چگونه ترامپ حواس مخالفانش را پرت کرد

اسب تروای ترامپ در آمریکا

کدخبر: ۳۸۹۸۴۴
پلیس فدرال سال گذشته در پاسخ به اصرار دونالد ترامپ مبنی بر خطر عاجل چپ رادیکال، مرکز توجه خود را تغییر داد‌. هم‌زمان با آن، رادیکالیسم راست به طرز شومی در حال بازسازی خود بود.
اسب تروای ترامپ در آمریکا

به گزارش اقتصادنیوز، خشونت‌های ناشی از حوادث ششم ژانویه، به عنوان روزی فراموش‌ناشدنی در تاریخ ایالات متحده و ریشه‌های شکل گرفتن این حوادث هم‌چنان توجه تحلیل‌گران را به خود مشغول کرده است. آدام گلدمن، کیتی بنر و زولان کانویانگ با انتشار مقاله‌ای در نیویورک‌تایمز سیاست‌های دونالد ترامپ را در تقویت گروه‌های راست افراطی که مهم‌ترین عاملان این واقعه بودند را به نقد کشیده‌اند.

سوژه مبارزات انتخاباتی

با آغاز و گسترش اعتراضات ضدتبعیض‌نژادی در سراسر آمریکا در سال گذشته، دونالد ترامپ سوژه خوبی برای مبارزات انتخاباتی‌اش پیدا کرد: مهم‌ترین مسئله‌ای که ایالات متحده را از درون تهدید می‌کند چپ رادیکال است؛ حتی اگر مدت‌ها بود که مقامات رسمی به این نتیجه رسیده بودند که خطر اصلی از ناحیه جناح راست رادیکال برمی‌خیزد.

این گرایی بود که به سرعت توسط دادستان کل کشور و مقامات ارشد امنیت ملی دریافت و مورد استقبال قرار گرفت و بر شدت آن افزودند و باعث تغییر در معیارهای عدالت کیفری و اولویت‌های امنیت ملی شدند. حتی زمانی هم که شخص ترامپ شروع به تحریک کسانی کرد که چند ماه بعد با حمله به پایتخت افراط‌گرایی را به اوج رساندند، این سیاست هم‌چنان به کار خود ادامه می‌داد. تلاش‌های ترامپ برای تمرکز دولت برای مقابله با جنبش آنتی‌فا و گروه‌های چپ باعث توقف کامل نظارت بر گروه‌های راست افراطی نشد، اما مسیر برنامه‌های کنترل و نظارت نهادهای امنیتی و قضایی را به تغییر داد.

تغییر مسیر سیاست‌‌گذاری‌ها

 طی اعتراضات ضدنژادی تمام تحقیقات متمرکز بر بزرگ جلوه دادن خشونت‌های چپ افراطی و کم‌رنگ جلوه دادن مسئله تبعیض‌نژادی توسط سفیدپوستان بود. به گفته افرادی که در تحقیقات وزارت دادگستری برای مقابله با تروریسم داخلی کار می‌کردند، دادستان‌ها و مأموران فدرال برای کشف توطئه‌های جنایتکارانه چپ افراطی تحت فشار قرار داشتند. به گفته اعضای سابق وزارت امنیت داخلی نیز، مقامات کاخ سفید و وزارت دادگستری تحقیقاتی که مبتنی بر نگرانی از بابت تهدیدات راست افراطی بود را کنار می‌گذاشتند و دستیاران ترامپ هم با جدیت از به کاربردن عنوان تروریسم  برای آن را منع می‌کردند.

11

حتی درخواست‌های مختلف بودجه برای افزایش تعداد تحلیل‌گرانی که در فضای مجازی افراط‌گرایی خشونت‌‌طلب را زیرنظر دارند، توسط مقامات ارشد امنیت داخلی رد شد؛ مسئله‌ای که بر توانایی دستگاه‌هایی امنیتی در جلوگیری از حوادث ششم ژانویه تاثیر قابل توجهی گذاشت.

اهمیت تهدیدات از سمت جناح راست به طور حیرت انگیزی در روز ششم ژانویه مشخص شد؛ روزی که اخبار و رسانه‌های اجتماعی سرشار از تصاویر شبه‌نظامیان راست‌افراطی، پیروان جنبش توطئه‌باور کیوانان و برتری‌طلبان سفیدپوست بود که در ساختمان کنگره جولان می‌دادند. به گفته مری مک‌کورد، از مقامات سابق وزارت دادگستری که در دانشگاه جورج تاون تدریس و بر تروریسم داخلی تمرکز دارد »شبه‌نظامیان و دیگر عناصر خطرناک راست افراطی متحدان کاخ سفید بودند. به نظر من برای جلب نظر آن‌ها، عامدانه به آ‌ن‌ها اجازه رشد و بزرگ شدن داده شد، تا در نهایت به آن چیزی ختم شد که همه ما در پایتخت دیدیم».

