جدیدترین برنامه وزارت اقتصاد برای ETF‌ها

فرهاد دژپسند به مناسبت دهه مبارک فجر با حضور در یک برنامه تلویزیونی به سؤالات این برنامه در خصوص عملکرد وزارت امور اقتصادی و دارایی پاسخ داد و گفت: با آزادسازی سهام عدالت توزیع مالکیت صورت گرفت. برای برگزاری انتخابات مدیریت شرکت‌های سهام عدالت انسانی در دور اول مجامع الکترونیکی را تجربه کردیم اما چون رسمیت پیدا نکرد ناچار شدیم که مجامع دور دوم را برگزار کنیم و از ۱۳ رجب تا ۲۷ دور دوم را برگزار می‌کنیم که مهم‌ترین کار آن انتخاب هیئت مدیره شرکت‌های سهام عدالت استانی است. 

وی افزود: ما شاخص‌های مختلفی برای تحول در بازار سرمایه داریم که یکی از آن‌ها شاخص بورس، تعداد کدهای بورسی و عمق بازار است. برای اینکه بورس عمق بیشتری پیدا کند، پذیرش شرکت‌ها را تسهیل کردیم و در این زمینه اکنون اگر شرکتی مدارکش کامل باشد، حداکثر ظرف یک ماه پذیرش می‌گیرد اما فاصله پذیرش تا زمان عرضه اولیه به شرایط بازار بستگی دارد.

مزیت‌های بورس نسبت به بازارهای طلا و ارز

وزیر اقتصاد ادامه داد: همچنین، تسهیلاتی را برای افزایش سرمایه، تسهیلات مالیاتی ایجاد و ابزارهای مالی نیز چه در بازار بدهی و چه در بازار سرمایه تعریف کردیم. اکنون بازگردان‌های این بازار از ۱۷۵ در فروردین سالجاری به ۵۳۰ رسیده است.  در عرضه پالایشی یکم و دارا یکم، میزان کسانی که خرید کردند، از عرضه اولیه‌ها خیلی کمتر بود. در حال حاضر آخرین عرضه اولیه معادل ۳ میلیون  و ۷۰۰ هزار نفر شرکت کردند و  خوشبختانه فرهنگ سرمایه‌داری دارد جا می‌افتد. ظرفیت یک میلیون و خرده‌ای برای گرفتن کد بورسی شکل گرفته است و ما مجوز برگزاری مجمع الکترونیک را در بورس گرفتیم. 

طبق گفته دژپسند، سهامداری دو مزیت دارد که ناشی از ارزش و سود سهام است و دارایی‌های دیگر چون سکه و ارز این مزیت را ندارند. با کسانی که به اطلاعات بازار سرمایه دسترسی دارند و تلاش می‌کنند که طوری سهام بخرند و قیمت‌ها را دستکاری کنند تا سود ببرند، اگر به ما گزارش شود محکم برخورد می‌کنیم. نوسانات بازار ناشی از فضای بیرونی بود و سیاستمداران با موضع گیری‌هایشان به بورس ضرر رساندند و هنوز شرایط ابن بازار را درک نکرده‌اند.

از اصلاح نظام بانکی چه خبر؟ 

وی با بیان اینکه برای ETF‌ها داریم به‌گونه‌ای برنامه ریزی می‌کنیم که نوسانات آن به سهامدار کمتر ضرر برساند، گفت:  از جمله بخش‌هایی که رشد مثبت اقتصادی دارند شامل بخش کشاورزی، مناطق آزاد و شرکت‌های دانش بنیان است که معاف مالیات هستند و باید معاف باشند بنابراین معادل ۴۰ درصد ارزش افزوده معاف از مالیات هستند. وقتی رشد هزینه ۴۷ درصد است رشد ۲۵ درصدی درآمدهای مالیاتی در سال آینده کافی نیست اما اگر رشد هزینه‌ها هم ۲۵ درصد بود، رشد ۲۵ درصدی مالیات‌ها هم کافی بود. 

دژپسند دلیل محقق شدن درآمدهای مالیاتی را در بستن مجاری فرار مالیاتی دانست و افزود: این امر زمانی صورت می‌گیرد که مالیات هوشمند شکل بگیرد و اکنون در مراحل پایانی مالیات الکترونیک هستیم و گام‌های اصلی مالیات هوشمند نیز در حال شکل گیری است. 

وزیر اقتصاد در پایان درباره لایحه اصلاح نظام بانکی که در دولت مانده است، گفت: این امر ناشی از پیچیدگی اصلاح نظام بانکی است و در دوره جدید کار جدی در این زمینه صورت نگرفته است. اصلاح نظام بانکی باید از طریق لایحه انجام شود نه طرح‌ و الزامات آن به دقت زیادی احتیاج دارد که در این راستا نباید دقت را فدای سرعت کنیم. 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.