درخواست سئول از آمریکا درباره کره شمالی

به گزارش رویترز، "کیم جونگ اون" رهبر کره شمالی و دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا در نخستین نشست خود در سال ۲۰۱۸ در مورد همکاری برای خلع سلاح شبه‌جزیره کره موافقت کرده بودند اما نشست دوم و مذاکرات کاری بعدی آن‌ها به نتیجه نرسید.

دولت جدید جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا هنوز هیچ‌گونه سیاستی مربوط به کره شمالی را اعلام نکرده، اما سئول که مشتاق احیای همکاری اقتصادی متوقف شده فرامرزی با کره شمالی است، ابراز امیدواری کرده بایدن مذاکرات با پیونگ‌یانگ را دوباره آغاز کند.

"لی این-یانگ"، وزیر اتحاد کره جنوبی با مسئولیت امور بین دو کره، گفت تقویت تحریم‌ها ممکن است کلید برگرداندن کره شمالی به پای میز مذاکره نباشد.

لی در کنفرانس خبری گفت: اگر قرار بود در مورد تحریم‌های اضافی صحبت کنیم، زمان آن رسیده که دستاوردهایی که تحریم‌ها تاکنون به ارمغان آورده را مرور کنیم. تقویت آن‌ها ممکن است همه‌چیز نباشد.

وی ادامه داد: ما باید به این جنبه نگاه کنیم که اعمال انعطاف‌پذیر تحریم‌ها بسته به شرایط می‌تواند در تسریع مذاکرات خلع سلاح نقش داشته باشد.

اظهارات لی پس از آن مطرح شد که "مون جائه-این"، رئیس جمهور کره جنوبی از بایدن خواست پیشرفت حاصل شده توسط کیم و ترامپ را افزایش دهد. هفته گذشته "چونگ سیه کیون"، نخست‌وزیر کره جنوبی به رویترز گفت که پیونگ‌یانگ و واشنگتن باید به دنبال تفاهم اولیه شامل توقف فعالیت هسته‌ای کره شمالی و قطع برنامه‌های آن در ازای رفع برخی تحریم‌ها باشند.

لی به این موضوع که کدام تحریم‌ها باید رفع شوند اشاره‌ای نکرده، اما خواستار معافیت‌هایی برای اجازه مبادلات بشردوستانه بین‌کره‌ای از جمله کمک به کره شمالی در مبارزه با ویروس کرونا شده است.

کره شمالی هنوز هیچ مورد ابتلا به کرونا را تأیید نکرده است.

لی گفت کشورش می‌تواند کیت‌های آزمایش، دارو و دیگر وسایل را هر زمان که کره شمالی این پیشنهاد را قبول کند، به اشتراک بگذارد؛ اگرچه کشورش هنوز برنامه‌ای برای ارسال واکسن به شمال ندارد.

وی با اشاره به مرز مشترک کره شمالی و جنوبی، گفت: همکاری در حوزه کووید ۱۹، فراتر از کمک به آن‌ها، راهی برای ایمن نگه داشتن همه ما است. امیدوارم کره شمالی ارزش مثبت همکاری بشردوستانه را مورد بازنگری قرار دهد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.