تمرکز بر آنارشیست‌ها و اراذل و اوباش

تاکید ترامپ در مورد آن‌چه که به عنوان تهدید بزرگ آنتی‌فا معرفی می‌کرد، به خصوص توسط دادستان کل کشور ویلیام بار مورد پذیرش قرار گرفت. ویلیام بار مدت ها نگرانی از اعتراضات و خشونت‌های چپ را به عنوان اصلی‌ترین دغدغه خود حفظ کرد. مقامات امنیتی احساس او نسبت به این تهدید را اغراق‌آمیز دانستند. به عقیده آن‌ها آنتی‌فا یک سازمان تروریستی نبود، بلکه یک جنبش مستقل بدون تشکیلات و یا سلسله مراتب است در پی اصلاح آن چیزی هستند که از نظرشان غلط تصور می‌شود.

13

با وجود آن‌که تحقیقات اف‌بی‌آی افراط‌گرایی ملی‌گرایان سفیدپوست را تهدید اصلی تروریسم داخلی قلمداد می‌کرد، از دادستان‌ها خواسته شد اطلاعاتی را از وزارت امنیت داخلی مد نظر قرار دهند که آنتی‌فاشیست‌ها و آنارشیست‌های چپ رادیکال را به عنوان تهدید قلمداد می‌کنند.

فشارهای ترامپ در این زمینه بی وقفه بود.پس از این‌که کریستوفر ورای، مدیر اف‌بی‌آی در ماه سپتامبر در کنگره شهادت داد که آنتی‌فا «بیش‌تر یک ایدئولوژی یا یک جنبش است تا یک سازمان»، ترامپ با انتقاد از او در توییتر گفت که اف‌بی‌آی از چنین «آنارشیست‌ها و اراذل و اوباشی» محافظت می‌کند و به آن‌ها اجازه می‌دهد که به راحتی مرتکب قتل شوند. بدین ترتیب کمیسرهای وزارت دادگستری و وزارت امنیت داخلی تحت فشار قرار گرفتند که به سرعت به پرونده خشونت‌های مربوط به اعتراضات علیه تبعیض نژادی تابستان ورود کنند. اعتراضاتی که جای خود را به غارت و آشوب‌های جدی دادند. در طول چند شب آشفته در مینیاپولیس، آشوب‌گران یک بازراچه عمدتا متعلق به مهاجران را سوزاندند و یک مقر پلیس را به آتش کشیدند. هم‌زمان، صحنه‌های مشابهی در شهرهای دیگر هم به وقوع پیوست.

در اواخر ماه اوت، مایکل رینول، از هواداران آنتی‌فا به جرم شلیک و قتل یکی از طرفدارن ترامپ مورد تعقیب قرار گرفت. او در بازداشت پلیس بود که جان خود را از دست داد ولی ترامپ با تشویق مرگ او توئیت کرد: «ما او را به چنگ خود درآوردیم». با وجود این‌که کل این ماجراها از دید ترامپ ناشی از فتنه‌انگیزی چپ‌گراها پنداشته می‌شد، اما واقعیت پیچیده‌تر از این‌ها بود. در گزارشی از اف‌بی‌آی در همین ماه، تیراندازی توسط رینول در بیست سال اخیر به عنوان اولین قتلی قلمداد شد که توسط «تندروهای خشن آنارشیست» انجام شده است.

بر اساس تحقیقات اف‌بی‌آی در بهار و تابستان، شبه نظامیان بوگالو (جنبشی راست‌گرا که به دنبال جنگ داخلی است) بسیار بیش‌تر از آنتی‌فا در طی اعتراضات مذکور در پی خشونت بوده‌اند. بسیاری از اعضای شبه‌نظامیان به عنوان نیروهای پلیس خودخوانده ادعا می‌کنند که مورد توجه دوتالد ترامپ قرار دارند و عموما در رویدادهای حزب جمهوری‌خواه به عنوان نیروهای امنیتی خودخوانده شرکت می‌کنند. با این همه وزارت دادگستری اصرار داشت که خشونت‌ها منتسب به آنتی‌فاست.

12

در همان زمان اف‌بی‌آی گزارش داد اعضای یک گروه شبه‌نظامی ضددولت و خشونت‌طلب به نام ولورین واچمن در ماه ژوئن در میشیگان تصمیم داشتند تا با جذب اعضای بیش‌تری  فرمانداران ایالت را بدزدند. اما در همان زمان ترامپ این فرماندار را مورد توهین قرار داد و چپ را تهدید واقعی اعلام کرد. او توئیت کرد: «او من را به عنوان یک برتری‌طلب سفید صدا می‌زند، در حالی که بایدن و دموکرات‌ها از محکوم کردن آنتیفا، آنارشیست‌ها‌، غارت‌گران و اوباش که شهرهای تحت کنترل دموکرات‌ها را به آتش می‌کشند امتناع می‌کنند».

