ارسال محموله اول واکسن روسی به ایران

جلالی افزود: به دنبال امضای قرارداد خرید واکسن روسی «اسپوتنیک وی» و تولید مشترک آن بین تهران و مسکو، امروز پنجشنبه ۱۶ بهمن اولین محموله این واکسن با یک پرواز هواپیمای ایرانی به مقصد تهران ارسال شد.

 وی تصریح کرد: پرواز هواپیمای ماهان برای حمل این محموله از مبدا روسیه، حدود چهار ساعت به طول خواهد انجامید و تمهیدات لازم برای لجستیک این واکسن ها اندیشیده شده و فراهم است.

ارسال محموله اول واکسن روسی به ایران؛ اسپوتنیک وی روی هواست
 

جلالی یادآورشد: محموله دوم تا آخر بهمن ماه جاری و محموله سوم تا ۱۰ اسفند راهی تهران می‌شود و این روند هر دو هفته و یکماه یکبار ادامه خواهد یافت.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه با بیان اینکه واکسن روسی «اسپوتنیک وی» در بیش از ۱۶ کشور از جمله ایران ثبت شده است، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران شانزدهمین کشوری بود که این واکسن با درجه کارایی بیش از ۹۱ درصد را هفته گذشته به ثبت رساند.


ارسال محموله اول واکسن روسی به ایران؛ اسپوتنیک وی روی هواست

وی اظهار داشت: بر اساس توافق انجام شده با شرکت سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه (RDIF)؛  مقرر شد تولید مشترک این واکسن در داخل ایران نیز انجام شود و بر همین اساس قرار است در روزهای آینده هیاتی از وزارت بهداشت و درمان ایران در مسکو حضور یافته و در این مورد مذاکرات نهایی را انجام دهند.

جلالی در باره روند مذاکرات انجام شده برای قرارداد خرید و همکاری مشترک برای تولید واکسن اسپوتینک وی گفت: از چند ماه پیش سفارت جمهوری اسلامی ایران پیگیری های زیادی با مقامات روسی  انجام داد و محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران هم در این مورد با سرگئی لاوروف همتای خود مذاکرات فشرده ای داشتند و نهایتا قرارداد آن بین روسیه و ایران ۱۰ بهمن امضا شد.  

جلالی اظهار داشت : قرارداد خرید و همکاری مشترک تولید واکسن اسپوتینک وی بین ایران و روسیه آغازی بر همکاری مشترک دو کشور در حوزه بیوتکنولوژی است.

کارایی و ایمنی بالای «اسپوتنیک وی»

سفیر جمهوری اسلامی ایران در باره کارایی و سطح ایمنی این واکسن روسی با  استناد به گزارش مجله معتبر پزشکی «لنست»  اظهار داشت: هیچ گونه عوارض جدی در آزمایش های فاز سوم واکسن «اسپوتنیک وی»  مشاهده نشده است و این واکسن با کارایی ۹۱.۶ درصد می تواند برای دو سال و یا بیشتر مصونیت ایجاد کند.

مجله معتبر پزشکی «لنست» اخیرا در مقاله ای به بررسی سومین مرحله از آزمایشات بالینی واکسن «اسپوتنیک وی» پرداخته است و نتیجه نهایی مقاله مشخص می کند که این واکسن مطمئن و موثر بوده و حفاظت کامل در مقابل موارد سخت بیماری کووید- ۱۹ را تضمین می کند.

در این مقاله آمده است: ایمونولوژیست های روسی به ماه ها تحقیق و ۱۹ هزار و ۸۶۶ داوطلب برای تکمیل آزمایشات بالینی فاز سوم نیاز داشتند تا کارایی ۹۱.۶ درصد تایید شود.

کشف مهم دیگر در باره این واکسن، ایمنی زایی از تزریقات روسی است. ۱۴ هزار و ۹۶۴ داوطلب که واکسن واقعی «اسپوتنیک وی» تزریق کردند، نسبت به کسانی که بیماری کووید ۱۹ شان بهبود یافته است، ۱.۳ تا ۱.۵ برابر آنتی بادی بیشتری در مقابل ویروس کرونا در بدنشان شکل گرفت. در طول تحقیقات چهار هزار و ۹۰۱  شرکت کننده دارونما گرفتند، همانطور که طبق قوانین آزمایشات بالینی در مقیاس بزرگ معمول است.

