روز پاسخگویی به شایعاتی درباره واکسیناسیون در کشور

امروز روز حاشیه های عجیب و پاسخگوی مسئولان وزارت بهداشت به شایعاتی بود که درباره واکسن کرونای روسی در فضای مجازی دهان به دهان و گوشی به گوشی می چرخد. در یکی از این شایعات،عنوان شده بود سه پرستار در بیمارستان ساری پس از تزریق واکسن کرونا بدحال و بستری شده اند.

سیمین بابایی مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران ضمن تکذیب این خبر گفت : طبق بررسی انجام شده تاکنون هیچ گزارشی از مراکز درمانی مبنی بر بستری واکسینه شدگان به خاطر بروز عارضه جدی واکسن کرونا نداشتیم. وی تصریح کرد: براساس آخرین پیگیری های انجام شده خوشبختانه تاکنون هیچ یک از افرادی که واکسن کرونا را دریافت کردند، مشکلی برایشان پیش نیامده و حالشان خوب است.

 بابایی با اعلام این که واکسن اسپوتنیک وی روسی باید به هر فرد در ۲ نوبت تزریق شود ، افزود: نوبت اول روز گذشته انجام شد و نوبت بعدی نیز طبق برنامه ریزی وزارت بهداشت در آینده نزدیک انجام خواهد شد.

به نظر می رسد این شایعات پس از آن بروز کرد که برخی از تظاهرات پس از تزریق واکسن در بعضی دریافت کنندگان مشاهده شده است. باید گفت بسیاری از افراد منتظر دریافت واکسن کوید۱۹ هستند تا بلکه بتوانند از شر عوارض مهلک این ویروس خطرناک نجات پیدا کنند. اما باید گفت که تزریق این واکسن‌ برای همه واقعا خوشایند نیست و برای برخی عوارض نامطلوب، البته موقتی، دارد.

ولی ماجرای پاسخگویی به شایعات به این موارد ختم نشد چون امروز جهانپور رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت هم درباره خبر عجیبی که نقل برخی از محافل مجازی است توضیح داد و گفت قرار نیست از کسی به خاطر تزریق واکسن کرونای روسی، تعهد گرفته شود. کیانوش جهانپور با بیان اینکه فردا دومین محموله واکسن "اسپوتنیک وی" چند روز زودتر از وعده داده شده از سوی طرف روسی، به کشور وارد می شود افزود: این محموله بالغ بر ۲۰۰ هزار دوز خواهد بود که برای ۱۰۰ هزار نفر استفاده خواهد شد. این محموله طی روزهای آتی برای سایر همکاران خط مقدم جبهه درمان کرونا استفاده می‌شود.

جهانپور ادامه داد: این روند تقریباً هر ۱۰ روز یکبار و طبق تقویم تفاهم شده با شرکت گامالیا روسیه ادامه خواهد داشت و به تدریج محموله‌های بزرگ‌تر به کشور وارد می‌شوند تا به این ترتیب دو میلیون دوز تفاهم شده به کشور وارد شود.

جهانپور افزود: همزمان با روند واردات، تولید مشترک واکسن اسپوتنیک وی طی هفته‌های آتی در کشور آغاز خواهد شد. این ترتیب این واکسن در کشور تولید می‌شود و علاوه بر تأمین بخشی از نیاز داخل کشور، امکان تحویل آن به متقاضیان دیگر کشورها نیز وجود خواهد داشت.

 وی در پاسخ به سوالی درباره برخی مباحث مطرح شده مبنی بر اخذ تعهد از افراد متقاضی واکسن کرونا گفت: این چنین نیست و از کسی تعهدی گرفته نمی‌شود. البته واکسیناسیون کرونا فعلاً اجباری نیست و تزریق آن داوطلبانه است. 

مقابله مسئولان وزارت بهداشت با حرف و حدیثهای حاشیه واکسن کرونا امروز هم خبرساز بود. ایرج حریرچی، قایم مقام وزارت بهداشت درباره شایعات دیگری که در فضای مجازی در اطراف واکسن می پیچد گفت: مردم به شایعه‌ها در فضای مجازی در خصوص شیوع نوع جدید ویروس کرونا از جمله انگلیسی و آفریقای جنوبی توجه نکنند. ایرج حریرچی روز پنجشنبه در حاشیه افتتاح بیمارستان ۱۱۰ تختخوابی شهدای هسته ای بوشهر در نشست خبری افزود: اگر ویروس خاصی دیده شود بر اساس سکانس ویروسی اعلام می‌شود و یک نفر نمی‌تواند بدون آزمایش و یا هر گونه تخصصی اعلام کند که مبتلا به ویروس جدیدی شده است.

وی اضافه کرد: البته ایران در معرض ورود ویروس از کشورهای دیگر قرار دارد به خصوص استان بوشهر که به دلیل تبادلات با کشورهای جنوب خلیج فارس احتمال انتقال ویروس وجود دارد هرچند که این وروس می‌تواند در درون کشور نیز جهش یابد.

