درخواست فوری گوترش از رژیم صهیونیستی

آنتونیو گوترش روز پنج‌شنبه در افتتاحیه کمیته اقدام برای حقوق انکارناپذیر مردم فلسطین که در سالن مجمع عمومی سازمان ملل متحد برگزار شد، این مطلب را مطرح کرد.

وی افزود: مساله حل نشده فلسطین اهمیت تداوم این کمیته را برجسته می‌کند. سال ۲۰۲۱ آزمایش‌ها و فرصت‌های خارق العاده‌ای را پیش روی ما نهاده است. ما را به چالش می‌کشد که چگونه صلح را ایجاد و پایدار سازیم در حالیکه در حال مقابله با همه‌گیری کووید-۱۹هستیم.

دبیرکل سازمان ملل متحد ادامه داد: همه‌گیری کرونا تاثیر شدیدی بر فلسطینی‌ها به ویژه در غزه داشته است. سیستم بهداشت عمومی به خاطر اشغال، اقتصاد اجتماعی شکننده، وضعیت انسانی و سیاسی به لبه پرتگاه رانده شده است.

گوترش اضافه کرد: سازمان ملل و شرکای آن از کار دولت فلسطین برای کنترل شیوع بیماری همه‌گیر حمایت می‌کنند. با تلاش‌های سازمان بهداشت جهانی و یونیسف، سازمان ملل همچنین از آمادگی دولت برای دریافت و در نهایت تزریق واکسن پشتیبانی می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه سازمان ملل متحد همچنان متعهد به حمایت از فلسطینی‌ها و اسرائیلی ها برای حل درگیری و پایان دادن به درد و رنج است، اظهار کرد: من بار دیگر از اسرائیل می‌خواهم که فوری تمام فعالیت‌های شهرک‌سازی را متوقف کند که مانع اصلی دستیابی به راه حل دو کشور و صلح عادلانه، پایدار و جامع است.

دبیرکل سازمان ملل متحد تاکید کرد: اقدامات مداوم خشونت در کرانه باختری اشغالی از جمله قدس شرقی و غزه، همچنین محدودیت‌های دسترسی و سایر نقض قوانین بین‌المللی بشردوستانه و حقوق بشر عدم اعتماد بین اسرائیلی‌ها و فلسطینیان را تشدید و ما را از صلح دور می‌کند.

گوترش یادآور شد: این کمیته نقش مهمی در بسیج افکار بین‌المللی و کمک به فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها برای انجام مجدد مذاکرات معنادار دارد. هدف توافق شده برای مدت طولانی روشن است: پایان دادن به اشغال و تحقق راه حل دو کشور بر اساس مرزهای قبل از ۱۹۶۷ ، مطابق با قوانین بین المللی، قطعنامه های مربوط به سازمان ملل و توافقنامه‌های دو جانبه با قدس به عنوان پایتخت هر دو.

وی اظهار کرد: درخواست محمود عباس (رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین) برای کنفرانس بین‌المللی صلح تحت حمایت سازمان ملل - و چهار جانبه خاورمیانه‌ای- با در نظر گرفتن آماده‌سازی و مشارکت طرف‌های اصلی - فرصتی مثبت برای پیشبرد صلح در منطقه فراهم می‌کند.

دبیرکل سازمان ملل متحد از طرف‌ها خواست از اقدامات یکجانبه که می‌تواند احتمال شروع مجدد روند صلح را به خطر اندازد، اجتناب ورزند. من از فرمان ریاست جمهوری صادر شده توسط محمود عباس رئیس جمهوری برای برگزاری انتخابات قانونگذاری، ریاست جمهوری و شورای ملی فلسطین در سال جاری استقبال می‌کنم.

گوترش تاکید کرد: برگزاری انتخابات در کرانه باختری اشغالی- از جمله قدس شرقی و غزه- گام مهمی در جهت وحدت فلسطین خواهد بود. این اقدام بار دیگر به نهادهای ملی اعم از پارلمان و دولت منتخب دموکراتیک در فلسطین، مشروعیت می‌بخشد.

وی ادامه داد: انتخابات، یک بخش حیاتی از ساخت یک دولت دموکراتیک فلسطین است که بر حاکمیت قانون و برابری حقوق برای همه پایه‌گذاری می‌شود. حمایت کمیته از این تلاش‌ها بسیار مهم خواهد بود.

دبیرکل سازمان ملل متحد اضافه کرد: من همچنین از تلاش‌های کمیته برای بسیج حمایت از سازمان امداد و اشتغال آوارگان فلسطینی(آنروا)  به روشی پایدار، پیش‌بینی‌پذیر و بلند مدت قدردانی می‌کنم.

گوترش خاطرنشان کرد بیایید تلاش کنیم تا ارزش‌های منشور سازمان ملل را به عنوان چارچوب مشترک همکاری برای تحقق حقوق فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها، منطقه خاورمیانه و فراتر از آن تقویت کنیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.