سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان؛

موشک ایرانی، آمریکا را نگران کرد /خداحافظی آمازون با جف

کدخبر: ۳۹۰۴۸۵
موشک ایرانی بازهم آمریکایی ها را از پیشرفت های موشکی ایران نگران کرد. در سوی دیگر دنیا، چین حمایت ضمنی خود از کودتا در میانمار را اعلام کرده است.
موشک ایرانی، آمریکا را نگران کرد /خداحافظی آمازون با جف

به گزارش اقتصادنیوز، ممانعت دولت چین از تصویب محکومیت کودتای میانمار در شورای امنیت سازمان ملل، اعتراضات در روسیه بر سر محکومیت ناوالنی در دادگاه، ضرر تاریخی شرکت اکسون‌موبیل، حرکت معکوس رشد درآمدی و افت ارزش سهام علی‌بابا، ادامه رکود اقتصادی در حوزه یورو و ابراز نگرانی دولت امریکا از پرتاب موشک ماهواره‌بر ترکیبی ذوالجناح سرخط رسانه‌های دنیا را در نیم‌روز گذشته تشکیل داده‌اند.

ممانعت چین از محکومیت کودتای نظامی میانمار

به گزارش یورونیوز، دولت چین مانع تصویب بیانیه‌ای شد که برای محکومیت کودتای نظامی اخیر میانمار در شورای امنیت سازمان ملل متحد پیشنهاد شده بود. رهبران کودتای میانمار با اعلام حکومت نظامی در سراسر کشور یک شورای عالی تشکیل داده‌اند که در رأس کابینه قرار دارد.

ارتش میانمار پس از بازداشت آنگ سان سوچی، رهبر بزرگ‌ترین حزب سیاسی، از روز دوشنبه قدرت را در این کشور بدست گرفته است. شورای امنیت سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه برای بررسی وضعیت میانمار تشکیل جلسه داد اما بیانیه مشترک پیشنهادی این شورا در محکومیت کودتا به دلیل عدم همراهی چین رأی نیاورد. تصویب این بیانیه نیاز به حمایت چین داشت که عضو دائمی شورای امنیت بوده و از حق وتو برخوردار است.

چین در روز نخست کودتا در میانمار، خواستار خویشتنداری و پرهیز از خشونت در این کشور شد. این کشور اگر چه به طور مستقیم و قاطع از اقدام نظامیان در میانمار حمایت نکرده است، اما اکنون با سیاستی که در نشست شورای امنیت از خود نشان داد، به نظر می‌رسد حمایت ضمنی خود را از آنها نشان می‌دهد. دولت پکن همچنین به گونه‌ای رفتار می‌کند که گویی این یک «مسئله داخلی»‌ میانمار بوده و رویدادی که ما مشاهده می‌کنیم تنها یک «تغییر کابینه» است، موضوعی که در رسانه‌های دولتی چین هم به آن اشاره می‌شود. بیانیه مورد نظر شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره میانمار الزام‌آور نبوده و قرار هم نبود که تحولی فوری در این کشور ایجاد کند، اما می‌توانست به عنوان نخستین گام در جهت هماهنگی واکنش‌های بین المللی علیه کودتا عمل کند.

4

میانمار دارای سابقه طولانی در حکومت نظامی است و بسیاری از مردم هنوز وحشت کودتاهای قبلی را به یاد دارند. با این حال نشانه‌های مقاومت و نافرمانی مدنی در حال افزایش است.عصر روز سه شنبه در رانگون، بزرگ‌ترین شهر میانمار، صدای بوق خودروها و نیز صدای کوبیدن روی قابلمه‌ها به نشانه اعتراض به گوش می‌رسید. گروهی از کنشگران مدنی خواستار تشکیل کارزارهای نافرمانی مدنی شدند و یک گروه فیس بوکی نیز برای سازماندهی مقاومت خود راه‌اندازی کردند. گفته می‌شود کارمندان ۷۰ بیمارستان و مرکز پزشکی در سراسر کشور در اعتراض به کودتا و فشار برای آزادی خانم سوچی، فعالیت خود را متوقف کرده‌اند. برخی از پزشکان نیز برای اعتراض از نمادهایی مانند روبان سیاه استفاده می‌کنند.

ژئوپلتیکین یا استاد مسموم‌سازی؟

به گزارش بی‌بی‌سی، با اعلام حکم دادگاه آلکسی ناوالنی در روز سه شنبه صدها تظاهرکننده در مرکز مسکو تجمع کردند. به گفته ناظران در جریان اعتراضات روز سه شنبه در روسیه نزدیک به ۱۴۰۰ نفر بازداشت شده اند. پیشتر در این روز آقای ناوالنی، ۴۴ ساله، به خاطر نقض شرایط حکم تعلیقی خود به سه سال و نیم زندان محکوم شد. سازمان او وی دی که بر حقوق بشر در روسیه نظارت دارد گفت که ۱۱۱۶ نفر در مسکو بازداشت شدند، و ۲۴۶ نفر دیگر هم در سن پترزبورگ که دومین شهر بزرگ روسیه است دستگیر شدند. پانزده نفر دیگر در شهرهای کوچک تر روسیه تحت بازداشت قرار گرفتند. فعالان ضد پوتین پس از بازداشت، به ویژه در مواردی که اعتراضات سراسری است، می‌توانند با دو سال و نیم حکم مواجه شوند.

