خباز: عبدالله نوری و موسوی‌خوئینی‌ها مانند پدر عروس هستند/ به وقتش متحد می‌شویم

«محمدرضا خباز» گفت: در چند دوره گذشته با مدیریت و محوریت رییس دولت اصلاحات نهادی تحت عنوان شورای عالی سیاست‌گذاری جبهه اصلاح‌طلبان تشکیل شد که به‌رغم موفقیت این نهاد در سه دوره پیاپی، در انتخابات دوم اسفند مجلس یازدهم به دلیل رد صلاحیت نامزدهای اصلاح‌طلب فقط ۸ حزب حضور داشتند.

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی افزود: به همین دلیل جریان اصلاحات  به این نتیجه رسید که شورای‌عالی فعالیت خود را متوقف کند و خود را هزینه نکند و همین ۸ حزب به نحوی که صلاح می‌دانند در انتخابات مجلس لیست بدهند و بعد هم که به دلیل مشارکت حداقلی، با استعفای رییس و نایب رییس این شورا،  فعالیت خود را متوقف کرد.

خباز یادآور شد: بعد از آن اتفاق طبیعی بود اجماع دیگری شکل بگیرد. زیرا رسیدن به اجماع یک اضطرار و امری اجتناب‌ناپذیر است. همه اصلاح‌طلبان بر حضور رییس دولت اصلاحات متفق‌القولند ولی در عین حال او بنا به روحیات دموکراتیکی که دارد، تصمیم گرفت که مجددا مجموعه اجماع ساز با همفکری اشخاص حقیقی و حقوقی ایجاد کند.

وی درباره توافق اصلاح طلبان برای  تشکیل نهاد اجماع ساز، گفت: ما جز این کار چاره‌ای نداشتیم، ممکن است در مقام عمل با مشکلات، ایرادات و اشکالاتی مواجه شویم ولی اجماع تنها گزینه اصلاح طلبان در این مقطع است. البته باید اضافه کنم تاکنون مخالفتی از سوی احزاب و اشخاص اصلاح طلب با این مجموعه ندیدم.

این فعال اصلاح‌طلب ادامه داد: این نهاد جدید است و هم اینکه از همه احزاب اصلاح‌طلب یک نفر عضو هستند و مهمتر از همه ۱۵ شخصیت برجسته و از نخبگان سیاسی با روش خاصی به عنوان افراد حقیقی این نهاد انتخاب شدند.  احساس می‌کنم نهاد اجماع ساز از حمایت نسبی و بالای ۶۰ درصد اصلاح‌طلبان برخوردار است.

نمی‌شود شخص هم بازیکن و هم داور باشد

خباز درباره دلیل حضور نیافتن افرادی مانند محمدرضا عارف، مسعود پزشکیان و محسن هاشمی در نهاد اجماع ساز اصلاح‌طلبان اظهار کرد: شاید به دلیل احتمال نامزد شدن آنها در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ دعوت نشده‌اند. نمی‌شود شخص هم بازیکن و هم داور باشد.  کسانی که احتمال نامزد شدن آنها وجود دارد، طبیعتا خودشان در نهاد مذکور حاضر نمی‌شوند چون در نهاد باید داوری کرد. این افراد اعلام کردند که ما کنار می‌رویم چون اعضای نهاد اجماع ساز باید بی‌طرف باشند و قصد نامزدی در انتخابات را نداشته باشند

دعوت شدن افراد حقیقی، مغایرتی با حضور حزب متبوع آن فرد ندارد

خباز درباره بالا رفتن وزن احزابی چون اتحاد ملت ایران اسلامی، اعتماد ملی و کارگزاران سازندگی با انتخاب شخصیت‌های حقیقی که سابقه حضور در این تشکلها را دارند، گفت: عضو این نهاد نیستم و اطلاعی از سازوکار انتخاب افراد ندارم.  اگر حضور اعضای شاخص احزاب تحت عنوان عضو حقیقی ممنوع کرده باشند، نباید دعوت می‌شدند.

این نماینده پیشین مجلس ادامه داد: به نظر می‌رسد این کار ممنوع نیست و بر اساس توانمندی احزاب، افراد برجسته‌ای از آنها را به عنوان عضو حقیقی دعوت می‌کنند. دعوت شدن افراد حقیقی احزاب مغایرتی با حضور حزب متبوع آن فرد ندارد، مگر اینکه این روند را ممنوع کرده باشند که نکردند.

