گفت‌و‌گوی تلفنی بلینکن و نخست‌وزیر سودان

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا بامداد چهارشنبه به وقت تهران با عبدالله حمدوک، نخست وزیر سودان به صورت تلفنی گفتگو کرد.

بنا به اعلامیه مندرج در سایت وزارت خارجه آمریکا، بلینکن در گفتگو با حمدوک بر ادامه حمایت واشنگتن از دولت انتقالی سودان تاکید کرد. وزیر خارجه آمریکا همچنین از تلاش‌های سودان در جهت تحقق صلح، عدالت و آزادی برای مردم سودان استقبال کرد.

بنا به بیانیه وزارت خارجه آمریکا، بلینکن و حمدوک به بحث و تبادل نظر در خصوص توافق‌های ادعایی صلح با رژیم صهیونیستی، ریشه خشونت‌ها در دارفور و راه‌های تقویت اصلاحات اقتصادی و توسعه پرداختند.

پس از اعلام رسمی عادی سازی روابط سودان و رژیم صهیونیستی در ۲۳ اکتبر، دولت آمریکا مراتب خرسندی خود را از این توافق اعلام کرد و آن را یک اقدام تاریخی در زمینه برقراری صلح و آرامش در منطقه دانست و در عین حال تصریح کرد نام سودان را از فهرست کشور‌های حامی تروریسم حذف خواهد کرد.

این تصمیم سودان باعث ایجاد اختلافات و چنددستگی‌هایی بین مردم این کشور شد به طوری که برخی از گروه‌های سودانی از جمله نیرو‌های اجماع ملی و حزب‌های کنگره و البعث با این اقدام خارطوم مخالفت کردند. احزاب سودانی همچنین از تشکیل جبهه‌ای ملی علیه عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی خبر دادند.

یک مقام دولتی سودان نیز دو هفته قبل با افشای جزئیاتی از دیدار کوتاه وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی با مقامات خارطوم در سفری از پیش تعیین نشده، اعلام کرد که طرفین برای افتتاح سفارت در آینده نزدیک توافق کرده‌اند. همچنین امکان پیوستن تل آویو به شورای کشور‌های عربی-آفریقایی حاشیه دریای سرخ و خلیج عدن در این سفر بررسی شده است. گفته شده خارطوم قصد دارد قانون تحریم رژیم صهیونیستی را که مربوط به سال ۱۹۵۸ است و به موجب آن نمی‌تواند قرارداد تجاری با تل آویو امضا کند، لغو کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.