واکنش آیت‌الله رشاد به اظهارات اخیر برخی از مدعیان طب اسلامی

آیت الله علی اکبر رشاد امروز پیش از آغاز درس خارج در واکنش به اظهارات اخیر برخی از مدعیان طب اسلامی اظهار داشت: روایت است امام می‌تواند سه قشر را حبس کند نخست علمایی که فاسق هستند و مقتضیات این شأن و صنف مقدس را رعایت نمی‌کنند و مرتکب فسق و فجور می‌شوند، دوم افرادی هستند که دست به طبابت می‌زنند ولی جاهل هستند و از سر علم و روش‌های علمی طبابت نمی‌کنند و بر اساس حدس و گمان، جادو و جنبل و … برای خودشان دستگاه طب راه انداختند که بر امام واجب است این افراد را دستگیر کند.

وی افزود: در روزگار کنونی این روایت فرصت اجرای فراوان دارد چرا که حکومت اسلامی برپا است و فقیهی جامع، عادل، قاطع، کاردان، شجاع، دلسوز و متقی در رأس امور است و قوای سه گانه نیز برای اجرای قوانین و عدالت حضور دارند. با این وجود متأسفانه شاهد یک هرج و مرجی در حوزه دیانت، طبابت و علوم دینی هستیم.

آیت الله رشاد ادامه داد: برای مثال کسانی که احیاناً عالم هستند و از فضلی هم برخوردارند اما ملتزم به مقتضیات این شأنیت یعنی عالم دینی بودن نیستند باید با این افراد برخورد شود. اگر قبل از انقلاب اسلامی کسانی با لباس روحانیت مرتکب فساد می‌شدند شرایط به گونه‌ای نبود که زمینه مقابله و کیفر آنان فراهم باشد یا حتی اگر کیفر می‌شدند رژیم سفاک و هتاک پهلوی آنان را مورد حمایت قرار می‌داد و بزرگ می‌کرد.

تولیت مدرسه علمیه امام رضا (ع) با تاکید بر اینکه در حکومت اسلامی هیچ روحانی حق ندارد مرتکب فسق، فجور و فساد شود، اظهار داشت: یکی از مواریث گرانبهای حضرت امام راحل راه اندازی دادگاه روحانیت بود، این دادگاه بیانگر عدالت خواهی ایشان و اهمیت دادن به اجرای حق است و اینکه خطای روحانیت می‌تواند بسیار مخاطره آمیز باشد و باید با آن جدی برخورد شود.

رئیس شورای سیاست گذاری حوزه‌های علمیه استان تهران در ادامه با اشاره به اینکه دادگاه روحانیت برکات زیادی در این سال‌ها داشته است، عنوان کرد: بسیاری افراد متخلف تا کنون در این دادگاه مجازت شدند، افراد زیادی که فاقد صلاحیت بودند از این سلک اخراج شدند و بعضی دیگر نیز که ممکن بود مرتکب خطا شوند جرأت نمی‌کنند خطا کنند؛ بنابراین دادگاه روحانیت یک نهاد بسیار با برکت است.

وی با بیان اینکه حیثیت روحانیت حیثیت یک فرد نیست بلکه حیثیت یک جماعت است، گفت: طبقه علما و روحانی همانند عمامه سفید می‌ماند که اگر نقطه سیاهی بر آن نقش ببندد دیده می‌شود، بنابراین روحانیون باید مراقب کردار و رفتار خود باشند. گاهی اوقات وقتی یک روحانی خطا می‌کند درست است که فرد خطا کرده اما تصور مردم و بازتاب مساله دامن جامعه روحانیت را می‌گیرد و همه متهم می‌شوند.

آیت الله رشاد با اشاره به اینکه روحانیت همواره در میان اقشار مختلف پاک‌ترین قشر بوده است، تصریح کرد: در میان اقشار کمترین متخلفین مربوط به جامعه روحانیت می‌شود. روحانیت باید عادل باشد اما نباید از او انتظار معصوم بودن داشت برای همین اگر بعضاً خطایی از کسی سر زد نباید آن را به پای همه روحانیت نوشت.

تولیت مدرسه علمیه امام رضا (ع) درخصوص جایگاه و قداست لباس روحانیت، گفت: لباس روحانیت، لباس رسالت، نبوت و پیامبر اکرم (ص) است. روحانیت الگو است و اگر کسی در لباس روحانیت خطا کند به حیثیت دین ضربه می‌زند. بر این اساس الگوها وقتی لغزش می‌کنند آن لغزش به کسانی که از آنان الگوپذیری دارند منتقل می‌شود و در نهایت فساد در جامعه توسعه پیدا می‌کند. بنابراین در جامعه باید قاعده و قانونی را تأسیس و تنظیم کرد که مطابق شئون جرم تعریف و کیفر تعیین شود تا کسانی که شأن بالاترین دارند جرم و کیفر آنان دو برابر باشد.

وی با اشاره به اینکه اطبای جهال با جان مردم سر کار دارند و حکومت موظف به بازداشت آنان است، گفت: متأسفانه در دهه اخیر از طب مکمل که شامل طب سنتی و طب سوزنی و طب اسلامی و … می‌شود سو استفاده بسیاری شده و در آن افراط صورت می‌پذیرد برای مثال کسی که می‌آید و می‌گوید واکسن کرونا را نباید زد؛ این چه حرفی است که زده می‌شود! چنانچه حکم و فتوای رهبر انقلاب در خصوص یک نوع واکسن که مشکوک است و احتمال توطئه می‌رود گفته شود، این ممنوعیت حکم عقل و شرع است زیرا از دشمن توقع نمی‌رود که از او دوا و درمان گرفت، مگر می‌شود به دشمنی که با او در حال جنگ هستیم اعتماد کنیم؟ دولت آمریکا با ایران در حال جنگ است چطور می‌توان به این دشمن اعتماد کرد که بیاید امنیت جانی مردم را فراهم آورد؟ کدام عاقلی در حوزه دارو می‌تواند به دشمن اعتماد کند.

آیت الله رشاد ادامه داد: در همین حین که مقام معظم رهبری فتوا می‌دهند عده‌ای نیز می‌آیند و می‌گویند اصلاً نباید واکسن زد؛ این کلام خلاف عقل، شرع و علم است و اگر کسانی منع کنند در حالی که شأنیت ندارند آنان مرتکب جرم شده‌اند. این چه حرفی است که گفته می‌شود اگر کسی واکسنی را بزند احساسات جنسیتی او تغییر می‌کند؛ این چه سخنی است که به زبان جاری می‌شود؟ بر اساس چه مبنایی گفته می‌شود؟ اگر کسی چنین سخنی بگوید مرتکب جرم شده است.

تولیت مدرسه علمیه امام رضا (ع) در پایان خاطرنشان کرد: کسانی که ادعای طبابت می‌کنند در حالی که طبیب نیستند در اصل با جان مردم بازی می‌کنند و بدتر از آن این است که آنان بیایند و به اسم طب اسلامی این اظهارات را بیان کنند این جرم مضاعف است زیرا با این سخن اسلام را بدنام می‌کنند در حالی که علم و دین تعارضی با یکدیگر ندارند. اینکه عده‌ای بیایند و بر اساس روایات بی سند آنان را مبنا قرار دهند و فتوای طبی صادر کنند این خلاف شرع و عقل و علم است. این افراد آبروی حوزه، دین و روحانیت را می‌برند و شائبه تعارض دین و علم را در جامعه علمی ایجاد می‌کنند و این لطمه به دین و زیانبار است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.