آمریکا جز بازگشت به برجام راه دیگری ندارد

یو اس آ تودی سپس به گفتگوی اختصاصی خود با مجید تخت روانچی سفیر ایران در سازمان ملل اشاره می کند که گفت: ما بارها و بارها گفته ایم که اگر ایالات متحده تصمیم بگیرد به تعهدات بین المللی خود برگردد و همه تحریم های غیرقانونی علیه ایران را لغو کند ، ما به اجرای کامل برجام باز خواهیم گشت که به نفع همه طرفها خواهد بود.

این روزنامه آمریکایی با اشاره به مصوبه مجلس شورای اسلامی درباره راهبرد لغو تحریم ها می نویسد: اگر ضرب الاجل ایران بدون هر گونه مصالحه سپری شود ، می تواند ایران را یک قدم به سطح غنی سازی اورانیوم ۹۰٪ مورد نیاز سلاح هسته ای نزدیک کند. ایران به عنوان بخشی از پاسخ خود به خروج ایالات متحده از توافق ، در حدود ۲۰٪ غنی سازی کرده است ، که نقض این توافق است.

ناصر هادیان ، استاد روابط بین الملل دانشگاه تهران پیش بینی کرد که ایالات متحده و ایران به توافق هسته ای باز خواهند گشت ، به همان توافقی که در دولت باراک اوباما رئیس جمهور وجود داشت.

وی گفت: "شاید واشنگتن از این موضوع خوشحال نباشد ، اما این تنها گزینه موجود است.

علی واعظ مدیر پروژه ایران گروه بین‌المللی بحران نیز معتقد است که ضرب الاجل ایران برای لغو تحریم ها در این بین مانند یک بمب ساعتی عمل می کند. وی افزود اگر تا آن زمان پیشرفتی حاصل نشود تنش ها در موضوع هسته ای افزایش یابد. وی در ادامه به چالش بایدن در داخل آمریکا اشاره می کند و می گوید بایدن در این وضعیت باید از دسترسی ایران به سلاح های اتمی جلوگیری کند. واعظ در عین حال وجود راه حل سیاسی را انکار نکرد.

وی اظهار داشت: بایدن می تواند دستور لغو خروج ترامپ از برجام را صادر کند و ایران نیز به تعهدات سابق خود بازگردد. دو طرف همچنین  می توانند برای اجرای کامل این توافق نقشه راه تهیه کنند .

سید محمد مرندی ، تحلیلگر سیاسی نیز در این باره گفت: هدف از ضرب الاجل از سوی تهران این است تا به دولت بایدن اعلام کند که ایران اطلاع دارد که بسیاری از اقدامات دولت ترامپ با فرمان انجام شده است. وی افزود: این مربوط به آزمایش صداقت رئیس جمهور آمریکا است.بایدن همانطور که مشغول برگرداندن بسیاری از دستورات اجرایی ترامپ است ،  به راحتی می تواند این کار را با توافق هسته ای ایران نیز انجام دهد. هیچ چیز به خصوص و پیچیده ای در این مورد وجود ندارد. این هیچ ارتباطی با کنگره ندارد. دستان بایدن به هیچ وجه بسته نیست. او می تواند این کار را با یک امضا انجام دهد. ایران برای ۴ سال با ترامپ مصالحه نکرد و قرار نیست درخصوص بایدن نیز این کار را انجام دهد.

یواس آ تودی در پایان به نقل تخت روانچی و اثرات تحریم های آمریکا بر قشر آسیب پذیر مردم می پردازد و می نویسد که حتی در دوران همه گیری ویروس کرونا بخش دارویی هم مورد تحریم قرار گرفت.

این روزنامه آمریکایی در پایان به نقل از سفیر کشورمان در سازمان ملل نوشت: اکنون نوبت دولت بایدن است تا اعتماد مردم ایران را بدست آورد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.