سیدحسن خمینی: دفاع از ارزش‌های غیردینی در پشت سنگرهای دین بسیار خطرناک است

حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی تولیت حرم مطهر امام خمینی(ره) ظهر امروز در آئین اختتامیه اولین جشنواره فرهنگی «دختران امروز» در حرم مطهر امام راحل، اظهار کرد: آموزش‌وپرورش با وجود زیرساخت‌های آموزش مجازی، در اقصی نقاط کشور و حتی روستاها، دریافت آموزش غیرحضوری را میسر کرده که دانش‌آموزان در شرایط فعلی جامعه که امکان آموزش حضوری وجود ندارد، از تحصیل جا نمانند.

وی گفت: ابتکار طراحی نرم‌افزار شاد، برای زیرساخت آموزش غیرحضوری یک افتخار و موفقیت ارزشمند است که اگر این زیرساخت‌های بنیادی که به مرور زمان شکل گرفته است موجود نبود، امروز با معضلی در آموزش عمومی مواجه بودیم.

تولیت حرم مطهر امام خمینی(ره) با تبریک ولادت حضرت فاطمه‌(س) و بزرگداشت مقام زن، افزود: توجه به حوزه زنان و خانواده در جامعه فعلی بحثی جهانی و بسیار جدی است و نیاز جامعه امروز ما در حوزه زنان و در تمامی حوزه‌ها، نگاهی عدالت‌خواهانه و دین‌دارانه است که از زبان دین به دنبال حقوق طبقات مختلف اجتماعی باشیم.

حجت الاسلام خمینی در ادامه بیان کرد: در تاریخ صد و پنجاه ساله اخیر دنیا نگاه به زن، نگاهی ظالمانه بوده است، به طوری که حقوق اجتماعی زنان را به بیراهه برده‌اند و نگاهی مردستیزانه را جایگزین رویکرد عدالت‌گرایانه کرده‌اند و در مقابل این جریان با جریان سنتی و بسته‌ای مواجه بودیم که با هر تحولی مقابله می‌کردند.

وی تصریح کرد: امام‌خمینی(ره) حق رأی و حضور زنان در مجلس و عرصه‌های مختلف اجتماعی را مطرح کردند که بسیاری از متدینین به این مسأله حساسیت نشان دادند اما ایشان معتقد بودند، زن مسلمان نباید مجبور باشد بین دوگانه سنت و مدرنیته قرار بگیرد که این موضوع دستاورد بزرگی است.

سیدحسن خمینی: دفاع از ارزش‌های غیردینی در پشت سنگرهای دین بسیار خطرناک است

تولیت حرم مطهر امام خمینی(ره) اضافه کرد: بسیاری از زنان جوامع دیگر در میان دوگانگی حفظ دین و مدرن شدن، نمی‌دانند که به دنبال نقش‌آفرینی و یافتن جایگاه خود در جامعه بروند یا دیندار بمانند، اما امام ‌راحل این دوگانگی را برای زنان از بین بردند و راه سومی را به این شکل مطرح کردند که «دیندار بمانید و در افق دین با حفظ پیوند به خدا، به حقوق خود دست یابید».

حجت الاسلام خمینی ابراز کرد: انقلاب اسلامی، انقلاب کسانی بود که به دین نگاه جدیدی داشتند و در مقابل تحجر ایستادند، سپس در برابر استبداد قد علم کردند و دین را فرهنگی فراتر از سنت، مدرنیسم و شرق و غرب معرفی کردند.

وی با بیان اینکه دفاع از ارزش‌های غیردینی در پشت سنگرهای دین بسیار خطرناک است، اضافه کرد: پیام انقلاب این است که ما می‌توانیم با حفظ ارزش‌های دینی در بستر زمان خود زندگی کنیم.

تولیت حرم مطهر امام خمینی(ره) در ادامه با بیان اینکه هیچ چیزی مانند زبان هنر در خدمت اجتهاد نیست، عنوان کرد: هنر قوه خیال انسان را تقویت می‌کند و همه اخلاقی زیستن وابسته به داشتن خیال قوی است اما در مقابل، توهم هویت غیراخلاقی زیستن است.

حجت الاسلام خمینی با اشاره به اینکه انسان متوهم خود را نقطه محور جهان می‌داند اما هنرمند با خیال، خودش را در جایگاه دیگران تصور می‌کند و به این وسیله می‌تواند دردی را که در جامعه می‌بیند با زبان هنر بیان کند، خاطرنشان کرد: پیدایش اندیشه، یکی از بزرگ‌ترین عوامل توسعه هم‌زیستی است که به زبان‌های مختلف هنری به انسان اجازه می‌دهد در جایگاه‌های مختلف درد انسان‌های دیگر را احساس کند و ما همواره برای پیاده‌سازی عدالت در جامعه محتاج زبان هنر هستیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.