آنکارا از استقرار کامل سامانه «اس-۴۰۰» روسیه صرفنظر میکند

روابط آنکارا- واشنگتن در پی خرید سامانه پدافند هوایی «اس -۴۰۰» روسیه از سوی ترکیه رو به تیرگی گرایید تا جایی که «جان کربی» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) با اشاره به اینکه «تصمیم آنکارا برای خرید این سامانه با تعهداتش به عنوان متحد ناتو و واشنگتن مطابقت ندارد»، تأکید کرد که موضع واشنگتن در قبال این موضوع تغییری نخواهد کرد و از این رو، از دولت ترکیه خواست تا در طرح خود برای استقرار این سامانه پدافندی روس تجدیدنظر کند.

در همین ارتباط، وزیر دفاع ترکیه روز سه شنبه از تمایل احتمالی آنکارا برای عدم استقرار کامل این سامانه پدافند هوایی روسیه خبر داد.

«خلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه در مصاحبه ای که در روزنامه حریت منتشر شد، گفت که او از هرگونه توافق مشابه توافقی که یونان در پی خرید سامانه پدافند اس -۳۰۰ روسیه بدان دست یافت، استقبال می کند.

آکار در ادامه افزود: «همانطور که پیشتر نیز گفته ایم؛ هر مدل [توافقی] که برای اس -۳۰۰ یونان اتخاذ شد، ما هم آماده مذاکره برای آن هستیم».

بلومبرگ نیز به نقل از دو مقام آگاه در دولت ترکیه گزارش داد که آنکارا آماده واگذاری این سامانه است؛ زیرا هم خواهان آن است که تأمین قطعات یدکی برای سیستمهای تسلیحاتی ساخت آمریکای خود را در آینده تضمین کند و هم اینکه از وارد آمدن ضربه به اقتصاد خود در نتیجه تحریمهای واشنگتن رهایی یابد.

گفتنی است، «دیوید ساترفیلد» سفیر آمریکا در آنکارا نیز جمعه گذشته اعلام کرد: «امیدواریم مشکل اس -۴۰۰ با ترکیه حل شود؛ در غیراینصورت، به دنبال راه‌های دیگری می‌رویم».

این در حالی است که «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه پیشتر در سخنانی اعلام کرده بود: «آنکارا برای خرید سامانه های جدید «اس -۴۰۰» نیازی به اجازه آمریکا ندارد. هیچ کشوری نمی‌تواند گام‌های ترکیه در زمینه صنایع دفاعی را تعیین کند. این اقدامات به طور کلی با تصمیمات آنکارا مشخص می‌شود».

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.