بلومبرگ: بایدن تحریم‌های اساسی علیه ایران را لغو نمی‌کند

به گزارش  بلومبرگ، منابع آگاه اعلام کردند که دولت بایدن به عنوان گامی در راستای احیای توافق هسته ای ۲۰۱۵ در حال سنجیدن راهی برای کاهش مشکلات مالی ایران بدون برداشتن تحریم های اساسی اقتصادی از جمله تحریم های فروش نفت است.

به گفته چهار منبع آگاه، برخی از گزینه هایی که مقامات آمریکایی در مورد آن بحث می کنند شامل حمایت از وام صندوق بین المللی پول به ایران برای مهار شیوع کرونا و کاهش تحریم هایی که از ورود کمک های کرونایی به ایران جلوگیری کرده اند، می شود.

به گفته این منابع، بایدن همچنین می تواند یک دستور اجرایی را امضا کند که تصمیم ترامپ برای ترک توافق برجام را معکوس کند اما در حال حاضر صدور معافیت از تحریم های فروش نفت ایران در بازارهای بین المللی مورد بررسی جدی نیست.

الی گرانمایه، یکی از اعضای ارشد شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا گفت: طی ماه های اخیر، در اروپا و اردوگاه دموکرات ها (در آمریکا) درباره بسیاری از اقدامات فوری که ایالات متحده می تواند واقع بینانه انجام دهد، بسیار فکر شده است.

وی ایده های مورد بررسی را اقداماتی توصیف کرد که بنا به اصطلاح وی "هنوز هم می تواند به ایران آرامش محسوسی بدهد".

احیای توافق ایران به عنوان یکی از مهمترین چالش های سیاست خارجی دولت بایدن محسوب می شود و بخشی از اقدامات انجام شده برای معکوس کردن ابتکارات مورد حمایت تیم امنیت ملی ترامپ است.

این سیاست ها شامل متوقف کردن برنامه کاهش نیروهای نظامی در آلمان، کاهش حمایت از عربستان سعودی در جنگ یمن و بررسی ارتباط دولت قبلی با کره شمالی است.

روز جمعه شورای امنیت ملی دولت بایدن جلسه ای درباره مسائل خاورمیانه برگزار کرد که گفته می شود ایران محور این نشست بوده است اما جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید در توییتر خود گفت که هیچ اطلاعیه ای از تغییر سیاست ها قرار نبود در این نشست منتشر شود.

وی افزود: ما قبل از هرگونه تصمیم گیری به طور گسترده با کنگره و شرکای خود مشورت خواهیم کرد. این جلسه ثابت می کند که فرایند همگرایی پس از چهار سال تصمیم گیری های شخص محور دوباره به دولت برگشته است.

دولت بایدن اصرار دارد که ایران قبل از هرگونه اقدام از سوی ایالات متحده به برجام متعهد شود و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه این کشور تاکید کرد که برای بازگشت کامل هنوز "راه طولانی" در پیش است.

این در حالی است که ایران می گوید ایالات متحده باید اولین اقدام را انجام دهد و دولت حسن روحانی مجموعه ای از اقدامات را با هدف افزایش فشار بر ایالات متحده برای یک معامله سریع انجام می دهد.

شرط اصلی ایران برای بازگشت به تعهدات برجام، رفع محدودیت هایی است که ایالات متحده برای فروش نفت این کشور ایجاد کرده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.