سنای آمریکا مقررات مربوط به جلسه استیضاح ترامپ را تصویب کرد

مجلس سنای آمریکا با آغاز جلسه محاکمه، قانون مربوط به روند محاکمه دونالد ترامپ را به تصویب رساند. نشست محاکمه ترامپ با انتشار و نمایش ویدئویی در سنا آغاز شد. این ویدئو که ازسوی دموکرات‌ها تهیه شده، سخنانی از دونالد ترامپ که حاکی از نقش او در حمله ۶ ژانویه به ساختمان کنگره است، به نمایش گذاشته شد.

جیمز راسکین، سناتور ایالت مریلند

«جیمز راسکین»، سناتور ایالت مریلند گفت: «پرونده علیه ترامپ بر اساس واقعیات است. ترامپ وکلای خود را به این نشست فرستاده تا سنا را از شنیدن واقعیت‌ها منع کنند.»

آغاز محاکمه ترامپ در سنای آمریکا

تیم دادستانی مجلس سنا تصاویری را که شواهد اتهام ترامپ به تحریک برای خشونت را نشان می‌دهد پخش کرد.

رئیس تیم دادستانی مجلس سنای آمریکا

رئیس تیم دادستانی با بیان این‌که «ترامپ وکلای خود را برای جلوگیری از اقدام مجلس سنا در برگزاری جلسه محاکمه او قبل از ارائه شواهد فرستاد»، اعلام کرد: «هدف از محاکمه ترامپ حفاظت از خودمان در مقابل رؤسای‌جمهوری است که می‌کوشند تا حاکمیت مردم و کشور را به هرج‌ومرج تبدیل کنند. اگر حمله به کنگره جرمی قابل پیگرد نباشد، پس هیچ‌چیز دیگری نیاز به پیگرد و بازجویی نخواهد داشت.»

آدام شیف، رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا گفت: «ترامپ مسئول خطرناکترین حمله به دموکراسی ما در تاریخ آمریکا است.»

جیمز راسکین در ادامه اظهاراتش افزود: «از هر مورخی بپرسید به شما خواهد گفت دوره انتقال دوره مهمی برای آمریکا است و برای دموکراسی لحظه‌اس خطرناک به‌شما می‌رود.»

سناتور ایالت مریلند گفت: «این را تدوینگران قانون اساسی ما می‌دانند و به همین دلیل نیز در قانونی وضع شده که رئیس‌جمهور از اولین روز تا آخرین روز ریاست بر کاخ سفید باید به دموکراسی احترام بگذارد. براساس این قانون، رئیس‌جمهور آمریکا از ارتکاب جرم و جنایت در هر زمانی از ریاست‌جمهوری خود منع شده است.»

وی با بیان اینکه «در واقع دلیل "استیضاح، رد صلاحیت و محکومیت" نیز محافظت از ما از روسای‌جمهوری است که سعی می‌کنند این قانون را نقض کنند و با استفاده از هوادارانشان نتایج را لغو کنند»، ادامه داد: «این قانون باید اعمال شود حتی اگر رئیس‌جمهور درهفته‌های آخر از دوره خود مرتکب چنین جرمی شود. در واقع ما در این زمان بیشتر از هرچیز به این قانون احتیاج داریم، زیرا انتخابات و دموکراسی ما مورد حمله قرار می‌گیرد.»

جیمز راسکین گفت: «ترامپ سعی داشت مجلس سنای آمریکا را در دوره انتقال ریاست جمهوری "ناتوان" جلوه دهد. این تلاش ترامپ درحالی بود که این دوره مهمی برای آمریکا محسوب می‌شود.»

دیوید سیسیلین، سناتور دموکرات و عضو تیم دادستانی محاکمه ترامپ

دیوید سیسیلین، سناتور دموکرات و عضو تیم دادستانی محاکمه ترامپ گفت: «پیام توییتری ترامپ در تاریخ ۶ ژانویه بیانگر احساس دقیق او برای حمله به کنگره است. هربار این پیام را می‌خوانم بیش از پیش دلسرد می‌شوم.»

این سناتور آمریکایی افزود: «ترامپ حامی معترضان کنگره بود و آن‌ها را تایید کرد و آن روز را فراموش ناشدنی دانست. استدلال‌های ترامپ علیه استیضاح "کاملا اشتباه" و "موجب حواس‌پرتی" هستند.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.