گزارش اقتصادنیوز از بازار خودرو در هفته ای که گذشت

رشد قیمت خودرو‌ در بازار بی‌مشتری! + جدول

کدخبر: ۳۹۲۲۶۳
اقتصادنیوز: روند جدید رشد قیمت خودرو وارد سومین هفته خود شد. در این مدت دامنه نوسان برخی از برندها به 1تا 3 میلیون تومان رسید.
رشد قیمت خودرو‌ در بازار بی‌مشتری! + جدول

به گزارش اقتصادنیوز ؛ رشد قیمت در بازار خودروهای پرطرفدار داخلی اگرچه، چندان چشمگیر نیست، اما نبود ثبات در بازار موجب سردرگمی خریداران خودرو شده، بطوریکه عده ای دست از خرید کشیده اند و عده ای دیگر برای خرید و یا تعویض خودرو مورد نظر خود امروز و فردا می کنند. تصمیمات پی در پی برای ساماندهی بازار خودرو و اجرایی نکردن این تصمیمات از یک سو و نوسان در بازار ارز از سوی دیگر عمده دلیلی است که موجب شد تا خریداران از بازار خودرو فاصله گیرند.

به گفته فعالان بازار خودرو، این بازار در هفته های اخیر در حالی شکل صعودی به خود گرفته است که پیش از آن و در هفته آخر دی ماه و هفته اول بهمن ماه بازار خودرو روندی نزولی پیش گرفته و این گمانه به وجود آمده بود که شاهد تداوم سیر نزولی در بازار خواهیم بود، اما افزایش نرخ ارز به خصوص دلار بازار مجدد شکل صعودی به خود گرفت و محصولات پرطرفدار رشد قیمت را ثبت کردند.  

فعالان بازار خودرو معتقدند بی ثباتی در بازار دلار یکی از دلایلی است که موجب شده تا بازار خودرو همانند سایر بازارها  ثبات نداشته باشد و دامنه قیمتی آن پی در پی در حال تغییر باشد. به همین دلیل یا قیمت ها به صورت محدود دائم تغییر می کنند.  

از سوی دیگر تغییرات پی در پی در بازار خودرو در حالی رقم خورده که به گفته فعالان بازار خودرو همچنان بازار با تقاضای محدود روبروست؛ این به معنی آن است که هنوز خریداران با بازار آشتی نکرده اند، این در شرایطی که همه ساله در ماههای پایانی سال بازار خودرو شلوغ ترین روزهای خود را سپری می کرد و با بیشترین افزایش تقاضا همراه بود، اما امسال هنوز خریداران به بازار روی خوش نشان نداده اند و این امر را شاید بتوان به عدم اطمینان از بازار خودرو نسبت داد.

دلایل رشد بازار خودرو

اما چه عواملی باعث شده تا بازار خودرو در سه هفته گذشته شکل صعودی به خود گیرد؛ فعالان بازار خودرو معتقدند عوامل مختلفی می توانند به بازار خودرو سمت و سو دهد، در این خصوص می توان به سه عامل اصلی و یک عامل جنبی اشاره کرد؛ از جمله عوامل اصلی که باعث شده تا بازار خودرو این روزها شاهد نوسان رو به بالا باشد می توان به عوامل زیر اشاره کرد:

1- رشد قیمت در بازارهای رقیب مانند دلار، این روزها بازار دلار هم همانند بازار خودرو روند نزولی و صعودی بسیاری داشته باشند، روندی که فعالان بازار خودرو صعودی شدن بازار را به آن نسبت می‌دهند، نوسان بازار دلار تنها بازار خودرو را درگیر نکرده بلکه بسیاری از بازارها از نرخ از پیروی کرده اند و رشد قیمت داشته اند.

2- عامل بعدی که فعالان اقتصادی به آن اشاره می کنند به تعدیل هیجان نسبت به برخی اخبار مثبت سیاسی در بازار خودرو باز می‌گردد، عاملی که موجب شده تا بازار به سمت افزایش قیمت حرکت کند.

