جنگ یمن به پایان خود نزدیک شده است؟

نصرت الله تاجیک گفت: تیم بایدن در این قضیه چشم پوشی ترامپ را نخواهد داشت و به عربستان سعودی فشارخواهد اورد و الان سعودی ها یک سلسله کارهایی در روزهای اخیر انجام داده اند که وزنه سنگنی چون یمن و یا محاصره قطر را از پای خودشان باز کنند. مثلا یک چهره علاقه مند با مذاکره با ایران از خود نشان می دهند یا حرف از گفتگو با انصارالله میزنند و یا از امیر قطر در اجلاس شورای همکاری استقبال میکنند. همه این ها نشان می دهد که میدانند دوران بایدن دیگر مانند دوران ترامپ نیست که و اقدامات جنگی و جنایت هایشان در یمن مورد چشم پوشی قرار بگیرد.

همین یکی دوروزه هم خبر امده که تیم بایدن به دنبال این هستند که برخی از قراردادهای تسلیحاتی که دولت ترامپ با کشورهای عربی بسته، به طور موقت متوقف کند. اینها نشان می دهد که ریاض در این زمینه ها وضع خوبی نخواهد داشت و شرایط برای او سخت تر خواهد شد. اما اینگونه مسائل قابل مدیریت هستند و محمد بن سلمان برای نیازی که در زمینه محکم کردن پایه های قدرتش در داخل در برابر سایر شاهزادگان و مخالفانش در داخل و خارج به آمریکا دارد تلاش میکند با لابیگری و خرج کردن پول و یا ایجاد اصلاحاتی در سیاست داخلی و خارجی خود تا حدی از شدت وخامت روابطش با دموکراتها بکاهد. واین با منظر استراتژیک متفاوت است که آمریکا نیز به هر قیمتی حاضر به کنار گذاشتن عربستان نیست و لذا نمیتوانیم بگوییم با آمدن دولت بایدن بر سر کار رابطه عربستان با واشنگتن بهم خواهد خورد.

تاجیک افزود: این رابطه سرجایش خواهد بود اما امریکایی ها از این گونه اقدامات و موضوعات داخلی و حقوق بشری که در داخل عربستان جریان دارد، فشار به اقلیت ها و ... به راحتی چشم پوشی نمی کنند و از این نظر سعودیها دچار مشکلاتی خواهند شد. ولی ما نیز نه در روابطمان با سعودیها و نه بالانس قدرت سه جانبه با آنها و آمریکائیها نباید به آن وزن زیادی بدهیم! زیرا مثلا از نظر نظامی چه بسا سعودیها درخواست خریدهای تسلیحاتی بیشتری داشته باشند و یا امریکایی ها در این دوره حضور فعال تری داشته باشند. باید دقیق باشیم و بدانیم که راجع به کدام بخش از مسائل و در چه بستری (Context) صحبت می کنیم. پس ما می دانیم که دست عربستان احتمالا با آمدن دولت بایدن بسته خواهد شد اما مثلا توقعاتی که در مورد نزدیکی دولت بایدن به ایران و یا دور شدن از عربستان یا مواردی این چنینی میرود در حالت کلان اتفاق نخواهد افتاد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.