تفاهم و تعامل ندارند و ۸ ماه است که مجلسی آمده که استقبال خوبی از دولت نداشته به گونه ای وزیر می گوید من به مجلس بروم توهین می کنند و نمایندگان حرمت مهمان را نگه نمی دارند.

عزت الله یوسفیان ملا با بیان اینکه ممکن است لایحه چند دوازدهم شود، خاطرنشان کرد: چند دوازدهم یعنی ۳ ماه از سال گذشته بودجه را در نظر بگیریم. برای مثال در ۳ ماه از سال ۹۹ ما مثلا یک میلیارد هزینه داشتیم و این مبلغ را ۳ ماه اول ۱۴۰۰ به دولت، به عنوان سه دوازدهم می دهیم و هیچ نوشته ای هم به دولت داده نمی شود که مشخص کند، چه مبلغی برای چه پروژه ای در نظر گرفته شده است. دولت در جیب می گذارد و هر جور بخواهد خرج می کند. دیوان محاسبات هم نمی‌تواند بگوید چرا هزینه کردید. دولت می گوید به من تنخواه ۳ ماهه دادند و بودجه و ردیف هم تصویب نکردند زیرا در ردیف به صورت مشخص هزینه ها مثلا برای جاده و آب و غیره مشخص شده است

اگر دولت زرنگ باشد بودجه را به این سادگی‌ها اصلاح نمی‌کند/ برهم زدن بودجه به صلاح کشور نیست /پس لرزه های رد کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰

او ادامه داد: مجلس در چند دوازدهم بودجه ای بدون ردیف به دولت می دهد و دولت باید کلاه خود را بالا بیندازد. دست مجلس درد نکند. مجلس فکر می کند به دولت ضربه زده است. بعد از جلسات کمیسیون تلفیق مجلس، آن بودجه ای که دولت آورده بود را تصویب و تغییرات در آن اعمال کرد اما رد آن توسط مجلس، خودزنی است چون بودجه تلفیق را رد کردند.

این نماینده پیشین مجلس ادامه داد: بودجه روی میز دولت نبود بلکه روی میز مجلس بود مجلس می توانست هر کاری می خواهد انجام و تغییرات آن را اعمال کند. از هفته بعد یا ماه بعد مجلس می گوید چرا دولت فلان چیز را نوشته و فلان چیز را نمی نویسید چرا خودتان ننوشتید و عمل نکردید در صورتی که می توانستید در چهارچوب قانون تغییراتی بدهید.

او در پایان گفت: اگر دولت واقعا زرنگ و زیرک باشد بودجه را به این سادگی ها اصلاح نمی کند و دنبال چند دوازدهم رفته تا پولی گرفته اما حکم و ردیف نگیرد. در نهایت دود آن به چشم ملت می رود و پروژه ای ممکن است پول نگیرد و به پروژه ای ممکن است ردیف بالایی، اختصاص پیدا کند.

برهم زدن بودجه به صلاح کشور نیست

همچنین برنا نوشت؛

علی قربانی، نماینده پیشین مجلس، درباره رد کلیات بودجه اظهار کرد: طبق توافقی که شده بحث لایحه که پیش می آید باید آن شاکله کلی در مجلس حفظ شود و بدون اینکه، بهم ریخته شود با اصلاحات جزئی به تصویب برسد.

او گفت: دولت اعلام کرده حاضر است در کنار مجلس اصلاحات مدنظر را انجام بدهد تا سریعا تصویب شود که سال ۱۴۰۰ بدون بودجه نبوده و یا سه دوازدهم تصویب نشود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در مجلس دهم با بیان اینکه به طور کلی نیاز به اصلاحات ساختاری بودجه در کشور وجود دارد، متذکر شد: اما در این مسائل باید شرایط بودجه کشور را در نظر گرفت که باتوجه به شرایط ویژه اقتصادی و تحریم های ظالمانه علیه کشور نمی شود کل ساختار را بهم ریخت.

او با تاکید بر اینکه باید با تعامل این مسئله را حل کنیم، خاطرنشان کرد: طبق قانون اساسی لایحه بودجه با دولت است و مجلس هم می تواند در این زمینه نظر بدهد اما به هم زدن آن به صلاح نیست چرا که نظام برنامه ریزی بودجه را به صورت کلی بهم می ریزد. 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.