سیاست‌های آمریکا در یمن شکست خورد؟

جو بایدن که روز پنج‌شنبه به وزارت خارجه آمریکا رفته بود تا وانمود کند دیپلماسی را سرلوحه کار دولت خود قرار داده است، گفت: ما دیپلماسی را برای پایان دادن جنگ در یمن افزایش می‌دهیم، جنگی که باعث بروز فاجعه انسانی شده است.

وی افزود: من از تیم خاورمیانه می‌خواهم که به سازمان ملل متحد برای بازکردن کانال‌های انسان دوستانه و بازگرداندن مذاکرات صلح اطمینان دهند.

رئیس جمهوری آمریکا که یکی از اعضای دولت اوباما در شروع جنگ یمن بود، اظهار کرد امروز صبح وزیر خارجه آمریکا، تیموثی لندرکینگ را به عنوان نماینده ویژه ما در مناقشه یمن تعیین کرد. او تجربه طولانی در این زمینه دارد و با نماینده ویژه سازمان ملل و همه طرف ها در پیشبرد دیپلماسی تلاش کرده است.

لندرکینگ معاون دستیار وزیر خارجه آمریکا در دوره ریاست‌جمهوری ترامپ بود و دیدگاه منفی نسبت به انصارالله دارد.

بایدن اظهار کرد: با استفاده از کمک آمریکا و سازمان ملل برای رسیدن کمک‌های انسان دوستانه به مردم یمن در این فاجعه و ویرانی‌های تحمل‌ناشدنی آن، باید کمک کرد. این جنگ باید پایان یابد.

وی در حالی از قطع کمک‌های نظامی و فروش تسلیحات پیشرفته به ائتلاف عربستان در یمن صحبت کرد که گفت قصد دارد به سعودی در دفاع از خود در برابر حملات موشکی و پهپادی و دیگر تهدیدهایی که به گفته او از ناحیه «نیروهای تجهیز شده از ایران» است، کمک کند.

آمریکا پس از ۶ سال حمایت از ائتلاف به سرکردگی عربستان، کمک‌های نظامی و اطلاعاتی را به حملات این ائتلاف علیه انصارالله یمن متوقف می‌کند. جنگ یمن تاکنون ۱۱۰ هزار قربانی بر جای گذاشته است که بخش بزرگی از آنها کودکان و غیرنظامیان این کشور بوده‌اند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.