جزئیات اولین سفر خارجی قالیباف به روسیه

«محمدباقر قالیباف» رئیس مجلس شورای اسلامی ایران بنا به دعوت رسمی والودین رئیس مجلس دومای فدراسیون روسیه روز یکشنبه گذشته  در راس یک هیات پارلمانی وارد مسکو شد و بعد از ملاقات با برخی مقامات پارلمانی و دولتی روسیه، عصر سه شنبه به سفر خود پایان داد.

حجت الاسلام ذوالنوری رئیس و ابوالفضل عموئی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، فریدون عباسی رئیس کمیسیون انرژی، سیدجواد ساداتی نژاد رئیس کمیسیون کشاورزی و بابک نگاهداری مشاور  و رئیس حوزه ریاست مجلس و حسین امیرعبداللهیان مشاور رئیس مجلس در امور بین‌الملل، رئیس مجلس را در این سفر سه روزه همراهی کردند.

سفر رئیس مجلس شورای اسلامی به مسکو، پس از سه روز مذاکره، رایزنی و ملاقات‌های فشرده به پایان رسید، تا صفحه جدیدی از روابط راهبردی ایران و روسیه گشوده شود.

 الیاس اوماخانوف معاون رئیس شورای فدراسیون (مجلس سنا) روسیه گفت: سفر روزهای اخیر محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی ایران به مسکو و مذاکرات سازنده وی با روسای دو مجلس روسیه نشان دهنده عمق روابط دو کشور است.

معاون رئیس شورای فدراسیون روسیه افزود: ما بار دیگر قانع شدیم که رویکرد ها، ارزیابی ها و نیت های ما با هم مطابقت دارند و یا به هم خیلی نزدیک هستند، از جمله زمانی که صحبت از برنامه همه جانبه اقدام برای حل و فصل مسئله برنامه هسته ای ایران(برجام)، مسئله سوریه و نیز تلاشها برای مبارزه با همه گیری ویروس کرونا و تبعات آن در میان است.

وی گفت: توافقات بدست آمده توسط مقامات عالی رتبه روسیه و ایران در مورد روابط متقابل نزدیک تر در راستای منافع ملت های دو کشور است و این روند به شکل مثبتی در سطح همکاری های بین پارلمانی اجرایی می شود.

 دفتر رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان سفر سه روز محمدباقر قالیباف به روسیه، با صدور بیانیه ای اعلام کرد این سفر نشان‌ دهنده عمق روابط صمیمانه دو کشور همسایه و نقطه عطفی در همکاری‌های پارلمانی فیمابین است.

 بر اساس این بیانیه در جریان این سفر، پیام مهم مقام معظم رهبری خطاب به ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری روسیه منتقل شد. با توجه به اهمیت مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی این پیام حاوی نکات راهبردی است که مورد توجه رییس‌جمهوری روسیه قرار گرفت.

این بیانیه می افزاید دیدار قالیباف از مسکو نشان‌ دهنده عمق روابط صمیمانه دو کشور همسایه و نقطه عطفی در همکاری‌های پارلمانی فیمابین می‌باشد.

 قالیباف در روز پایانی سفر خود با نیکلای پاتروشف، دبیر شورای امنیت ملی، به عنوان بالاترین مقام امنیتی روسیه دیدار و گفت و گو کرد.

رئیس خانه ملت همچنین در گفت و گو با شبکه پربیننده روسیه ۲۴ با تاکید بر این که هدف از سفر به روسیه ارتقای سطح روابط موجود به سطح راهبردی است، گفت: لازمه این سطح از همکاری‌ها توسعه روابط دو جانبه در همه سطوح است و ما به افق همکاری ۲۰ ساله و ۵۰ ساله می‌اندیشیم. 

 قالیباف هنگام ترک مسکو درباره دستاوردهای این سفر به  پیام مهم رهبر معظم انقلاب برای رئیس جمهور روسیه اشاره کرد و گفت: ملاقات‌های مفصلی با روسای مجالس دوما و سنا، مقامات عالیرتبه سیاسی، امنیتی، فعالان بخش‌های مختلف اقتصادی و اندیشکده‌های معتبر روسی انجام شد که می‌تواند ضمن تبیین مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران، روابط دوکشور را به سطح راهبردی ارتقاء دهد.

قالیباف اضافه کرد: علاوه بر تقدیم پیام رهبر معظم انقلاب به دولت مسکو، با همتایان خود در دوما و سنا، مقامات اقتصادی، تجاری، سیاسی و امنیتی روسیه دیدار و در خصوص راه های گسترش مناسبات دو کشور در حوزه های گوناگون گفت وگو و تبادل نظر کردیم . 

وی گفت: تقدیم پیام مقام معظم رهبری که بر تعمیق روابط بویژه در بُعد اقتصادی تاکید داشت، تقویت روابط پارلمانی، بررسی موضوع برجام و تحریم های یکجانبه آمریکا از جمله  موضوعات انجام شده در این سفر بود.

قالیباف تصریح کرد: مواضع ما در مورد برجام به روشنی گفته شد و مسوولان روسی نیز از مواضع جمهوری اسلامی ایران حمایت کردند.

 قالیباف اظهار کرد: همچنین دو طرف با تاکید بر منافع امنیتی، اقتصادی و سیاسی مشترک، توافق داشتیم که به آمریکا فرصت ندهیم در منطقه، دخالت و از تروریست ها حمایت کند.

 وی، حضور و سخنرانی در جمع اندیشمندان اندیشکده های حوزه سیاست خارجی و روابط بین المللی را از دیگر برنامه‌های خود در مسکو عنوان کرد و گفت: در این نشست ها درباره روابط راهبردی دو کشور صحبت و همچنین اهمیت همکاری مسکو و تهران در مسائل فرهنگی و اقتصادی برای روس ها مطرح شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ایران و روسیه با سابقه تمدنی طولانی، به عنوان دو تمدن و دو جغرافیای نزدیک، تاریخ پرفراز و نشیبی را در همسایگی یکدیگر گذرانده و شناخت خوبی از هم دارند.

رئیس خانه ملت در دیدار با دبیر کل اتحادیه اقتصادی اوراسیا هم گفت: من همواره به ایده ایجاد اتحادیه اورآسیا با دیدی مثبت نگاه کرده ام و از اینکه چنین ساختاری شکل گرفته و ایران به این اتحادیه پیوسته است خرسندم.

قالیباف با استقبال از طرح‌ها و ایده‌های اوراسیا گفت: هر موضوع حیاتی ممکن است چالش‌هایی داشته باشد و این حساسیت ایجاب می‌کند که نقشه راهی داشته باشیم که در ادامه راه دچار کندی نشویم. در ایران برای پیشرفت همکاری با اتحادیه اوراسیا هر کاری در ارتباط با تسهیل قوانین باشد انجام می‌دهیم.

 
  •  
  •  
  •  

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.