سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان؛

گام‌های کوچک بایدن در مقابل تهران /مانور نظامی روسیه و چین در کنار ایران

کدخبر: ۳۹۱۷۸۹
رویترز به نقل از سه منبع آگاه خبر داده که دولت بایدن درصدد در پیش گرفتن گام‌های کوچک در قبال ایران است. از سوی دیگر خبر می رسد ایران، چین و روسیه در اقیانوس هند مانور دریایی مشترک برگزار می‌کنند.
گام‌های کوچک بایدن در مقابل تهران /مانور نظامی روسیه و چین در کنار ایران

به‌گزارش اقتصادنیوز، سیاست گام‌های کوچک دولت بایدن در قبال ایران، حمایت بلینکن از اشغال بلندی‌های جولان، ادامه تنش‌ها میان روسیه و اتحادیه اروپا، اعلام مانور مشترک دریایی میان کشورهای روسیه، ایران و چین در اقیانوس هند و وعده برگزاری انتخابات توسط کودتاگران میانماری سرخط رسانه‌های بین‌المللی را در نیم‌روز گذشته تشکیل داده‌اند.

سیاست گام‌های کوچک در قبال ایران

سه منبع مطلع به خبرگزاری رویترز گزارش داد‌‌ه‌اند که ایالات متحده در حال ارزیابی گزینه‌های متعدد برای احیای توافق هسته‌ای با ایران است.  از جمله گزینه‌های مورد نظر، برداشتن گام‌های کوتاه از سوی هر دو طرف برای اجرای کامل توافق هسته‌ای و خرید زمان است. به نوشته این خبرگزاری، این رویکرد می‌تواند مانع بدتر شدن روابط تهران و واشینگتن شود. این گزینه مستلزم آن است که واشینگتن به تهران اجازه دهد تا از منافع توافق هسته‌ای بهره ببرد، اگرچه میزان بهره‌مندی آن کم‌تر از زمانی خواهد بود که این توافق امضا شد، اما با این حال در ازای آن باید تعهدات خود را بیش‌تر از این کاهش ندهد یا به طور کامل به برجام بازگردد.

1

یکی از این منابع به رویترز گفت که دولت جو بایدن در حال ارزیابی گزینه‌ها، از جمله بازگشت به توافق هسته‌ای است و در این حین نیز دو طرف گام‌های کوچکی بردارند. منبع دیگر به رویترز گفته که دولت بایدن نتیجه گرفته بازگشت کامل به توافق هسته‌ای مستلزم مذاکرات طولانی است و از این رو روش‌های میانه‌ را می‌توانند بیازمایند. به گفته او احتمال دارد آن‌ها دست‌کم تحریم‌ها را کاهش دهند و با ایران به توافق دست یابند که نقض تعهدات هسته‌ای خود را متوقف کند یا حتی دوباره به برخی از مفاد توافق بازگردد.

حمایت از اشغال بلندی‌های جولان

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، در مصاحبه‌ای با سی‌ان‌ان از کنترل بلندی‌های جولان توسط اسرائیل حمایت کرد. او در این مصاحبه گفت به لحاظ عملی این‌که کنترل بلندی‌های جولان در حال حاضر در دست اسرائیل باشد برای این کشور حیاتی است. آنتونی بلینکن عنوان کرد مادامی که بشار اسد بر سوریه حکمرانی می‌کند و نیروهای ایرانی و شبه نظامیان تحت کنترل جمهوری اسلامی در آن کشور حضور دارند، تهدیدی متوجه اسرائیل است و در عمل کنترل بلندی‌های جولان توسط اسرائیل برای امنیت این کشور اهمیت دارد.

10

با این حال بلینکن از اقدام ترامپ در به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان خودداری کرد و گفت امکان دارد که در آینده شرایط تغییر کند و ایالات متحده نیز موضع خود را تغییر دهد. وزیر خارجه ایالات متحده گفت که بحث حقوقی و قانونی بودن کنترل بلندی‌های جولان موضوعی است جدا از بحث عملی آن و نیاز اسرائیل به این موضوع در شرایط حاضر.

ادامه تنش‌ها میان مسکو و اروپا

به گزارش دویچه‌وله، در واکنش به اخراج یک دیپلمات آلمانی از مسکو، یک کارمند سفارت روسیه در برلین باید آلمان را ترک کند. استکهلم و ورشو هم به اقدام مشابهی دست زده‌اند. اقدام سه عضو اتحادیه اروپا واکنشی است به اخراج دیپلمات‌های این سه کشور از روسیه. روز جمعه مسکو این سه دیپلمات را به شرکت در تظاهرات غیرقانونی مخالفان ولادمیر پوتین متهم کرده و از آنها خواسته بود، روسیه را ترک کنند. این تصمیم زمانی ابلاغ شد که جوزپ بورل، هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای مذاکره با دولت روسیه برای آزادی آلکسی ناوالنی به مسکو رفته بود.