3- از سوی دیگر کاهش تقاضا در بازار خودرو موجب شده تا به دلیل کم عمق شدن بازار شدت نوسانات زیاد شود به همین دلیل با کوچکترین اتفاقی شاهد واکنش در بازار خودرو باشیم که در این میان خریداران متضرر واقعی خواهند بود.

اما در کنار عوامل اصلی می توان یک عامل جنبی را نیز به عنوان دلیل افزایش قیمت خودروهای پرطرفدار اعلام کرد؛ در خصوص چهارمین متهم گرانی خودرو می توان گفت:

4- بازار خودروهای داخلی بیش از اینکه تابع عوامل بازار خودرو باشد در حال حاضر تاثیر واکنش و اتفاقات پیرامونی است که اتفاقات می تواند سیاسی و یا اقتصادی باشد و عوامل حاشیه ای موجب شده تا بازار خودرو نوسان بسیاری را تجربه کند.

قیمت پراید در بازار خودرو

 خانواده پراید این هفته نیز شکل صعودی به خود گرفت و در بازار رشد قیمت را تجربه کرد. براساس ارزیابی بازار، پراید 131 در هفته سپری شده در محدوده قیمتی 108.5 میلیون تومان قیمت خورد و نسبت به هفته قبل 1.4 درصد رشد قیمت را ثبت کرد. قیمت پراید 111 نیز رشدی کمتر از یک درصد را در هفته سپری شده تجربه کرد و در بازار با قیمت 126 میلیون تومان معامله شد و رشد قیمت یک میلیون تومانی را ثبت کرد.

J3

 قیمت محصولات پژو در بازار

در میان محصولات ایران خودرو نیز خانواده پژو 206 این هفته را با رشد قیمت به پایان رساند. براساس رصد بازار، خودرو پرطرفدار این شرکت یعنی 206 تیپ 2 رشدی 1.5 درصدی داشت و در بازار با قیمت 193 میلیون تومان قیمت گذاری شد.

از سوی دیگر تیپ 5 این خودرو نیز در هفته سپری شده در بازار رشد یک میلیون تومان داشت و با قیمت 254 میلیون تومان در بازار معامله شد. با ارزیابی بازار خودرو می توان گفت «پژو 206 صندوقدار» دیگر محصول خانواده 206 که همواره توانسته نظر خانواده ها را به خود جلب کند، این خودرو در بازار در محدوده قیمتی 238 میلیون تومان قیمت خورد و نسبت به هفته قبل رشد وضعیت خود را تثبیت کرد.  

J4

قیمت خانواده سمند در بازار

براساس ارزیابی های صورت گرفته قیمت سمند LX نیز در هفته سپری شده از رشد قیمت بی نصیب نبود و با رشد 0.5 درصدی نسبت به هفته قبل در بازار با قیمت 182 میلیون تومان قیمت گذاری شد.  اما «سمند lx با موتور EF7» همانند هفته گذشته 199 میلیون تومان در بازار قیمت خودرو و رشد و ثبات قیمت در بازار داشت.  «سمندسورن» هم 238 میلیون تومان در بازار معامله  و رشدی 0.4 درصدی قیمت برای این دو خودرو ثبت شد.

J5

قیمت تیبا در بازار

از دیگر محصولات بازار پرتیراژ ها می توان به «تیبا صندوقدار» اشاره کرد؛ ارزیابی بازار خودرو نشان می دهد که این خودرو این هفته را با رشد سه میلیونی قیمت به پایان رساند و با قیمت 120 میلیون تومان در بازار معامله شده است. قیمت «تیبا2» معمولی نیز در بازار 125 میلیون تومان در بازار قیمت خورد که نسبت به هفته گذشته رشدی 0.4  درصد قیمت داشته است.

 اما ساینا که به لحاظ قیمتی و حتی فرمی هم تراز تیبا است تنها خودرویی است  در این هفته رشد دو میلیون تومانی قیمت داشت. براساس ارزیابی بازار ساینا درهفته سپری شده با قیمت 133 میلیون تومان در بازار معامله شد.

J6

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید