سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: بر تعامل با متحدانمان درباره برجام متمرکزیم

ند پرایس روز دوشنبه در نشست خبری روزانه خود این مطلب را در پاسخ به این سوال مطرح کرد که آیا ممکن است بدون برداشتن تحریم، شرایط وام بانک جهانی به ایران را فراهم آورید؟

وی افزود: می‌خواهم بار دیگر خاطرنشان کنم که ما با متحدان، و شرکای نزدیکمان همچنین اعضای کنگره، این مسیر را طی خواهیم کرد پیش از آنکه بخواهیم درباره چنین موضوعاتی تصمیم‌گیری کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره مهلت ۲۱ فوریه که به موجب قانون راهبرد اقدام برای لغو تحریم فرا می‌رسد هم گفت اگر در آن تاریخ ایران به تعهدات خود عمل نکند، همچنان خارج از توافق خواهد بود.

وی در پاسخ به این سوال که «در صورت برداشتن اقدامات بیشتر، می‌گویید ایران از توافق خارج می‌شود؛ آیا قبول دارید که آمریکا و این دولت همچنان از توافق خارج است»، گفت: این یک واقعیت است من درباره آن اختلاف نظری ندارم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره اینکه آیا می‌خواهید پشت این خط شروع کارتان را آغاز کنید، افزود: ما یک مسیر روشن دیپلماسی را با ایران مطرح کرده‌ایم، مسیر دیپلماسی هم این است که ما تعامل نزدیکی با متحدان، شرکای و اعضای کنگره داشته باشیم. من اینجا نیستم تا درباره دولت قبلی صحبت کنم بلکه درباره این دولت و مسیر رو به جلو سخن خواهم گفت.

پرایس در پاسخ به این سوال که «امروز ظریف با نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن درباره پایان دادن به جنگ یمن گفت وگو کرده است، آیا آمریکا همچنان بر این اعتقاد است که ایران از حوثی‌ها حمایت می‌کند، اگر هست چه نوع حمایتی را انجام می‌دهد؟» هم اظهار کرد: درباره ارزیابی ما از اینکه ایران ممکن است از حوثی‌ها حمایت داشته باشد را باید از کانال اطلاعاتی بپرسید. آنچه که ما به طور کلی مطرح کرده‌ایم این بوده است که ایران یک نیروی مخرب در منطقه بوده است.

وی ادامه داد: ما درباره حمایت آن از نیابتی‌ها، گروه‌های تروریستی و همچنین پشتیبانی از حوثی‌ها صحبت کرده‌ایم اما نمی‌خواهم جزئیات این حمایت‌ها را مطرح کنم.

این مقام دولت بایدن در حالی ادعاهای دولت گذشته این کشور علیه ایران را مطرح می‌کند که محمد جواد ظریف روز یکشنبه در گفت وگو با شبکه خبری سی ان ان یادآور شد که از آوریل سال ۲۰۱۵، جمهوری اسلامی ایران طرحی چهار ماده‌ای را برای حل بحران یمن ارائه کرده است.

وی اظهار کرد که سعودی‌ها به مقامات آمریکا گفته بودند که در مدت چند هفته به پیروزی خواهند رسید اما اکنون با گذشت ۶ سال از آن، هنوز به نزدیکی پیروزی هم نرسیده‌اند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره خروج انصارالله از لیست سازمان های تروریستی خارجی هم گفت که این اقدام دولت پیشین آمریکا هیچ کمکی نمی کرد در حالیکه بیش از ۸۰ درصد از مناطق غیرنظامی‌نشین یمن تحت کنترل این گروه است.

پرایس تصریح کرد: با این وجود، خروج انصارالله از لیست، هیچ تغییری در نگاه ما نسبت به رفتار نامسئولانه آنها ایجاد نمی‌کند که شامل حمله به غیرنظامیان، ربایش آمریکایی‌ها می‌شود.

وی اظهار کرد: همچنان که هفته گذشته هم گفتیم، ما متعهد هستیم که به عربستان سعودی کمک کنیم تا از سرزمین‌های خود در مقابل این حملات دفاع کند. دلیل تصمیم وزیر خارجه برای خروج آنها از لیست تروریستی، تنها پیامدهای انسانی آن بود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.