4

در همین رابطه، در پی سخنان جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مورد دیدار اخیر وی از مسکو، دولت روسیه نسبت به این سخنان واکنش نشان داد و از اظهارات او در این زمینه اظهار شگفتی کرد. سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه با انتقاد از این اظهارات اعلام کرد که سخنان نماینده اروپا در واقع با گفته‌های او در مسکو مغایرت دارد. وی در پاسخ به پرسشی در این زمینه گفت: «شاید بعد از بازگشت مسئول سیاست خارجی اروپا (از سفر مسکو) به بروکسل، به او گفته‌اند که چه نکته‌هایی را باید برجسته‌تر می‌کرده است. این نشان می‌دهد که چه کسی واقعا در پشت پرده سیاست اتحادیه اروپاست.»

مانور مشترک دریایی در اقیانوس هند

با اعلام سفیر روسیه در ایران، کشورهای روسیه، چین و ایران در اواسط ماه جاری میلادی رزمایش نظامی-دریایی مشترکی را در بخش غربی اقیانوس هند برگزار می‌کنند. لوان جاگاریان در گفت‌وگو با خبرگزاری ریانووستی گفته در جریان این رزمایش قرار همکاری و تعامل هنگام عملیات جستجو، نجات و تامین امنیت کشتیرانی تمرین شود. ایران، روسیه و چین در دسامبر سال ۲۰۱۹ رزمایش مشابهی را در اقیانوس هند با عنوان «کمربند امنیتی دریایی» برگزار کرده بودند.

5

وعده برگزاری انتخابات توسط کودتاگران

به گزارش آسوشیتدپرس، همزمان با شرکت ده‌ها هزار نفر از مردم میانمار در سومین روز پیاپی از اعتراضات به کودتای نظامی در این کشور، حاکم نظامی میانمار در نخستین‌ حضور تلویزیونی خود از زمان کودتای ارتش‌، وعده برگزاری انتخابات تازه داد. مین آنگ هلینگ البته برگزاری انتخابات تازه را مشروط به تغییر کمیسیون ناظر بر انتخابات کرد. او  بار دیگر ادعا کرد که در انتخابات پارلمانی نوامبر گذشته که حزب «لیگ ملی دمکراسی» به رهبری آنگ سان سوچی به پیروزی رسید، تقلب شده است. حاکم نظامی میانمار همچنین از اعمال محدودیت‌ها و برخورد با اعتراضات دفاع کرد.

59

ادامه تحصن و اعتصاب صرافان افغان

به گزارش بی‌بی‌سی، تحصن صرافان افغانستان برای سومین روز ادامه یافت. میر افغان صافی، رئیس اتحادیه صرافان افغانستان می‌گوید که تحصن صرافان در تمام ولایت‌های افغانستان ادامه دارد و آنان برای سومین روز که فعالیت‌های خود را متوقف کرده‌اند. او گفت تا زمانی که خواست‌های حقوقی، قانونی و برحق صرافان که همان توزیع جواز انفرادی است، برآورده نشود آنان به اعتراض خود ادامه خواهند داد.

از ابتدای هفته، شورای سراسری صرافان افغانستان در اعتراض به اقدام بانک مرکزی افغانستان برای تبدیل صرافی‌ها به شرکت‌های خدمات پولی دست به اعتصاب تحصن اعتراضی زده‌اند و با نصب شعارهای بر دیوارها به تصمیم بانک مرکزی افغانستان اعتراض و خواستار ادامه فعالیت صرافی بنا به جواز انفرادی شده‌اند.  اما بانک مرکزی افغانستان می‌گوید مزایا و سهولت‌های شرکت‌های خدمات پولی بیشتر از جواز انفرادی است و اکثر اعضای رهبری اتحادیه صرافان خود جواز شرکتی گرفته‌اند. بانک مرکزی افغانستان (د افغانستان بانک) با نشر اعلامیه‌ای می‌گوید تبدیل فعالیت‌های صرافان به شرکت‌های پولی را بر اساس تعهدات‌ با شرکای بین‌المللی و به منظور مبارزه با پولشویی و تمویل تروریسم روی دست گرفته است.

