بازتاب بیانات رهبر انقلاب در رسانه های شرق آسیا

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایرنا، شینهوا خبرگزاری رسمی چین روز یکشنبه در مطلبی نوشت: آیت الله علی خامنه ای رهبر عالی ایران امروز در دیدار جمعی از فرماندهان نیروی هوایی ارتش تاکید کرده اند «اگر غرب می خواهد ایران به توافق هسته ای ۲۰۱۵ برگردد ابتدا ایالات متحده باید همه تحریم ها را لغو کند».

شینهوا ادامه داد که رهبر ایران تاکید کرده اند گر آنها می خواهند ایران به برجام برگردد ایالات متحده باید تحریم ها را به طور کامل نه با کلمات و روی کاغذ،  لغو کند، ایران سپس بررسی خواهد کرد که آیا تحریم ها به طور موثر برداشته شده اند یا خیر و پس از آنکه به نتیجه رسید که تحریم ها لغو شده اند به تعهدات خود تحت برجام باز خواهد گشت.

خبرگزاری رسمی چین همچنین به روند برجام در چند سال گذشته پرداخت و نوشت : برجام در سال ۲۰۱۵ میلادی بین ایران و قدرت های جهانی شامل ایالات متحده، انگلیس، روسیه، فرانسه، چین و همچنین آلمان و اتحادیه اروپا منعقد شد که بر اساس آن تهران موافقت کرد در ازای کاهش تحریم های اقتصادی، بخش هایی از برنامه هسته ای خود را متوقف کند.

بر اساس این گزارش ، واشنگتن در سال ۲۰۱۸ میلادی از توافق کناره گیری کرد و تحریم ها را  دوباره علیه ایران اعمال کرد تهران نیز شروع به متوقف کردن اجرای بخشی از تعهدات خود تحت برجام کرد.

«سی جی تی ان» تلویزیون انگلیسی زبان چین هم در گزارشی نوشت: «آیت الله علی خامنه ای رهبر عالیقدر ایران تاکید کرده اند تهران تنها در صورت لغو تحریم های ایالات متحده، به تعهدات برجامی خود باز خواهد گشت».

«کوریا هرالد»  از رسانه های انگلیسی زبان کره جنوبی هم ضمن بازتاب بیانات مقام معظم رهبری نوشت: اظهارات رهبر عالی ایران در مورد رفع تحریم ها، نخستین موضع گیری ایشان بعد از روی کار «جو بایدن» رییس جمهوری آمریکا بود.

بر اساس این گزارش ، رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران از ایالات متحده خواسته است که اگر می خواهد ایران به تعهدات خود در توافق هسته ای با قدرت های جهانی عمل کند، همه تحریم ها را باید لغو کند.

کوریا هرالد ضمن مروری بر تاریخچه برجام نوشت که اگرچه بایدن قول داده است دوباره به این معاهده بین المللی بپیوندد، اما او اصرار دارد که ایران ابتدا باید به تعهدات خود برگردد.

این روزنامه کره ای تصریح کرد: رهبر عالی ایران تاکید کرده اند که «این سیاست قطعی و برگشت ناپذیر جمهوری اسلامی است و همه مقام های کشور در این مورد اتفاق نظر دارند و هیچ کس از آن عدول نخواهد کرد.».

«یومیوری» از رسانه های نوشتاری ژاپن هم ضمن بازتاب بیانات مقام رهبری در مورد رفع تحریم ها نوشت که رهبر ایران بازگشت تهران به برجام را به لغو کامل تحریم ها از سوی آمریکا منوط کرده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.