ایراد گرفتن و انتقاد کردن کار سختی نیست

خباز خاطرنشان کرد: ایراد گرفتن و انتقاد کردن کار سختی نیست، بلکه پیشنهاد و آلترناتیو دادن کار سختی است. اعتراض کردن حق همه است ولی حرف ما این است که در کنار انتقاد و اعتراض پیشنهاد قابل اجرا هم بدهید تا اکثریت آن را بپذیرند.

این فعال اصلاح‌طلب عنوان کرد: بر خلاف اصولگرایان که مرجعی واحد و قوی ندارند، اصلاح‌طلبان فرد و شخصیت بارز و برجسته‌ای چون رییس دولت اصلاحات را دارند. او می‌تواند هر منتقد اصلاح‌طلبی را قانع کند که مصلحت جمع را به فردیت خودش ترجیح دهد و مسیر اتحاد را انتخاب کند.

وی اضافه کرد: اگر به خاطر داشته باشید سال ۹۲، تنها نامزد اصلاح‌طلب مارک‌دار میان ۶ نامزد ریاست جمهوری، محمدرضا عارف بود، زمانی که مجموعه اصلاح‌طلبان به این نتیجه رسیدند که آرا در حال تقسیم بین روحانی و عارف است. عارف با وجودی که رای بالایی داشت به احترام رییس دولت اصلاحات کناره‌گیری کرد و شرایط را برای انتخاب روحانی فراهم کرد، این نشان از نفوذ کلام خاتمی در میان اصلاح‌طلبان دارد.

به وقتش متحد می‌شویم

خباز گفت: اگر اصلاح‌طلبان حواسشان به رقیب باشد و احساس کنند باید ید واحده باشند، به اجماع می‌رسند. رییس دولت اصلاحات هم زمانی به میدان می‌آید که میوه رسیده و زمان چیدنش باشد، پیشاپیش سخن نمی‌گوید که ایجاد حساسیت نشود. منتظر می‌ماند که همه اصلاح‌طلبان اظهارنظرهای خود را کرده باشند. در نهایت برای اتحاد و همدلی دوستان به میدان می‌آید. در گذشته همیشه اتحاد به وجود آمده و این دوره هم به وقتش متحد می‌شویم.

برای ریاست نهاد اجماع ساز مشکلی وجود ندارد

خباز درباره احتمال ریاست بهزاد نبوی بر نهاد اجماع ساز اصلاح‌طلبان اظهار کرد: ریاست بهزاد نبوی یا هر کس دیگری بستگی به رای مجموعه اجماع ساز دارد. حدود ۴۶ عضو میان خودشان یک نفر را انتخاب خواهند کرد. هرکس نصف به علاوه یک رای را به دست آورد رییس نهاد اجماع ساز اصلاح‌طلبان خواهد شد. در کار جمعی نباید بر نظر خود اصرار داشته باشیم. اگر کسی به رای اکثریت تمکین نکند به دموکراسی و خرد جمعی عقیده ندارد. در مورد ریاست نهاد اجماع ساز اصلاح‌طلبان جای نگرانی نیست، نبوی یا هر شخص دیگری که رای لازم را اخذ کند، رییس نهاد می‌شود.

استاندار پیشین خراسان شمالی در این باره که چقدر امیدوارید گزینه اصلی اصلاح‌طلب برای انتخابات ۱۴۰۰ از سوی نهادهای نظارتی تایید شود، بیان کرد: معنی ندارد بدون دلیل کسی رد صلاحیت شود نگرانی از این جهت ندارم، چون رد کردن دلیل می‌خواهد، تایید صلاحیت نیاز به ادله ندارد. وقتی شخصی رجل سیاسی و مذهبی باشد و  مدیر و مدبر بودن او احراز شود و لکه‌ای بر دامانش نباشد، طبیعتا مورد تایید صلاحیت قرار می‌گیرد. مگر اینکه مانند انتخابات گذشته سیاست بر این قرار بگیرد که انتخابات حداقلی برگزار شود.