1000

ناوالنی از فرصت حضور در جلسه دیروز دادگاه استفاده کرد و با اشاره به مسمومیت خود در تابستان گذشته در حملات تندی، ولادیمیر پوتین را مسئول مسمومیت خود معرفی کرد. او در این مورد گفت: پوتین با استفاده از اف‌اس‌بی (سازمان امنیتی روسیه) سعی کرد مرا بکشد. اما من تنها نیستم. خیلی ها این را می دانند و خیلی های دیگر خواهند دانست و این باعث شده آن آدم بی مقدار که در زیر زمین پناه گرفته از عصبانیت دیوانه شود. مهم نیست که او چقدر تلاش می کند خودش را یک سیاستمدار ژئوپولیتیک جا بزند، او به من حمله کرد چون نامش به عنوان یک مسموم کننده در تاریخ ثبت خواهد شد.

ضرر تاریخی اکسون موبیل

به گزارش رویترز، همه‌گیری ویروس کرونا ضربه تاریخی به شرکت اکسون‌موبیل وارد کرده است. بر اساس این گزارش، با کاهش ارزش گاز شیل، بیست میلیارد دلار ضرر را ثبت کرده است. این شرکت در سال گذشته بودجه تحقیق و توسعه خود را به یک‌سوم کاهش داده و درصدد است که پانزده درصد از نیروهای خود را تعدیل کند. به گفته دارن وودز، مدیر اجرایی این شرکت «این تغییرات در شرایطی رخ می دهد که وضعیت کنونی چالش برانگیزترین شرایط بازاری است که تاکنون اکسون تجربه کرده است و به مرور زمان سعی در کاهش هزینه‌ها تا شش میلیارد دلار در نسبت با سال 2019 وجود دارد».

1

این شرکت ضرر خالص سالانه 22.4 میلیارد دلاری را در حوزه استخراج، تولید و پالایش نفت را  برای سال 2020 گزارش کرده است. در حالی که در سال 2019  سود سالانه 14.34 میلیارد دلار را اعلام کرده بود. سهام اکسون در یک سال گذشته نزدیک به یک‌چهارم ارزش خود را از دست داده است.

رشد خارج از انتظار لنوو

به گزارش رویترز، سود سه ماهه آخر سال 2020 شرکت لنوو بیش از حد انتظار و پیش‌بینی ها بوده است. گروه لنووی چین که بزرگ‌ترین سازنده رایانه‌های شخصی در جهان است، با اعلام رشد 53 درصدی در سه ماهه چهارم سال 2020، بیش از حد انتظارها موفق بوده است. سود خالص این شرکت در طی این دوره به 395 میلیون دلار رسیده است، در حالی که پیش از این پیش‌بینی می‌شد که این رقم به طور متوسط بالغ بر 293.7 میلیون دلار باشد. به نظر می‌رسد علی‌رغم محدودیت‌های ناشی از همه‌گیری ویروس کووید-19، تقاضای زیاد افرادی که از خانه کار می‌کنند در این مسئله موثر بوده است.

2

علی‌بابا؛ حرکت معکوس رشد دارایی و افت سهام

به گزارش خبرگزاری رویترز، گروه فن‌آوری اطلاعات چینی علی‌بابا علی‌رغم آن‌که در سه‌ماهه پایانی سال گذشته با رشد چشم‌گیر خارج از حد پیش‌بینی‌ها بوده است، ولی طی روز گذشته با افت ارزش سهامش مواجه بوده است. درآمد این شرکت طی این مدت با 37 درصد افزایش به 221.1 میلیارد یوان (34.2 میلیارد دلار) رسید، که بالاتر از تخمین 214.4 میلیارد یوانی تحلیلگران است.

با این حال سهام علی بابا در روز چهارشنبه در بورس هنگ کنگ چهار درصد کاهش یافته است. این در حالی است که علی بابا قصد دارد برای افزایش نزدیک به 5 میلیارد دلار سهام عرضه کند. به عقیده تحلیل‌گران، کاهش ارزش سهام علی‌بابا ناشی از چالش‌های جدید این شرکت با قوانین و ضوابط نظارت مالی چین است که از جمله باعث شد عرضه سهام عظیم 37 میلیارد دلاری گروه ای‌ان‌تی نیز توسط دولت چین متوقف شود.

3

خداحافظ جف

به گزارش بی‌بی‌سی جف بزوس بنیانگذار آمازون تقریبا ۳۰ سال بعد از راه اندازی این شرکت در گاراژ خانه اش از پست خود به عنوان مدیر عامل این غول تجاری کناره گیری می کند.  او پس از آن به عنوان رئیس اجرایی کار خواهد کرد؛ پستی که می گوید فرصت و انرژی لازم برای رسیدگی به سایر فعالیت ها را به او خواهد داد.

