نقشه گرانی و ارزانی در سراسر کشور

منطقه قرمز تورمی در ایران+اینفو

کدخبر: ۳۸۹۳۳۴
مقایسه گرانی استانها نسبت به ماه پیش و موقعیت مشابه در سال گذشته روند متفاوتی از وضعیت قیمتها در این استانها را بازگو می کند. بر این اساس استان تهران کمترین تورم و استان های غربی کشور بالاترین حد تورم نقطه به نقطه را در دی ماه ثبت کرده اند
منطقه قرمز تورمی در ایران+اینفو

به گزارش اقتصادنیوز، وضعیت تورمی استانها در کشور سه نکته داشت. تورم 40 درصدی در کالاهای غیر خوراکی و تورم 60 درصدی در بخش خوراکی‌ها نشان از آن دارد که خوارکی‌ها نسبت به سال قبل گرانی بیشتری را در استانها در مقایسه با کالاهای غیر خوراکی ثبت کرده است. این تغییرات اما در قاب ماهانه روندی متفاوت را ثبت کرده است. تجزیه گرانی در زیرگروه های تورمی نیز بیانگر نکات قابل توجهی است.

گرانترین و ارزانترین استانها درقاب گرانی ماهانه

تورم ماهانه کل کشور در دی ماه در حدود 1.8 درصد محاسبه شد. مقایسه تورم استانها در این مقطع نشان می دهد که تورم ماهانه 13 استان بیشتر از کل کشور و 18 استان بالاتر از آن بوده است.

در این 13 استان غالبا تورم ماهانه غیر خوراکی آنها از  بخش خوراکی شان بیشتر  است، براین اساس می توان گفت که سهم بزرگی از تورم ماهانه کشور در دی ماه به گرانی در گروه غیر خوراکی ها وابسته بوده است. در بخش خوراکی ها تورم ماهانه تنها سه استان پایین تر از صفر بوده این پدیده موجب شد که این استان ها جزء چهار استانی باشند که در که کمتر از متوسط ماهانه رشد قیمت تجربه کنند. این استانها عبارتند از : قم، مرکزی و کرمانشاه. در کنار این استان ها،استان مازندران در در جمع استانهای کشور با تورم ماهانه 0.7 درصد کمترین گرانی ماهانه را در بین استانهای کشور ثبت کرده است. این در حالی است که استان زنجان با ثبت 3.3 درصد تورم ماهانه در دی، بیشترین گرانی را در کارنامه قیمت ها در این ماه رقم زده است.

رکورد تورم نقطه به نقطه استانها در دی ماه

مقایسه رشدقیمتها در قاب سالانه، به تورم نقطه به نقطه اشاره دارد. دو بخش خوراکی ها و غیر خوراکی ها در دی 99 نسبت به موقعیت مشابه در سال قبل رفتاری خلاف آنچه تورم ماهانه ثبت کرد از خود برجای گذاشته اند.

تورم نقطه به نقطه خوراکی ها  در کل کشور 60 درصد بوده و این رقم برای غیرخوراکی ها 40 درصد ثبت شده است. فاصله ای 20 واحد درصدی.

در بررسی رکوردهای تورمی از منظر سالانه دو استان غرب کشور یعنی کرمانشاه و کردستان بیشترین گرانی را در میان استانهای دیگر به ثبت رسانده اند. به طوری که قیمت خوراکی ها در کرمانشاه در مقایسه به یک سال پیش حدودا 70 درصد گران تر شده است.

استانهایی که در این ماه نسبت به موقعیت مشابه خود در سال قبل گرانی کمتری را تجربه کرده اند بیشتر در مرکز کشور قرار داشته اند. این استانها عبارتند از قم تهران و البرز.

مقایسه تورم ماهانه استانها در شاخه های مجزا

در بخش ارتباطات در ماه نخست زمستان امسال، 14 استان دمایی کمتر از صفر را تجربه کرده است. این بخش بیشترین ارزانی را در گروه های تورمی در ماه دی به ثبت رسانده است.

مرتبه دوم ارزانی در گروه های تورمی این مقطع به گروه آموزش و پرورش تعلق دارد. 8 استان کشور در این گروه تورمشان منفی بوده است.

دربررسی دیگری درگروه های تورمی مشاهده می شود که در 4 استان کشور تورم ماهانه بالاتر از 7 درصد ثبت شده است. خراسان رضوی و اصفهان در بخش تفریح و فرهنگ بیشترین تورم های ماهانه را داشته اند. برای نمونه تورم اصفهان در این بخش تقریبا 8 درصد محاسبه شده است.

 استان کهگیلویه و بویر احمد نیز در دو بخش مبلمان و هتل و رستوران تورمی بالای 7 درصد را رقم زده است.در بخش بهداشت و درمان استان هرمزگان نیز با ثبت 7.07 درصد گرانی نسبت به ماه آذر، در مراتب بالای گرانی قرار داشته است.

  • تورم استانی
  • تورم استانی
  • تورم استانی
  • تورم استانی
  • تورم استانی
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید