شمارش معکوس برای لغو تحریم‌های نفتی ایران/ گشایش در راه است؟

براساس اعلام ناظران بین‌المللی، دولت بایدن در پی یافتن راه‌هایی برای تعامل با ایران است به عنوان مثال برخی از سیگنال مهم آمریکا به صندوق بین‌المللی پول برای پرداخت وام به ایران خبر می ‌دهند.از سوی دیگر اخباری درخصوص کاهش تحریم‌های نفتی ایران به گوش می‌رسد . به این ترتیب به نظر می‌رسد با تحقق این اهداف فشار سنگینی که کرونا بر دوش ایران نهاده تا حدودی جبران شود.

ایران حالا آماده بازگشت به بازار جهانی نفت است. بیژن زنگنه نیز آمادگی ایران برای بازگشت به بازارهای جهانی نفت را اعلام کرده و البته تاکید دارد حجم صادرات محصولات پتروشیمی ایران در دوره تحریم افزایشی بسیار قابل توجه را تجربه کرده است.

مجله پیپل در گزارشی نوشته است که جو بایدن می‌تواند با یک امضا تصمیم ترامپ مبنی بر خروج از برجام را منتفی کند و در حال حاضر لغو تحریم‌های نفتی ایران و بازگشت این کشور به بازار بین المللی نفت در حال پیگیری است.

ناظران بین المللی بر این باورند که دولت بایدن به دنبال صدور مجوزهایی برای تسهیل روند تجارت خارجی ایران با سایر کشورهای دنیا است و همچنین وزارت خزانه داری این کشور در صدد تاسیس یک کانال بشردوستانه برای نقل و انتقالات مالی با ایران خارج از اینستکس است. از سوی دیگر گفته ها حاکی از آن است که مذاکرات دولت کره جنوبی با آمریکا در خصوص پول های بلوکه شده ایران در این کشور در مراحل پایانی است.

طی ماه های اخیر نه تنها در دولت بایدن و در میان دموکرات‌های آمریکایی بلکه در کشورهای اروپایی که طرف دیگر برجام هستند ، صحبت‌های زیادی در خصوص کاهش فشار تحریم‌ها علیه ایران صورت گرفته است؛ الی گرانمایه که یکی از اعضای ارشد شورای روابط خارجی اروپا است در این خصوص می‌گوید:" ایده‌های در حال بررسی در بین طرفین برجام اگر منجر به بازگشت آمریکا به برجام نشود نیز فشار مالی بر دوش ایران را کاهش خواهد داد."

احیای توافق ایران یکی از سخت‌ترین چالش‌های پیش‌روی دولت بایدن است. در عین حال طرفداران ترامپ مقابل دولت بایدن قرار گرفته‌اند؛ روز جمعه شورای امنیت ملی بایدن جلسه‌ای درباره مسائل خاورمیانه برگزار کرد و باورها بر این است که لغو تحریم های ایران محور اصلی این جلسه بوده است.

جنیفر رنه ساکی،سخنگوی کاخ سفید در دولت بایدن و سخنگوی اسبق وزارت خارجه ایالات متحده در خصوص نشست جمعه گذشته در توییتر خود نوشت:" هنوز سیاست‌های کلی اخذ نشده‌اند و ما قبل از اخذ تصمیم نهایی با کنگره و شرکا مشورت خواهیم کرد."

بایدن برای مدت‌ها به عنوان مخالف خروج آمریکا از برجام شناخته می‌شد اما بازگشت به برجام برای این کشور نیاز به توافق‌های گسترده ای دارد؛ دولت بایدن تاکید دارد که ایران تا بازگشت آمریکا به برجام به این توافق پایبند بماند و آنتونی بلینکن وزیر امورخارجه آمریکا بر این باور است که هنوز پیش‌روی آمریکا راه طولانی برای بازگشت به برجام است.

شمارش معکوس برای لغو تحریم‌های نفتی ایران/ گشایش در راه است؟

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، ند پرایس، در این خصوص گفته است که از آنجا که خروج آمریکا از برجام بدون مشورت با متحدان خود یعنی کشورهای اروپایی صورت گرفت، ایالت متحده در دوره بایدن می خواهد قبل از هر تصمیم نهایی با متحدان اروپایی خود مشورت کند.

پرایس در ادامه گفت:" قبل از اعلام هرگونه تغییر در سیاست در این راستا، ما می خواهیم اطمینان حاصل کنیم که این مشاوره ها را انجام داده‌ایم و اکنون در حال انجام آنها هستیم."

با این وجود روزهای ابتدایی ریاست جمهوری بایدن است و رابرت مالی که وکیل، کارشناس مسائل سیاسی سیاسی و کارشناس حل‌وفصل درگیری اهل ایالات متحده آمریکا است، تازه در هفته گذشته به عنوان نماینده ویژه ایالات متحده آمریکا در امور ایران معرفی شد و وندی شرمن نیز که برای تصدی قائم مقامی وزیر امور خارجه این کشور معرفی شده است هنوز جلسه استماع تایید سنا را نگذرانده است.

با پایان دوره ریاست‌جمهوری ترامپ و همزمان با آغاز ریاست جمهوری بایدن تولید و عرضه نفت ایران در بازارهای جهانی در حال افزایش است.با این وجود تولید و عرضه نفت ایران درحال حاضر بسیار پایین‌تر از مقدار قبل از تحریم‌های ایالات متحده است؛ طبق پیش‌بینی‌های انجام شده توسط راپیدان انرژی، عرضه نفت ایران در بازارهای جهانی طی دو تا سه ماه آینده ۵۰۰ هزار بشکه دیگر در روز افزایش پیدا خواهد کرد.

در این بین که تیم بایدن می خواهد قدم به قدم و همسو با اروپا در خصوص بازگشت به برجام تصمیم بگیرد ایران و ایالات متحده در اواخر فوریه به سمت بحرانی پیش می‌روند که احیای توافق را دشوارتر می‌کند چرا که این بار توپ در زمین آنهاست؛ اخیرا ایران اعلام کرده که در صورت رفع نشدن تحریم‌ها نسبت به لغو پروتکل الحاقی اقدام خواهد کرد و صحبت‌های وزیر امور خارجه کشورمان مبنی بر این است که اگر تحریم‌ها تا ۲۰ فوریه لغو نشود، ایران از پروتکل الحاقی خارج می‌شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.