وی ادامه داد: اگر اجازه ندهند اصلاح‌طلبان هم در ریاست جمهوری و هم در شوراهای شهر و روستا نامزدهای حداکثری خود را داشته باشند، مانند اسفند ۹۸، کسی را معرفی نمی‌کنند و لیستی برای شوراها ارائه نمی‌دهند. وقتی شرایط طوری باشد که گزینه استخوان‌داری برای اداره کشور از سوی اصلاح‌طلبان در میدان رقابت حضور نداشته باشد، رغبتی برای رفتن پای صندوق باقی نمی‌ماند، لذا همه چیز به تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران بستگی دارد.

عبدالله نوری، موسوی لاری و معین تابلوی اصلاح‌طلبان هستند

خباز درباره قول همکاری و همراهی عبدالله نوری، عبدالواحد موسوی لاری و مصطفی معین با نهاد اجماع ساز اصلاح‌طلبان، گفت: این افراد از اصلاح‌طلبان واقعی و محوری هستند که قطعا به اجماع اصلاح‌طلبان کمک می‌کنند. کسانی که در جریان اصلاحات زندگی کرده و مسوولیت‌هایی داشته اند و جامعه و کشور از وجودشان استفاده کرده، برای خود مسوولیت قائل هستند و هرگز دوستان خود را  تنها نخواهند گذاشت، آمدن آنها تعجب ندارد، اگر نیایند باید تعجب کرد.

برخی از بزرگان اصلاحات مانند پدر داماد هستند و نیازی به دعوت ندارند

نماینده پیشین مجلس در مورد غیبت آیت‌الله سید محمد موسوی خویینی‌ها در نهاد اجماع ساز، اظهار کرد: خویینی‌ها از ابتدا با همین رویه عمل می‌کرد. خیلی از ما با روحیات و روش و منش شخصیت‌های درجه یک اصلاح‌طلب آشنا نیستیم، این غیبت به معنی مخالفت نیست. خویینی‌ها چند وقت پیش در نامه ای از مردم خواست که در انتخابات حضور پر رنگ و حداکثری داشته باشند.

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی افزود: موسوی خویینی ها حتما همراه نهاد اجماع ساز  و از بزرگانی است که مردم او را به عنوان اصلاح‌طلب واقعی می‌شناسند. بعضی از چهره‌های اصلاح طلب نیاز به دعوت ندارند و مانند پدر داماد یا عروس می‌مانند که خود صاحب مجلس هستند.

طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری  به انتخابات ۱۴۰۰ نمی‌رسد

خباز درباره نرخ کم مشارکت در انتخابات مجلس یازدهم، افزود: واقعا نباید مردم را نکوهش کرد که چرا پای صندوق حضور نیافتند، بلکه باید از کسانی که زمینه کاهش مشارکت را فراهم کردند سوال کرد.

این اصلاح‌طلب درباره رفتارنمایندگان مجلس یازدهم، اظهار کرد: مردم از رفتارهای غیر معمول و نامتعارف نمایندگان مجلس شورای اسلامی ناراحت هستند. خیلی‌ از مردم حالا می‌گویند کاش شرکت می کردیم و اجازه نمی‌دادیم چنین مجلسی شکل بگیرد، چون واقعا دود آن به چشم مردم می‌رود. اصلاح‌طلبان هم از شکل گیری مجلس یازدهم با کیفیت موجود ناراحتند و ریشه آن را در تن دادن به انتخابات حداقلی می‌دانند. اگر بهترین و شایسته‌ترین برای هر سمتی می‌خواهیم باید اجازه حضور شایستگان را فراهم کنیم.

خباز درباره احتمال رسیدن طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس به انتخابات ریاست جمهوری، گفت: قانون پس از تصویب در مجلس به شورای نگهبان می‌رود، اگر ایرادی به آن وارد باشد به مجلس عودت داده می‌شود و اگر موارد موردنظر شورای نگهبان اعمال نشود به مجمع تشخیص می‌رود. در این رفت و برگشت زمان زیادی تلف می‌شود، روندی که فعلا در مورد طرح مورد بحث صدق می‌کند.

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی  ادامه داد: قانون باید یک ماه قبل ثبت نام افراد ابلاغ شود که نامزدها با توجه به قانون و تطبیق آن با شرایط خود وارد پروسه ثبت نام شوند.  بنابراین طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری اگر قانون هم شود به انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ نمی‌رسد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.