استقبال دیده‌بان حقوق بشر از رای دادگاه لاهه

به گزارش خبرگزاری فرانسه، "بالکی جارا" مشاور ارشد عدالت بین المللی در دیده بان حقوق بشر گفت: این رای سرانجام پس از نیم قرن مصونیت از مجازات، به قربانیان جنایات امید واقعی به عدالت می دهد.

جارا افزود: زمان آن فرا رسیده است که اسرائیلی ها و فلسطینیان در بزرگترین سوء استفاده ها- چه جنایات جنگی که در طی درگیری ها صورت گرفته و چه گسترش شهرک های غیرقانونی - با عدالت روبرو شوند.

جامعه بین المللی به طور گسترده شهرک سازی رژیم صهیونیستی در کرانه باختری را طبق قوانین بین المللی غیرقانونی می داند اما فشار زیادی به رژیم اشغالگر برای متوقف کردن اقدامات آنها وارد نکرده است.

حمایت گروه های حقوق بشری در حالی مطرح می شود که دادگاه کیفری بین‌المللی (لاهه) جمعه شب به صلاحیت خود برای رسیدگی به پرونده اراضی فلسطین اشغالی رأی داد.

منابع خبری به نقل از دادگاه کیفری بین‌المللی گزارش دادند که این دادگاه رأیی صادر کرده که به موجب آن، صلاحیت رسیدگی قضایی به اراضی اشغالی فلسطین در مرزهای ۱۹۶۷ به این دادگاه واگذار می‌شود.

وزارت امورخارجه تشکیلات خودگردان فلسطین با استقبال از این تصمیم در بیانیه‌ای اعلام کرد که رأی دادگاه لاهه در خصوص صلاحیت رسیدگی قضایی به اراضی اشغالی فلسطین در مرزهای ۱۹۶۷ یک روز تاریخی برای اصل حسابگری و مجازات [اسرائیل] است.

بر اساس قطعنامه‌های شورای امنیت، مرزهای ۱۹۶۷، به عنوان مرز فلسطین به شمار می‌رود و شهرکسازی یا فعالیت رژیم صهیونیستی در این زمین‌ها نامشروع و غیرقانونی است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.