سازمان ملل روند انتخاب دبیرکل آتی را آغاز کرد

به گزارش آسوشیتدپرس، این روند روز جمعه با نامه مشترکی که به صورت مجازی توسط "وولکان بوزکر"، رئیس مجمع ملی سازمان ملل و "باربارا وودوارد"، سفیر انگلیس در سازمان ملل و رئیس این ماه شورای امنیت امضا شد، رسما آغاز گردید.

آنتونیو گوترش، دبیرکل کنونی سازمان ملل که دوره تصدی‌اش ۳۱ دسامبر پایان می‌یابد، ماه گذشته اعلام کرد که به دنبال رسیدن به یک دوره پنج ساله دوم است.

"ماری الیزابت فلورز فلیک"، سفیر هندوراس در سازمان ملل نیز نامه‌ای برای همه کشورهای عضو این نهاد ارسال کرد و در آن گفت: تاکنون هیچ زنی به سمت دبیرکلی سازمان ملل منصوب نشده است و از همه شما می‌خواهم تا نامزدهای زن معرفی کنید.

وی افزود: این نامه را با اعتقاد و باور قاطع خود می‌نویسم که دفاع از حقوق برابر تفاوت مثبت و شگرفی در ایجاد یک سازمان عادل و منصف به وجود می‌آورد و فرصت‌هایی را برای زنان در سراسر جهان ایجاد می‌کند.

یکی از قطعنامه‌های مجمع عمومی سازمان ملل در سال ۲۰۱۵ میلادی که با اتفاق آرا تصویب شده، انتخاب عموما محرمانه دبیرکل سازمان ملل را به یک روند آزادتر و شفاف‌تر تغییر داد. این قطعنامه به کشورهای عضو سازمان ملل برای نخستین بار اجازه داد تا اطلاعات اولیه درباره همه نامزدها از جمله سوابق کاری‌شان را مشاهده کنند و در جلساتی با آنها ملاقات کرده و سوالات خود را از این نامزدها بپرسند.  

درست پیش از کریسمس، یک گروه ۲۵ کشوری از همه مناطق جهان موسوم به گروه "شفافیت و انسجام پاسخگویی" نامه‌ای به مجمع عمومی و شورای امنیت سازمان ملل نوشت و درخواست کرد که روند انتخاب دبیرکل آتی از حداقل استانداردهای شفافیت ۲۰۱۵ و مشارکت ۱۹۳ کشور عضو سازمان ملل برخوردار باشد.

انتخاب گوترش هم یک ناامیدی برای زنان بود که امیدوار بودند این روند مردسالاری در این پست بشکند و هم یک ناامیدی برای کشورهای اروپای شرقی بود که تاکنون هیچ دبیرکلی از این منطقه انتخاب نشده است.      

مجمع عمومی سازمان ملل دبیرکل را برمبنای توصیه‌ها و پیشنهادات شورای امنیت ۱۵ عضوی که پنج عضو دائم آن یعنی آمریکا، روسیه، چین، انگلیس و فرانسه در آن حق وتو دارند و همین امر سبب می‌شود که حمایت آنها بسیار مهم و سرنوشت‌ساز باشد، انتخاب می‌کند.

در رقابت‌های سال ۲۰۱۶ میلادی، ۱۴ نامزد، هفت زن و هفت مرد برای تصدی پست دبیرکل سازمان ملل رقابت می‌کردند و مجمع عمومی جلسات مصاحبه‌ای را برای هر یک از این نامزدها ترتیب داد که در جریان آنها سفرای همه کشورهای عضو می‌توانستند سوالاتی را از آنها بپرسند. شش نظرسنجی بین ژوئیه و اکتبر در شورای امنیت برگزار شد و گوترش در همه آنها پیشتاز بود.

انتخابات کنونی نخستین انتخابات تحت قطعنامه ۲۰۱۵ خواهد بود که در آن دبیرکل در حال کناره‌گیری درصدد انتخاب مجدد است.

وودوارد و بوزکر در این نامه مشترک گفتند: سمت دبیرکل سازمان ملل یکی از مهم‌ترین سمت‌هاست که نیازمند بالاترین استانداردهای کارایی، صلاحیت و درستی و یک تعهد جدی به اهداف و اصول منشور سازمان ملل است. توانایی‌های رهبری و مدیریت، تجربه زیاد در روابط بین‌المللی و مهارت‌های قوی دیپلماتیک، ارتباطی و چند زبانی نامزدهای این پست باید اثبات شوند.

در ادامه این نامه آمده است: گوترش با ارائه بیانیه‌ای و مشارکت در یک گفت‌وگوی غیررسمی با کشورهای عضو آمادگی خود را برای برآورده کردن این توقعات و انتظارات از دبیرکل سازمان ملل در مورد شفافیت و فراگیری ابراز کرده است.

بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس در حال حاضر حمایت خود را از گوترش برای دور دوم ابراز کرده است.

وودوارد و بوزکر گفتند: گفت‌وگوهای غیررسمی با نامزدها پیش از آنکه شورای امنیت روند انتخاب را تا مه یا ژوئن آغاز کند، صورت خواهد گرفت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.