قدیری ابیانه: بعید می‌دانم آمریکا از تحریم‌ها علیه ایران دست بردارد

محمدحسن قدیری ابیانه در پاسخ به این پرسش که چرا بازگشت آمریکا به برجام و اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ در بین دستورات جو بایدن رییس جمهور جدید آمریکا در روز نخست نبود؟ گفت: بایدن در اهداف و دشمنی با ایران تفاوتی با ترامپ ندارد. حتی اوباما که برجام را مذاکره کرد و به توافق رسید بعد از آن مصاحبه کرد و گفت که برای حفظ ساختار تحریم ها مذاکره و توافق کرده است و دیدیم که ساختار تحریم ها نه تنها حفظ شد بلکه در دولت ترامپ گسترش هم یافت. دموکرات ها تنها در تاکتیک ها و روش ها با جمهوری خواهان برای پیاده کردن اهداف و منافع شان تفاوت دارند.

وی ادامه داد: دموکرات ها امیدوارند با بازگشت به برجام دو دستاورد را برای خود داشته باشند اول اینکه بتوانند مکانیزم ماشه را که ترامپ با خروج از توافق نتوانست از آن استفاده کند علیه ایران فعال کنند و تحریم های سازمان ملل علیه ایران را در صورت بازنگشتن ایران به تعهداتش فعال کنند و دوم اینکه بازگشت به برجام را به گرفتن امتیازات بیشتر از ایران منوط کنند.

این کارشناس علوم دفاعی استراتژیک اظهار کرد: معتقدم بایدن و دولتش تمایلی به رفع تحریم ها و برداشتن فشار حداکثری علیه ایران ندارد؛ آمریکا اساسا کشوری نیست که به دنبال رعایت منافع و حقوق دیگران باشد نه دموکرات ها و نه جمهوری خواهان چنین رویکردی نداشته و ندارند. البته سیاستمداران آمریکا از هر دو حزب امروز به خوبی می دانند که در اهدافشان برای فشار به ایران به این منظور که ایران را با خواسته هایشان همراه کنند شکست خورده اند.

قدیری معتقد است متاسفانه از ایران هم پالس هایی برای مذاکره و آمادگی برای بازگشت آمریکا به برجام به ویژه از سوی دولت فرستاده شد که به به گفته وی این کار، دشمن را به اعمال فشار به ایران به جای آنکه بدون هیچ شرطی به برجام بازگردند و تعهداتشان را اجرا کنند ترغیب کرد.

سفیر پیشین کشورمان با بیان این که از بازنگشتن بایدن به برجام در گام نخست و در میان فرامینی که صادر کرد تعجب نکرده است و اگر این اتفاق می افتاد تعجب می کرد تصریح کرد: البته معتقدم بایدن گشایش های اقتصادی کوچکی را ایجاد خواهد کرد و برخی تحریم ها را رفع می کند و معتقدم از این کار که احتمالا در بخش دارو و غذا خواهد بود اهداف انتخاباتی و دخالت در  انتخابات آینده ایران دارد. به طور کلی بعید می دانم آمریکا دست از تحریم ها علیه ایران بردارد.

وی گفت: تاکنون این طور بوده است که هر جا تحریم کردند، باعث شد که ما به فکر تولید آن محصول باشیم و موفق هم شدیم یا در آستانه موفقیت قرار گرفتیم و بعد دیدیم که نه تنها تحریم را لغو کردند، بلکه قیمت ها را هم کاهش دادند تا بلکه ما نتوانیم وارد عرصه تولید شویم.

این کارشناس مسایل بین الملل اظهار کرد: آنها می خواهند تحت بازگشت به برجام امتیازاتی بگیرند اما همان طور که رهبری گفتند و مجلس قانون تعیین کرد در مدت زمانی مشخص اگر به برجام و تعهداتشان بازنگردند ایران اجرای تمامی تعهداتش در بخش نظارت و بازرسی را نیز لغو می کند.

قدیری ابیانه درباره حمایت اروپا از برجام و بازگشت آمریکا به این توافق با تاکید بر این که اروپایی ها در گذشته هم همراهی کردند، باز هم همراهی می‌کنند گفت: البته تکیه به اروپا امر غلطی است چرا که رابطه اقتصادی اروپا با آمریکا قابل مقایسه با ایران نیست و هرگز آنها رابطه ۱۴۰۰ میلیارد دلاری را فدای رابطه ۲۰ میلیارد دلاری با ایران نمی کنند. آنها می گویند از حفظ برجام حمایت می کنیم، اما کدام برجام؟ برجامی که ایران یک طرفه به آن پایبند باشد و آنها به تعهداتشان عمل نکنند. معلوم است در چنین شرایطی از برجام و استمرار آن حمایت می کنند. خوشبختانه مصوبه مجلس شورای اسلامی اهرم فشار قوی است که یا اروپا و آمریکا به تعهداتشان عمل می کنند یا ما دیگر اجازه نمی دهیم ناظران بین المللی آژانس در ایران بمانند.

وی ادامه داد: مطابق با گزارش های آژانس بین المللی انرژی اتمی اغلب بازرسی های آژانس درباره ایران بوده است تا جایی که برای این کار بودجه کم آوردند و این امری بی سابقه است. اگر آنها به تعهداتشان عمل نکنند دیگر اجازه بازرسی از تاسیسات هسته ای ایران را پیدا نخواهند کرد.

سفیر پیشین ایران در ایتالیا و مکزیک خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی معتقدم دولت باید مر قانون را به نحو احسن اجرا کند. اگر آمریکایی ها در این فرصت اقدام به عمل به تعهداتشان در برجام نکنند، ما بازرسی ها را متوقف می کنیم و حاضر به مذاکره مجدد درباره برجام هم نیستم. در عین حال که از سوی مقامات کشورمان اعلام شده اگر به تعهداتشان عمل کنند ما هم به اجرای تعهدات‌مان برمی گردیم البته موضوع جبران خسارت نیز حایز اهمیت است که باید در مذاکرات بعد از اجرای تعهدات شان درباره این خسارات نیز با جزییات و به جد صحبت شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.