تورم کالاهای خوراکی در سه سکانس

گرانی صددرصدی خورد و خوراک مردم در زمستان+ نمودار

کدخبر: ۳۹۰۰۹۴
در دی ماه امسال قیمت 13 کالای خوراکی نسبت به سال گذشته، بیش از دو برابر گران شده اند. مقایسه قیمت این کالاها در قاب ماهانه و فصلی نیز نشان میدهد که برنج خارجی، موز و تخم مرغ پایه ثابت همه گرانی ها از در این ماه بوده اند.
گرانی صددرصدی خورد و خوراک مردم در زمستان+ نمودار

به گزارش اقتصادنیوز، در تابلوی اعلام شده قیمت ها توسط مرکز آمار ایران از قیمت برخی اقلام خوراکی در دی ماه رونمایی شد. در این میان تورم ماهانه  5 کالا بیش از 10 درصد بوده است. اما بررسی نقطه به نقطه این کالاها نشان می دهد که 13 کالا بیش از 100 درصد نسبت به موقعیت مشابه خود در سال گذشته گرانتر شده اند.

تورم ماهانه برخی اقلام خوراکی در دی 99

مقایسه قیمت کالاها با ماه قبل نشان از تورم ماهانه این کالاها در زمان مورد نظر دارد. در گزارشی که مرکز آمار از وضعیت قیمتهای برخی کالاها در دی ماه منتشر کرده است مشاهده می شود که قیمت سه کالا ارزانی قابل توجهی را نسبت به ماه قبل تجربه کرده اند. مرغ ماشینی با افت 23 درصدی و گوجه فرنگی با 16.6 درصد از مهمترین این کالاهاهستند. این در حالیست که در تابلوی گرانی قیمت ها مشاهده می شود که 5 کالا رشدی بالاتر از 10 درصد داشته اند. در این میان موز و تخم مرغ بیشترین میزان گرانی را به خود اختصاص داده اند. رشد ماهانه قیمت تخم مرغ در این ماه 17.6 درصد و قیمت موز 21.1 درصد بوده است.

تورم

تورم فصلی خوراکی ها در پاییز و تابستان 99

مقایسه میانگین قیمت کالاها در هر فصل با فصل قبل خود تورم فصلی آن کالا و به عبارت دیگر حد گرانی فصلی آن را نمایان می کند. در فصل تابستان لیموترش، گوجه فرنگی، پیاز و سیب زمینی بیشترین ارزانی را تجربه کردند. که در این میان لیموترش با ثبت 47 درصد افت، بیشترین ارزانی را از خود برجای گذاشت.

این در حالی است که درمیان کالاهای ارزان در تابستان، گوجه فرنگی و پیاز  در پاییز بیشتر از دیگر کالاها گران شده اند.

برای مثال گوجه فرنگی که در تابستان  قیمت آن حدودا 30 درصد ارزانتر شده بود در پاییز 133 درصد گران شده است. این اتفاق برای قیمت پیاز نیز مسیری مشابه را سپری کرده است.

در مقابل بیشترین گرانی در تابستان نیز با 78 درصد به پرتقال مرتبط بوده که همین کالا در پاییز بیشترین افتی قیمتی را ثبت کرده است. این اتفاق می تواند به دلیل تغییر الگوی مصرف این میوه در این دوفصل باشد.

مرغ ماشینی و برنج خارجی اما جزو کالاهایی بودند که در هردو فصل رشد قابل توجهی در قیمت ها داشته‌اند. در این خصوص قیمت مرغ ماشینی در تابستان 52 درصد و در پاییز 32 درصد گرانتر شده است.

برنج خارجی نیز در تابستان 47.5 درصد و در پاییز 26.4 درصد گرانی را ثبت کرده است.  به عبارت دیگر روند گرانی این دوکالا در دوفصل ابتدایی سال 99 تغییر جهت نداده است.

تورم

تورم نقطه به نقطه خوراکی ها در دی 99

مقایسه قیمت هر کالا با موقعیت مشابه خود در سال گذشته نشان از تورم نقطه به نقطه آن کالا در مقطع مورد نظردارد. با درنظر گرفتن الگوی ثابت مصرف در هر سال، این مقایسه، وضعیت گرانی را در هر مقطع به شکل دقیقتر و مطمئن تری توصیف می کند.

در بررسی قیمت کالاها از قاب سالانه مشاهده می شود که 13 کالا در دی ماه امسال نسبت به سال گذشته بیش از دو برابر گرانتر شده اند. در صدر این گرانی پرتقال با 164 درصد رکورد دار بین کالاهای خوراکی بررسی شده در دی ماه امسال بوده است. تخم مرغ، برنج خارجی و موز از دیگر کالاهایی هستند که در این موقعیت تورم نقطه به نقطه بیش از 100 درصد را تجربه کرده اند.

این در حالی است که قیمت مام کالاها نسبت به سال قبل افزایش پیدا کرده و در این بین تنها گوجه فرنکی با رشد منفی 1 درصد دچار کاهش قیمت شده است.

تورم

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک