روحانی: از ترامپ جز ننگ و عار چیزی باقی نماند

حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور در مراسم تبریک سفیران کشورهای مختلف به رئیس جمهور به مناسبت ۲۲ بهمن سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: برای ما فردا ۲۲ بهمن روز بسیار مهم و تاریخ ساز است. روزی که ملت ما توانست به اتحاد و یکپارچگی در برابر یک رژیم تا دندان مسلح و مورد حمایت صد در صد آمریکا و برخی دیگر از کشورهای جهان به پیروزی دست پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه این روز برای ما به خاطر استقلال و برای جهانیان به دلیل بدست آوردن دموکراسی مهم است، گفت: در این ۴۲ سال دو جنگ به ما تحمیل شد یک جنگ توسط صدام و یک جنگ توسط ترامپ با ایستادگی مقابله کردیم و در هر دو پیروز شدیم.

روحانی گفت: از صدام چیزی باقی نماند و از ترامپ هم جز ننگ و عار چیزی باقی نماند. ما از دولت جدید آمریکا تا به امروز اقدامی ندیدیم. دولت جدید آمریکا نسبت به دولت و ملت ایران در زمینه کووید اقدامی انجام نداده است.

وی تاکید کرد: ما تمام داروهای مورد نیاز و اقلام بهداشتی را خودمان تولید کردیم. حتی برخی اقلام را صادر می‌کنیم. تا الان سه موسسه برکت، پاستور و رازی جواز تست بالینی واکسن را دریافت کرده‌اند و در آینده مردممان از واکسن تولید داخل استفاده می‌کنند.

رئیس جمهور با اشاره به گزارشات آژانس مبنی بر اینکه ایران به تعهدات خود عمل کرده اظهار داشت: ما پس از خروج آمریکا از برجام تا یکسال صبر کردیم و به همه تعهدات خود عمل کردیم. بعد از یکسال اجرای تعهدات یکجانبه و عمل نکردن کشورهای اروپایی به تعهدات خودشان ما کاهش تعهداتمان را آغاز کردیم. 

وی با بیان روند کاهش تعهدات برجامی و تاکید بر اینکه در صورت اجرای تعهدات طرف‌های دیگر برجامی ما هم به تعهدات خود بر می‌گردیم، گفت: هر ساعتی که ۵+۱ به کلیه تعهدات برجام پایبند شودند و عمل کنند بدانند ما در ساعت بعد به همه تعهدات خود بر می‌گیردیم. اجرای تعهدات ما به گونه‌ای است که روشن باشد ۶ کشور مقابل ما به تعهدات کامل برگردند. 

رئیس جمهور تصریح کرد: ما آماده‌ایم هر روزی که آمریکا به تعهدات کامل خود در برجام برگردد ما هم همه تعهدات برجامی خود عمل کنیم. ایران ثابت کرده اگر چیزی را امضا کرد و تعهدی را پذیزفت پای امضای خود می‌ایستد.

وی تاکید کرد: منطقه ما بسیار حساس و تاثیر گذار در سرنوشت جهان است. ما معتقدیم منطقه حساس خاورمیانه باید در صلح و ثبات باشد. در ۴۲ سال گذشته هر کشوری از ما کمک خواسته به یاری آن کشور رفته‌ایم. عراق، سوریه، لبنان و افغانستات شاهدان این موضوع هستند. هر کجا تروریسم فعالیت کرده و دولت آن کشور از ما کمک خواسته ما دریغ نکردیم.چه کسانی به تروریست‌ها کمک کردند؟ 

رئیس جمهور گفت: آ‌نها باید در برابر منطقه، ما و ملت‌ها پاسخگو باشند که چرا به تروریست‌ها کمک کردند تا تروریست‌ها بتوانند نفت کشورها را بفروشند. چرا کشورهای بزرگ، آمریکا و کشورهای اروپایی به کشور متجاوز یمن کمک کرده است. پاسخگوی اینهمه کشتار، قحطی و جنایت در یمن چه کسی است؟ 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.