درخواست محرمانه اسرائیل از دادگاه لاهه

 به گزارش اسپوتنیک، تنها دو کشور آمریکا و استرالیا رسما مخالف حکم این دیوان هستند.

در گزارش روز یکشنبه آکسیوس آمده، تل آویو تمایل دارد متحدانش را برای ارسال پیامی محرمانه به فاتو بن سودا، دادستان دیوان کیفری بین الملل قانع کند تا با تحت فشار قرار دادن وی مانع طرح پرونده مربوط به ارتکاب جرایم جنگی از سوی اسرائیل در اراضی اشغالی شوند.

دیوان لاهه روز جمعه طی حکمی صلاحیت قضایی این نهاد برای انجام تحقیقات در ارتباط با جرایم جنگی رژیم صهیونیستی در کرانه باختری، نواز غزه و قدس شرقی را تایید کرد.

پایگاه خبری آکسیوس از قول دو مقام اسرائیلی گزارش کرد، وزارت خارجه رژیم صهیونیستی پیامی محرمانه و فوری را به سفرایش در سراسر جهان ارسال کرده تا با لابی گری و کمک دیپلمات‌های اسرائیلی بتوانند با وزرای خارجی و روسای دولت ها گفتگو کرده و از آنها بخواهند بیانیه‌هایی رسمی را در مخالفت با حکم این دیوان منتشر کنند.

در این پیام محرمانه همچنین آمده است: ما از دولت‌ها می‌خواهیم تا با ارسال پیام به دادگاه کیفری از آن بخواهند به تحقیق درباره پرونده مطرح شده علیه اسرائیل نپردازد و این پرونده را در اولویت قرار ندهد. شما وظیفه دارید که به سطوح بالای دولت بگویید اگر تحقیقاتی علیه اسرائیل شروع شود، "بحرانی دامنه دار" بین فلسطین و اسرائیل ایجاد می شود که به هیچ دیپلماتی اجازه نمی‌دهد تا بین دو طرف میانجی گری موفقی داشته باشند.

 بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی شنبه حکم دیوان کیفری بین المللی را مورد انتقاد قرار داد و آن را کاملا "یهودستیز" خواند.

وزارت خارجه آمریکا نیز نگرانی خود را بابت تصمیم دیوان کیفری بین المللی ابراز داشت.

ند پرایس، سخنگوی این وزارت خانه در بیانیه‌ای اعلام کرد: اسرائیل عضو اساسنامه رم نیست. ما همچنان به تعهد قوی جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در قبال اسرائیل و امنیت آن، از جمله اقدامات مخالف که تمایلشان هدف قرار دادن "غیرمنصفانه" اسرائیل است، ادامه خواهیم داد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.