روایت لوفیگارو از اتحاد برلین و پاریس در برابر دولت جدید واشنگتن

پاریس و برلین در برابر بازگشت شریک آمریکایی خود، به دنبال تبیین سیاست های مشترک و همسویی منافع خود و به تعبیر دقیق تر امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، خودمختاری استراتژیک اروپا در برابر واشنگتن هستند.

به نوشته نشریه فرانسوی لوفیگارو، آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان و امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه پس از تشکیل شورای دفاعی و امنیتی دو جانبه که روز جمعه از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شد، پاسخ های مشخصی به اولویت های اعلام شده از سوی جو بایدن ارائه ندادند.

 لوفیگارو نوشت: جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، از لغو طرح خروج نیروهای آمریکایی مستقر در آلمان که از سوی دونالد ترامپ، سلف خود مطرح شده بود، خبر داده است. برلین ضمن استقبال از این تصمیم، آن را همسو با منافع هر دو طرف دانست.

این نشریه فرانسوی به نقل از صدراعظم آلمان در این رابطه تصریح کرد: نزدیک به ۳۵ هزار سرباز آمریکایی مستقر در آلمان به خصوص در ایالت های بادن-وورتمبرگ و بایرن باقی خواهند ماند. این نخستین چرخش دیپلماتیک دولت جدید ایالات متحده در قبال اتحادیه اروپاست که قصد احیای گفت و گوها و تقویت اتحاد خود با آن را دارد.

لوفیگارو افزود: پاریس و برلین، دو نیروی محرکه اصلی قاره پیر در دوره پسابرگزیت در تلاش هستند تا در برابر ریتم جدید دولت تازه به قدرت رسیده ایالات متحده، روابط و اتحاد خود را هماهنگ و تقویت کنند.

لوفیگارو ادامه داد: رئیس دولت فرانسه در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک عنوان کرد: هیچ استراتژی همسویی با کسی وجود ندارد.  این اظهارت مکرون درباره چین بوده که واشنگتن بدون تبیین دکترین خود در قبال این کشور، آن را رقیب سیستماتیک خود می داند؛ با این حال پاریس و برلین از چسباندن این برچسب بر دولت شی جین پینگ خودداری کرده اند.

رئیس جمهور فرانسه تأکید کرد: ما با چین طیف گسترده ای از روابط از جمله مقابله با تغییرات آب و هوایی که پکن فعالانه در این زمینه همکاری می کند،  و همچنین مسئله حقوق بشر، داریم.

لوفیگارو در ادامه نوشت: پروژه انتقال خط لوله گاز موسوم به نورد استریم ۲ که گاز اروپا را از روسیه تامین می کند، مورد تقبیح و تهدید به تحریم از سوی ایالات متحده قرار گرفته است.  در مقابل، پس از چند روز تردید محسوس در دیپلماسی فرانسه، امانوئل مکرون از رویکرد آلمان مبنی بر انتقال گاز در چارچوب سیاست عمومی تامین انرژی اتحادیه اروپا، حمایت کرد.

 به نوشته این نشریه فرانسوی؛ آنگلا مرکل، همراه با همتای فرانسوی خود، تأکید کرد: گفت و گوهای ما با روسیه به قوت خود باقی است.

لوفیگارو اضافه کرد: در روزهای اخیر، اتحادیه دموکرات مسیحی آلمان از آنگلا مرکل خواسته است "برای تدوین یک سیاست مشترک" به سرعت وارد مذاکره با واشنگتن شود، اما مرکل به آن تمایلی ندارد.  پاریس نیز اروپایی ها را به خودمختاری استراتژیک به خصوص در مسائل امنیتی فراخوانده که می تواند نسخه اروپایی سیاست سازمان پیمان آتلانتیک شمالی یا ناتو باشد که زیر چتر آمریکایی ها توسعه یافته است.

این نشریه فرانسوی در پایان نوشت: این دو شریک اروپایی در تلاش هستند تا در کوتاه ترین زمان ممکن، پروژه مشترک هواپیماهای جنگی  موسوم به سیستم جنگ هوایی آینده/ Scaf  را پیش ببرند. این دو رهبر اروپایی وعده دادند که در هفته های آینده موانع این پروژه برطرف شود؛ این یک گام عملی مشخص اروپا علیه واشنگتن خواهد بود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.