کاظم جلالی در باره  سطح ایمنی واکسن روسی کرونا همچنین گفت: واکسیناسیون گسترده در روسیه با «اسپوتنیک وی» چند ماه است که در حال انجام است و برخی مقامات روسیه همچنین نظامیان، کادر درمانی، معلمان و اساتید در این کشور پیشقراولان واکسیناسیون شده اند. بنابر این دانشمندان و مقامات روس در ایمنی آن مطمئن هستند.   

«دیمیتری مدودیف» معاون رئیس شورای امنیت روسیه، سرگئی شایگو وزیر دفاع روسیه، سرگئی سابیانین شهردار مسکو، «دنیس مانتوروف» وزیر تجارت و صنایع روسیه و ولادیمیر ژیرینفسکی رهبر حزب لیبرال دموکرات روسیه ازجمله مقامات روس هستند که از واکسن «اسپوتنیک وی» استفاده کرده اند.

کاظم جلالی تصریح کرد: از طرفی تاکنون حدود سه میلیون نفر این واکسن را در داخل روسیه تزریق کرده اند و تا الان هم هیچ گزارشی از عوارض در میان آنان اعلام نشده است.

سفیر ایران در روسیه گفت: نکته مهمتر در ایمنی و کارایی این واکسن اینکه بسیاری از کشورها نه تنها برای واکسیناسیون شهروندان خود با این واکسن به روسیه درخواست داده اند، بلکه اقدام به تولید مشترک «اسپوتنیک وی» در داخل کشورهای خود کرده اند.

اجرای واکسیناسیون گسترده در روسیه با «اسپوتنیک وی»

واکسیناسیون گسترده کرونا برای همه اقشار مردم روسیه و با برنامه ریزی واکسن برای ۶۰ درصد شهروندان این کشور از ۲۵ ژانویه (۶ بهمن) آغاز شده است.

در روسیه واکسیناسیون کرونای اقشار خاص نظیر معلمان و کادردرمانی از ۱۵ آذر با توزیع یک و نیم میلیون دوز واکسن اسپوتنیک شروع شد و واکسیناسیون همه مردم در سراسر مناطق این کشور ۱۴۶ میلیون نفری از ۲۵ ژانویه (۶ بهمن) آغاز و برای این منظور محموله های واکسن به ۸۵ استان روسیه تحویل شده است.


 اسپوتنیک وی در چه کشورهایی به ثبت رسیده است؟

 کریل دیمیتریف" رئیس "صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم" روسیه هفته گذشته اعلام کرد که بزودی واکسن اسپوتنیک وی در ۲۵ کشور به ثبت خواهد رسید و روند تقاضای کشورها برای این واکسن رو به افزایش است.

دولت مسکو برای صادرات این واکسن به کشورهای دیگر یا تولید در خارج از روسیه برنامه ریزی کرده و بیش از ۵۰ کشور جهان برای خرید بیش از ۱.۲ میلیارد دوز از این واکسن ابراز تمایل کرده‌اند.



ارسال محموله اول واکسن روسی به ایران؛ اسپوتنیک وی روی هواست

بر اساس اطلاعات منتشره در سایت اینترنتی واکسن اسپوتنیک وی، کشورهای ایران، روسیه، بلاروس، ارژانتین، تونس، بولیوی، صربستان، الجزایر، فلسطین، ونزوئلا، پاراگوئه، ترکمنستان، قزاقستان، مجارستان، گینه و امارات؛ این واکسن را ثبت کرده اند.

اسپوتنیک وی نخستین واکسن ضدکرونای روسیه است که توسط مرکز ویروس شناسی گامالیا وابسته به وزارت بهداشت این کشور در مسکو ساخته شده است و حرف وی (v) بعد از اسپوتنیک همان حرف اول کلمه انگلیسی victory (ویکتوری) به معنای پیروزی است.

واکسن اسپوتنیک وی در ماه اوت سال ۲۰۲۰ (مرداد سالجاری) در این کشور تایید شد و صندوق سرمایه گذاریهای مستقیم روسیه دست اندر کار تامین مالی طرح تولید این واکسن، آن را با موسسه ویروس شناسی گامالیا وابسته به وزارت بهداشت روسیه تولید کرده است.

صندوق سرمایه گذاریهای مستقیم روسیه از ماه اکتبر سال ۲۰۲۰ (مهر امسال) با کشورهای مختلف برای عرضه و بویژه تولید مشترک واکسن اسپوتنیک وی مذاکره می کند و محموله هایی از این واکسن به چند کشور نیز ارسال شده است.  

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.