بزوس، که ثروتمندترین مرد جهان است، جای خود را به اندی جَسی می دهد که در حال حاضر مدیر بخش کلاد کامپیوتینگ (رایانش ابری) آمازون است. آمازون گفت این تغییر در نیمه دوم ۲۰۲۱ روی خواهد داد. بزوس، ۵۷ ساله، آمازون را که ابتدا یک کتابفروشی آنلاین بود در سال ۱۹۹۴ راه انداخت.  این شرکت اکنون یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر را در اطراف جهان در استخدام دارد و علاوه بر اینکه یک بازار عرضه اجناس است، در خدماتی مثل پخش آنلاین فیلم نقش عمده ای دارد. نشریه فوربز دارایی او را بیش از ۱۹۶ میلیارد دلار برآورد می کند. این شرکت سال پیش با شروع همه گیری کرونا، که مردم را به سوی خرید اینترنتی سوق داد، رشد زیادی کرده است. آمازون در سال ۲۰۲۰ فروشی ۳۸۶ میلیارد دلاری را گزارش کرد که ۳۸ درصد بیش از سال ۲۰۱۹ بود. سود شرکت هم تقریبا دو برابر شد و به ۲۱.۳ میلیارد دلار رسید.

6

رشد اقتصادی منفی حوزه یورو

به گزارش یورونیوز، اداره آمار کمیسیون اروپا(یورواستات) روز سه‌شنبه با انتشار تازه‌ترین برآورد خود اعلام کرد که رشد اقتصادی منطقه یورو در سال ۲۰۲۰ به منفی ۶.۸ درصد رسیده و اقتصاد کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز در مجموع طی سال گذشته میلادی با افت ۶.۴ درصدی تولید ناخالص داخلی مواجه شده است. مطابق گزارش یورواستات، در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۰ میلادی تولید ناخالص داخلی ۱۹ کشور عضو پیمان اقتصادی پول واحد یورو و ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا در مقایسه با فصل پیشین به ترتیب ۰.۷ و ۰.۵ درصد کاهش یافته است.

این در حالی است که اقتصاد منطقه یورو و اتحادیه اروپا در سه ماهه سوم سال گذشته میلادی و تحت تاثیر کاهش محدودیت‌های عمومی ناشی از شیوع ویروس کرونا، به ترتیب رشد ۱۲.۴ و ۱۱.۵ درصدی را تجربه کرده بودند. البته اقتصاد منطقه یورو و اتحادیه اروپا در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰ به ترتیب ۱۱.۷ و ۱۱.۴ درصد منقبض شده بودند که داده‌های فصلی ثبت شده از سوی یورواستات در فاصله ۱۹۹۵ تا ۲۰۲۰ میلادی نشان می‌دهد که این عمیق‌ترین رکودی بوده که تا کنون در این دو منطقه مشاهده شده است.

8

اعلام آمادگی آمریکا برای گفت‌وگو بر سر برجام

به گزارش دویچه‌وله، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در واکنش به پیشنهاد محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در مورد نقش میانجی اتحادیه اروپا برای بازگشت دو طرف به توافق اتمی گفت: «دولت آمریکا نخست با متحدان بین‌المللی و سپس با کنگره در این زمینه رایزنی خواهد کرد». پرایس افزود: «پس از این رایزنی‌ها به نقطه‌ای خواهیم رسید که مستقیما با ایرانی‌ها وارد گفت‌وگو شویم».

پیش از این  اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه در نامه‌ای به دولت آمریکا خواستار  کاهش تحریم‌ها برای ادامه برجام شد. پیتر استانو، سخنگوی جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که بروکسل سخت در تلاش برای نجات برجام است. او افزود: «ما سرگرم گفت‌و‌گو با دولت آمریکا هستیم تا ببینیم آیا می‌توان تحریم‌ها را برداشت؟ آیا می‌توان برجام را دوباره به طور کامل اجرا کرد؟» ناظران همچنین اعلام پنتاگون برای خروج ناو هواپیمابر یو اس اس نیمیتز پس از ۹ ماه از آب‌های خلیج فارس را نشانی از تلاش آمریکا برای تشنج‌زدایی ارزیابی کردند.

12

ابراز نگرانی آمریکا از موشک ذوالجناح

دولت آمریکا نسبت به پرتاب موشک ماهواره‌بر ترکیبی ذوالجناح ایران ابراز نگرانی کرده است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا مدعی شده که ایالات متحده همچنان نگران تلاش‌های ایران برای توسعه وسایل پرتاب فضایی (اس ال وی) است، چرا که چنین برنامه‌هایی قابلیت توسعه توان موشک بالستیک ایران را دارند. او در ادامه ادعاهایش اضافه کرده است: وسایل پرتاب فضایی مایه نگرانی‌های جدی در خصوص اشاعه تسلیحات (هسته‌ای) هستند، چرا که فناوری آنها مشابه و قابلیت جایگزینی با سیستم موشک‌های با برد بلند را دارد.

13

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید