عارف: باید در انتخابات شرکت کنیم

محمدرضا عارف بعدازظهر امروز (پنج شنبه) در همایش مردم و انتخابات ۱۴۰۰ که از سوی انجمن اسلامی معلمان برگزار شد با اشاره به نقش مردم در همه ادوار انقلاب گفت: شما بعد از انقلاب دستاوردی را نمی بینید که نقش مردم در آن پررنگ نبوده باشد. مردم در جریان انقلاب پشت سر امام (ره) قرار گرفتند و امام (ره) گفت که به نمایندگی از مردم دولت تشکیل می دهم. در واقع نگاه به مردم به عنوان صاحبان انقلاب بوده و مردم همواره از انقلاب خوب پاسداری کرده اند؛ چه در دفاع مقدس، چه راهپیمایی ها و چه جاهایی که پیامش حمایت از نظام بوده است اما مردم مطالباتی هم دارند.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این عقیده که امروز فضای انتخاباتی فضای گرمی نیست و مردم سرد و بی انگیزه شده اند، ابراز عقیده کرد: مردم احساس می کنند حضورشان پای صندوق رأی نتیجه ندارد و نگاه قیم مآبانه و ارباب رعیتی آنها را آزار می دهد. متأسفانه به دلیل ناکارآمدی ها شکافی بین مردم و حاکمیت ایجاد شده که آن هم در نتیجه عملکردها است.

عارف با بیان اینکه فصل سوم قانون اساسی با عنوان حقوق ملت به شکل غیراصولی ساکن باقی مانده، تأکید کرد: اجرای تمام اصول قانون اساسی باید دغدغه دولتها باشد. متأسفانه امروز نوعی بی اعتمادی به دولت ها حاکمیت و ناامیدی و یأس به شکل وسیعی بین جوانان دیده می شود و احساس تبعیض مردم را اذیت می کند به خصوص در مورد خانم ها که پا به پای آقایان در محیط های علمی حضور دارند و حتی شاید حضورشان موثرتر از مردان است ولی عنایتی که باید نسبت به دادن سهم بیشتر به زنان و جوانان وجود داشته باشد، نیست.

وی ادامه داد: بی اعتنایی به اجرای قانون و حتی اعمال خلاف قانون از دیگر چالش هاست. اجرای قانون تکلیف همه است و صدر و ذیل ندارد اما مردم احساس می کنند که مسئولان خود را تافته جدابافته می دانند.

عارف با بیان اینکه برخی کاندیداها در جریان انتخابات شعارهایی می دهند که مبنای عملیاتی ندارد، اضافه کرد: سیاست حذف و عدم تحمل رقیب و مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم از جمله عوامل دیگری است که باعث می شود فضای انتخابات سرد باشد و انگیزه برای حضور نباشد. قانون اساسی به ما می گوید که راهکار صندوق رأی است. ممکن است در مواردی این کار رقیب باشد که جریان ما را بی انگیزه کند یا بحث هایی در مورد رد صلاحیت ها در انتخابات مطرح می شود اما باید گفت که ما در هیچ انتخاباتی با کمبود نیرو مواجه نبودیم. نباید همه چیز را به دور و بری ها و هم حزبی های خود محدود کنیم. البته از هیأت های نظارت و متولیان برگزاری انتخابات می خواهیم به مُر قانون عمل کنند. ما هم همواره در شرایط سخت پیروز بوده ایم. اگر دو جریان سیاسی کشور به صورت سنتی ۴۰ درصد رأی دارند آن ۶۰ درصد باقی مانده که تا دقیقه ۹۰ انگیزه حضور ندارند کسانی هستند که جریان اصلاحات می تواند آنها را به میدان بیاورد. لذا ما باید در انتخابات شرکت کنیم.

عارف: باید در انتخابات شرکت کنیم /نیازمند بازآفرینی جریان اصلاحات هستیم

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: در دهه پنجم انقلاب باید نقد کارشناسانه عملکرد چهار دهه گذشته را به همراه پیشنهادی برای اصلاح امور و با هدف تقویت نظام داشته باشیم که جای آن محافل علمی و دانشگاهی است و البته نیاز به سعه صدر نهادهای حاکمیتی و سیاسیون دارد. همچنین باید درک دقیقی از خواسته ها و دغدغه های مردم وجود داشته باشد و انتخابات محل مناسبی برای شنیدن این مطالبات و دغدغه ها است. رسانه های جمعی و شبکه های مجازی هم می توانند در این زمینه پیشتاز باشند به شرط اینکه فضای حاکم بر آن فضای فرهنگی و اجتماعی باشد و از امنیتی کردن فضای رسانه در کشور پرهیز شود.

عارف یادآور شد: از اواسط دهه ۸۰ ما با بی اعتنایی و حذف نخبگان مواجه بودیم. قطعا یک مجموعه کوچک گعده ای نمی تواند برای کشور تصمیم بگیرد. باید به نخبگان احترام بگذاریم و به آنها برچسب نزنیم.

رئیس فراکسیون امید مجلس دهم با تأکید بر ضرورت بازآفرینی جریان اصلاح طلب گفت: باید در نقدها به دنبال اصلاح باشیم و راهبرد اصلی ما هم باید داشتن یک یا چند حزب فراگیر باشد.

وی با تأکید بر تفاهم و همدلی جریانات مختلف و رقابت مبتنی بر اخلاق اسلامی گفت: نمونه موفق این همدلی در مقابله با کرونا بود که ما عملکرد موفقی در این زمینه علیرغم همه تحریم ها و مشکلات داشتیم و همراهی بخش سلامت با مردم را شاهد بودیم. می توانیم از این عملکرد برای تفاهم و همدلی در امور دیگر نیز الگو بگیریم.

به گزارش ایسنا، عارف در بخش دیگری از اظهارات خود در این همایش با اشاره به نقش موثر معلمان در جامعه یادآور شد: دغدغه معلم باید فقط تعلیم و تربیت و ارتقای علمی و فرهنگی باشد. سازوکارش هم این است که معلم دغدغه معیشت و اقتصاد نداشته باشد و برای انجام وظیفه اش آرامش داشته باشد. هر چه ما در این جهت هزینه کنیم سرمایه گذاری است. متأسفانه تا الان به دلایلی نه تنها این کار انجام نشده بلکه هر گاه عده ای می خواستند دغدغه هایشان را به گوش مسئولان برسانند با آنها برخورد شده است. ما باید در دهه پنجم انقلاب نگاه مان را به این موضوع عوض کنیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.