7

بیش‌تر خدمات حواله پول، ارز و قرضه و امانت در افغانستان از طریق شبکه‌های خصوصی صرافی‌ انجام می‌شود که در کشورهای مختلف و تمام ولسوالی‌های افغانستان گسترش یافته است.  اتحادیه صرافان افغانستان می‌گوید صرافان این کشور سرمایه‌های‌شان را در این کشور نگهداشته‌اند و در صورتی که برای آنان مشکل ایجاد شود، این خطر وجود دارد که آنان پول‌شان را از افغانستان بیرون کنند. مجلس نمایندگان افغانستان نیز از حکومت خواسته که مشکلات صرافان را جدی گرفته و برای حل آن اقدام کند.

در اعلامیه‌ شورای سراسری صرافان افغانستان آمده که باید اخذ جواز شرکت خدمت پولی "اختیاری" باشد و بانک مرکزی بدون توجه به پیشنهاد صرافان مرکز و ولایت‌ها، توزیع و تمدید جوازهای انفرادی را لغو کرده که این کار باعث بروز مشکل در حساب بانکی و مشکلات اداری برای آنها شده است. در این اعلامیه از صرافی‌ها در کابل و ولایت‌ها خواسته شده، تا زمانی که این مشکل حل نشده، در خریداری ارز از بانک مرکزی اقدام نکنند.

جهش بیت‌کوین با تسلا

به گزارش یورونیوز، شرکت خودروسازی آمریکایی تسلا در چارچوب سیاست‌های جدید سرمایه گذاری خود، ضمن خرید حدود ۱.۵ میلیارد دلار بیت کوین اعلام کرد که در آینده نزدیک مشتریان محصولات این شرکت می‌توانند مبالغ معاملات را با این ارز دیجیتال نیز پرداخت کنند. این شرکت در بیانیه‌ای هدف از این کار را داشتن انعطاف بیش‌تر در قبال تنوع داد و ستدها در بازار اعلام کرد.

8

بر اساس اسناد کمسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا، خریداری این میزان بیت کوین باعث شد که علاوه بر افزایش ارزش سهام تسلا، ارزش بیت کوین نیز ۱۴ درصد رشد یابد که رکورد جدیدی در تاریخ نوسانات ارزش پول‌های دیجیتال محسوب می‌شود. سه روز پیش از این نیز اضافه شدن هشتگ بیت کوین در پروفایل حساب توئیتری ایلان ماسک، مالک شرکت تسلا باعث شده بود که ارزش بیت کوین به ۳۶ هزار دلار برسد.

بازگشت قیمت نفت به دوران پیشاکرونا

به گزارش بی‌بی‌سی، قیمت هر بشکه نفت برنت در معاملات روز دوشنبه در بازارهای جهانی به بالای ۶۰ دلار رسید. این بالاترین نرخ نفت از زمان شروع همه‌گیری ویروس کرونا در جهان طی یک سال اخیر بوده است. طی ماه‌های اخیر قیمت نفت شاهد بهبود بوده است؛ از ماه نوامبر قیمت نفت در قراردادهای آتی حدود ۵۹ درصد رشد داشته است. هر چند که تقاضای جهانی نفت هنوز نسبتا کم است؛ اما امیدواری به بهبود سریع اوضاع اقتصادی جهان و افزایش واکسیناسیون در نقاط مختلف جهان باعث بالا رفتن قیمت نفت شده است.

9

از جمله عوامل دخیل در بهبود قیمت نفت در هفته گذشته بازگشت امید به این بازار و بالا رفتن احتمالی تقاضا بوده است. تقاضای این کالا در بعضی مناطق جهان نظیر آسیا رو به افزایش بوده است؛ هر چند عوامل دیگری نظیر تلاش تولیدکنندگان بزرگ نفتی مانند عربستان سعودی در محدود کردن تولید در این زمینه بی‌تاثیر نبوده است.

شیوع کرونا تاثیر بسیار مخربی بر صنایع نفتی و شرکت‌های وابسته داشته که به غیر از کاهش قیمت می‌توان به اخراج کارکنان شرکت‌های نفتی و پائین آمدن اجباری هزینه این شرکت‌ها هم اشاره کرد. بازار نفت از ابتدای سال گذشته میلادی شاهد کاهش قیمت بوده چون پس از شیوع کرونا فعالیت‌ بسیاری از واحدهای صنعتی محدود یا متوقف شد و بسته شدن مرزها و توقف سفر هوایی هم بر تقاضا تاثیر گذاشت. در ماه آوریل پارسال قیمت نفت به بشکه‌ای ۱۶ دلار رسید که پایین‌ترین در ۲۱ سال اخیر بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید