پنتاگون دستور ترامپ را لغو کرد

روزنامه رای الیوم چاپ لندن نوشت، جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا به روزنامه نگاران گفت، کارکنان و پیمانکاران وزارت دفاع حق ندارند به کارکنان یا نمایندگان شرکتی خصوصی که دنبال بهره برداری از منابع نفتی سوریه است، کمک کنند.

وی در پاسخ به سوالی درباره ماموریت نیروهای آمریکایی در سوریه گفت، ماموریت نظامیان آمریکایی مستقر در شمال شرق سوریه که تعدادشان در حال حاضر حدود ۹۰۰ تن است، مبارزه با داعش است. دلیل حضورشان در سوریه همین است.

این اصلاحیه بیشتر از اینکه یک تغییر استراتژیک باشد تغییری در ادبیات میان دولت جدید دموکرات و دولت سابق جمهوری خواه است زیرا سابقه نداشت که ارتش آمریکا در هیچ نوع بهره برداری از نفت سوریه وارد شده باشد.

غالب میادین نفتی در شرق و شمال شرقی سوریه همچنان خارج از کنترل دولت دمشق و در مناطق تحت کنترل نیروهای سوریه دموکراتیک وابسته به دولت خودمختار است و همین درآمدهای نفتی منبع اصلی درآمدهای آن را تشکیل می‌دهد.

در سال ۲۰۲۰ توافقنامه‌ای میان شرکت آمریکایی دلتا کرسنت انرژی (Delta Crescent Energy) و اداره خودمختار شمال سوریه به امضا رسید که براساس آن نیروهای سوریه دموکراتیک از طیف گسترده‌ای از تحریم‌هایی که ایالات متحده بر دولت دمشق اعمال کرده، مستثنی شدند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا در سال ۲۰۱۹ زمان اصلاح تصمیمش درمورد خروج تمامی نیروهای آمریکایی از شمال شرق سوریه گفت، چند صد نظامی را جایی که نفت است، نگه می‌دارد.

اما دولت آمریکا با این موضع گیری سعی در رفع اتهام بهره برداری مالی از نفت سوریه درباره خود داشته است. پنتاگون مدعی شد، هدف از حضور نیروهایش در مناطق نفتی سوریه ممانعت از رسیدن نفت به داعش است و اینکه نیروهای سوریه دموکراتیک بتوانند بودجه تلاش‌ها برای بازسازی را تامین کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.