تهدید میهن

مدت هاست که تروریسم داخلی به یکی از موضوعات حساس برای وزارت امنیت داخلی مبدل شده است. گزارش سال 2009 وزارت امنیت داخلی، نسبت به این موضوع هشدار می‌داد ‌که آسیب‌دیدگان نظامی که از جنگ باز می‌گردند، نسبت به جذب در گروه‌های تروریستی یا افراط‌گرا آسیب‌پذیرترند. این گزارش با واکنش محافظه‌کاران روبرو شد و در نهایت جانت ناپالیتانو، وزیر امنیت داخلی وقت را مجبور به عذرخواهی و پس گرفتن گزارش کرد. در همان زمان داریل جانسون، نویسنده این گزارش گفت:  «آن‌ها تهدید چپ را بیش از حد و به نفع راست افراطی جلوه می‌دهند».

Janet_Napolitano_announces_Border_Security_task_force

چاد ولف، وزیر امنیت داخلی ترامپ هم به محض ورود به کاخ سفید بر خطر آنتی‌فا تأکید کرد. بلافاصله ولف یک گروه ویژه تشکیل داد تا تاکتیک‌های محافظت از مجسمه ها و بناهای تاریخی را در برابر آنارشیست‌ها بررسی کنند. ضمن آن‌که ولف منکر این شد که واکنش دولت به خشونت به اعتراضات علیه تبعیض نژادی در عمل به نفع راست افراطی تمام شده است.

حتی دونالد ترامپ در ماه می اعلام کرد که تلاش می‌کند آنتی‌فا را به عنوان سازمانی تروریستی معرفی کند. مقامات امنیتی از او خواستار شواهدی برای توجیه چنین انتسابی شدند. طبق قوانین چنین اتهامی نیاز به کشف روابط این گروه با نهادهای خارجی بود و در نهایت چنین تلاشی با شکست مواجه شد. در همین زمان، اف‌بی‌آی شواهد نگران‌کننده‌ای از ارتباط یک گروه برتری‌طلبان سفیدپوست با گروهی که از روسیه هدایت می‌شدند بدست آورد. این گروه که پایگاه نامیده می‌شد، چنان خطرناک به نظر رسید که اطلاعات آن در اختیار ویلیام بار قرار داده شد.

به گفته الیزابت نویمان، دستیار سابق وزیر امنیت داخلی در امور مبارزه با تروریسم و ​​پیشگیری از تهدید در دوره ترامپ: «تحلیل‌گران حوزه اطلاعات و امنیت در آن زمان بیش‌تر انگیزه داشتند گزارش‌هایی تهیه کنند که افراط‌گرایی راست‌گرایانه را نادیده بگیرند. این رویکرد رویه‌شان را بر اساس توئیت‌های رئیس‌جمهور تنظیم می‌کرد و برخی مقامات حتی در استقاده از عبارت تروریسم داخلی احتیاط می‌کردند». حتی برایان مورفی، معاون اطلاعات وزارت امنیت داخلی مدعی شد که مقامات او را تحت فشار گذاشته‌اند تا در ارزیابی‌های خود تهدید برتری‌طلبان سفید را بیش از حد جلوه ندهد و بخش‌های مربوط به گروه‌های خشن چپ را به قدر کافی گزارش نکرده است.

آنتی‌فا تا آخر

زمانی که در تابستان ترامپ با سرزنش فرمانداران و شهرداران دموکرات  آشوب و خشونت‌ها را بر گردن آن‌ها می‌انداخت و درباره «یک انقلاب فرهنگی چپ» هشدار می‌داد، در واقع در حال تبلیغ برای انتخاب مجدد خودش بود.

14

در روزهای منتهی به ششم ژانویه، مقامات امنیتی داخلی نسبت به شکل گرفتن شرایط فوق‌العاده خطرناک در پایتخت هشدار دادند. با این وجود دولت ترامپ هم‌چنان به حملاتش علیه آنتی‌فا ادامه داد. شب پیش از یورش به پایتخت کاخ سفید با انتشار یادداشتی خواستار ممانعت از ورود هرگونه عنصر خارجی وابسته به آنتی‌فا به کشور شد و بار دیگر تلاش کرد تا آن را ذیل یک سازمان تروریستی قرار دهد.

هنگامی که اوباش طرفدار ترامپ به پایتخت حمله کردند، برخی شعارها علیه آنتی‌فا سر داده می‌شد. عده‌ای هم البته رو به دوربین‌ها فریاد می‌زدند »ما توسط رئیس جمهور ایالات متحده دعوت شده‌ایم».

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارش «اقتصادنیوز» از بازار سرمایه

      اقتصادنیوز:‌ شاخص کل در آخرین روز کاری هفته به رقم ۲ میلیون و ۲۶۱ هزار و ۳۸۶ واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی…

    کارگزاری مفید