واکنش روانچی به موضع‌گیری آمریکا در خصوص حکم دادگاه لاهه

مجید تخت روانچی، سفیر و نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل روز پنج‌شنبه در توییتی نوشت: دولت جدید آمریکا وانمود می‌کند که حامی چندجانبه‌گرایی می‌باشد، با این حال از رد اعتراضاتش در خصوص پرونده تحریم‌های آمریکا توسط دیوان بین‌المللی دادگستری "ناامید" شده است. آمریکا همچنان با تحریم های غیرقانونی‌اش علیه ایران در حال نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل می‌باشد. این شروع تازه‌ی خوبی نیست.

به گزارش ایسنا، ایران در واکنش به اقدام دولت آمریکا در اعمال تحریم های غیر قانونی یک جانبه علیه ایران، شکایتی را در ۲۵ تیر ماه سال ۱۳۹۷ با استناد به نقض مفاد عهدنامه ۱۹۵۵ مودت، روابط اقتصادی و حقوقی کنسولی میان دو کشور نزد دیوان بین المللی دادگستری مطرح و ثبت کرد.

دیوان بین‌المللی دادگستری در جلسه‌ روز چهارشنبه خود اعلام کرد که این دادگاه صلاحیت رسیدگی به پرونده شکایت ایران علیه ایالات متحده بر اساس قانون مودت را دارد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا به رای روز چهارشنبه دیوان بین المللی دادگستری  که اعلام کرد این دادگاه صلاحیت رسیدگی به شکایت ایران علیه ایالات متحده بر اساس پرونده مودت را دارد، واکنش نشان داد.

پرایس اظهار داشت: ما مایوس شدیم از اینکه دادگاه استدلال‌های قانونی و صحیح ما را مبنی بر اینکه شکایت ایران خارج از صلاحیت این دادگاه است نپذیرفت.

وی در ادامه از اینکه ایران رای دادگاه لاهه را یک پیروزی دانسته انتقاد کرد و مدعی شد که دادگاه تنها یک رای اولیه صادر کرده و درخصوص صلاحیت (خود در شکایت ایران) حکمی نداده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی آمریکا همچنین مدعی شد که کشورش در مرحله بعدی دادگاه توضیحاتی درباره معتبر نبودن ادعای ایران ارائه خواهد کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.