اما ظاهرا تنها مردم نیستند که ابهاماتی درباره اسپوتنیک وی دارند. موضوع مبهم بودن نحوه تولید و عملکرد این واکسن به مسئولان وزارت بهداشت هم کشیده شده است. شاید به خاطر همین است معاون وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رئیس سازمان غذا و دارو در انتهای سفری که به مسکو برای قرارداد جدید ساخت و تحویل واکسن کرونا داشت، گفت: همه ابهامات در مورد تولید واکسن کرونا در جریان سفر ما به کشور روسیه برطرف شد و در مورد تولید مشترک واکسن کرونا با طرف روسی گفتگوهایی صورت گرفت.

محمدرضا شانه‌ساز در پایان سفر چهار روزه به روسیه با اشاره به دیدار خود با قائم مقام وزیر بهداشت روسیه و برنامه های دیگر سفر خود به این کشور گفت: از نظر تبادل تجربیات و بازدید از شرکت تولید واکسن کرونا در روسیه سفر خوبی بود و اطلاعات خوبی گرفتیم و همه ابهامات برطرف شد. 

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: به صورت متقابل طرف روسی اطلاعات بسیار خوبی را راجع به توانمندیهای شرکت های داروسازی و واکسن سازی ایران کسب کردند. باتوجه به صحبت هایی که شد و مقدماتی که توسط سفیر کشورمان در روسیه انجام شده است و توضیحات فنی که همکارانمان در گروه ایرانی در تماس با طرف های روسی بدست آوردند فکر می کنم همه ابهامات در مورد تولید واکسن کرونا برطرف شده باشد.

وی افزود: امیدواریم کار تولید واکسن در ایران به سرعت انجام شود و ما به عنوان هاب منطقه ای برای تامین نیازهای خود به واکسن و بعد برای صادرات به دیگر کشورهای منطقه اقدام کنیم. 

به نظر می رسد از اثرات این سفر، بتوان به ورود دومین محموله واکسن کرونای روسی در روز جمعه ۲۴ بهمن (فردا) به کشور اشاره کرد که خبر آن را کاظم جلالی، سفر ایران در روسیه داده است. جلالی خاطرنشان کرد: طرف روسی طبق وعده به ما اعلام کرد که محموله دوم برای پنجشنبه آماده است و می‌توانیم محموله دوم واکسن را روز جمعه به ایران ارسال کنیم.

همچنین اثرات دیگر این سفر را می توان در کلام سعید نمکی وزیر بهداشت دید. در هفدهمین آیین پویش «ره سلامت» که به منظور افتتاح ۹ بیمارستان و با حضور ویدیو کنفرانسی رییس جمهوری برگزار شد، گفت: این مژده را به مردم ایران می‌دهیم که در دو تا سه ماه آینده یکی از قطب‌های بزرگ تولید واکسن کرونا در منطقه و یکی از صادرکنندگان مهم این واکسن به جهان خواهیم بود.

نمکی اظهار کرد: سال سنگینی بر ما و ملت شریف ایران در مدیریت بیماری کرونا گذشته است. قضاوت در مورد این ایام را باید به گذر ایام و تاریخ سپرد. کاری که ملت ایران با صبوری و بردباری انجام دادند و همه مردم در روزهای سخت تحریم انجام دادند را حتما به عنوان یک برگ زرین در تاریخ ایران خواهند دید.

رئیس جمهور هم در این مراسم از واکسیناسیون ۷۵ درصد از جمعیت کشور خبر داد و گفت: اگر ان‌شاءالله در این کشور حدود ۷۵ درصد از مردم واکسینه شوند زنجیره‌ کرونا قطع می‌شود. البته عده‌ زیادی هم کرونا گرفته‌اند و آن را گذارنده‌اند و به طور طبیعی واکسینه شده‌اند ولی هرچه مورد نیاز باشد و وزارت بهداشت بگوید، ما در کنار این وزارت هستیم و خواهیم بود. دکتر روحانی در مراسم افتتاح پروژه های عمرانی وزارت بهداشت در پنجشنبه های افتتاح معروف به الف-ب دوباره ایران، گفت: امروز برای ما روز مفیدی بود چرا که بیش از ۸۰۰ تخت بیمارستانی افتتاح شد و امیدواریم هزاران تخت دیگر تا پایان این دولت افتتاح شود. در یک استانی مشخص شد که صرفاً هزار تخت بیمارستانی داشته اما در این دولت ۷۰۰ تخت بیمارستانی دیگر در آن استان افتتاح شد که البته آن تخت‌های قبلی هم تأمین شده است.

خبر تاسف بار کرونایی امروز هم خبر فوت ۶۵ بیمار در شبانه روز گذشته و افزایش بی سابقه تعداد بیماران جدید است. سیماسادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت گفت: از دیروز تا امروز ۲۳ بهمن ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۷ هزار و ۴۷۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۵۵۲ نفر از آنها بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۴۹۶ هزار و ۴۵۵ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۶۵ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۵۸ هزار و ۷۵۱ نفر رسید. خوشبختانه تا کنون یک میلیون و ۲۷۸ هزار و ۸۵۷ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

سخنگوی وزارت بهداشت بیان داشت: ۳۷۳۵ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در در بخش‌های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.تا کنون ۹ میلیون و ۸۸۵ هزار و ۹۱۳ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.