آمریکا: ایران به نداشتن سلاح اتمی متعهد است

 ند پرایس روز سه‌شنبه در نشست خبری روزانه خود این پاسخ را به این سوال که آیا معتقدید ایران به نداشتن سلاح اتمی متعهد است، مطرح کرد.

وی افزود: معاهده منع گسترش سلاح اتمی این تعهد را ایجاد کرده است که کشورهای غیر هسته‎‌ای به سمت تولید سلاح اتمی نروند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به این سوال که امضای یک معاهده با اجرای آن متفاوت است، اظهار کرد: ما باور داریم و می دانیم که ایران همچنان عضو این معاهده است.

پرایس در عین حال اظهار کرد: همچنین می‌دانیم که ایران از اجرای تعهدات خود تحت برجام دور شده است. به همین دلیل است که ما تکرار می‌کنیم ایران باید به طور کامل به تعهدات خود پایبند شود، در این صورت می‌توانیم مسیر دیپلماسی را دنبال کنیم.

 وی در پاسخ به سوالی درباره اظهارات وزیر اطلاعات ایران مبنی بر اینکه اگر ایران تحت فشار قرار گیرد، ممکن است به سمت دستیابی به سلاح اتمی هل داده شود، گفت: ما این اظهارات را دیدیم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود: روشن است که سخنان محمود علوی، اظهارات شخصی او بود. هرچند که ما به این اظهارات توجه داریم که بسیار نگران کننده هستند.

پرایس یادآور شد: ایران تحت معاهده ان پی تی متعهد است که ممنوعیت دائمی دارد تا هرگز، هرگز، هرگز، هرگز به سمت سلاح اتمی نرود و ما این تعهد را در برجام هم تاکید کردیم.

وی درباره گزارش یکی از رسانه‌ها مبنی بر همکاری موشکی ایران و کره شمالی هم اظهار کرد: تا انتشار گزارش توسط سازمان ملل متحد نمی‌توانیم اظهار نظر کنیم. با این حال روشن است که ما از ابزارهای متنوع رژیم منع گسترش برای پیشرفت بیشتر موشک بالستیک ایران و دستیابی آن به این تکنولوژی از دیگر کشورها همچون کره شمالی استفاده خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود: در این زمینه همکاری نزدیکی با متحدانمان خواهیم داشت تا از ارسال تجهیزات و تکنولوژی به این برنامه ممانعت کنیم. ما از تعامل و چندجانبه‌گرایی برای طرح نگرانی از فعالیت موشکی ایران استفاده خواهیم کرد.

پرایس اظهار کرد: ما از کشورها می‌خواهیم که به این فعالیت‌ها توجه کنند و در نهایت اعمال تحریم مربوط به منع گسترش سلاح اتمی است که از اختیارات داخلی خود علیه نهادهایی که از برنامه موشکی ایران حمایت می‌کنند، بهره می‌گیریم.

وی مدعی شد این همان دلیلی است که هدف ما تنها بازگشت ایران به اجرای کامل برجام نیست، بلکه می‌خواهیم از برجام برای تقویت و طولانی‌تر کردن آن و بستری برای توافق بعدی استفاده کنیم که شامل مسایل دیگر همچون برنامه موشکی ایران شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.